بازنمایی مرگ و رستاخیز قهرمان مرد در فیلم کلاسیک هالیوودی «بن هور» (۱۹۵۹، ویلیام وایلر) بر اساس نظریات رابرت بلای (روان‌شناس تحلیلی یونگی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سینما، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار گروه انیمشین و سینما، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22059/jfadram.2025.401657.616125

چکیده

نقد اسطوره‌شناختی به‌عنوان یکی از رویکردهای التفات شده نقد فیلم، جویای کنکاش در بن‌مایه‌های نهفته در ساختار روایی و بصری فیلم است که به‌نوعی از انواع به اسطوره‌ها مربوط شده است. منظور از اسطوره، نه صرفاً معنای لفظی آن به‌مثابه روایت‌هایی که به «سرچشمه‌ها» می‌پردازند، بلکه بیش‌تر در معنایی یونگی، هر سرنمونی است که در سیمای صورت مثالی تنیده در ناخودآگاه جمعی، خود را در قالب افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه نمایان می‌سازد. در این میان، توجه به آرای اسطوره‌شناسان و روان‌شناسان تحلیلی مکتب کارل گوستاو یونگ که با کوشش‌هایشان در زمینه اسطوره و دین و روان، پلی مابین میراث جمعی بشر با آثار فرهنگی برقرار کردند، اهمیتی مضاعف می‌یابد. این تحقیق کوشیده است تا با اتکا به روش تحقیق کیفی و نیز رویکرد توصیفی - تحلیلی، به واکاوی مفهوم «تشرف» و «رستاخیز» قهرمان مرد در یک فیلم شاخص سینمای کلاسیک هالیوودی در ژانر حماسی (اپیک) بپردازد و در پرتوی آرای رابرت بلای (اسطوره‌شناس پیرو روان‌شناس تحلیلی یونگ)، سیروسلوک قهرمان مرد را در این اثر از مرحله خامی و ناپختگی تا رسیدن به آنچه که یونگ «فرایند تفرد»اش می‌نامید، تبیین نماید. خواهیم دید که این «رستاخیز» ذیل باورها و میتوس‌های مسیحی، به ترتیب در دو سطح «برونی» (حماسی) و «درونی» (عرفانی) صورت‌گرفته است که هر یک کارکرد خود را ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representing the death and resurrection of the male protagonist in the classic Hollywood film "Ben-Hur" (1959, William Wyler) based on the theories of Robert Bly (Jungian analytical psychologist)

نویسندگان [English]

  • Pouya Janani 1
  • Ali Sheikh Mehdi 2
1 MA student of Cinema Studies, Department of the Animation and Cinema, Faculty of Art and Architecturem Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of the Animation and Cinema, Faculty of Art and Architecturem Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Mythological critic, as one of the considered approaches to film critic, explores in hidden motives and images of narrative and visual structure of films, which related to myths. Our purpose from the word “Myth” is not limited by its literal meaning, as “the narrations which concentrate on “divine sources””, but also in a Jungian concept, implies any archetypes that manifest and express themselves in legends or folks, of course in the collective unconscious. Anyway, focusing on mythologists and Jungian analytical psychologists theories, whose efforts in topics about myth, religion and psyche made a connection between human collective heritage and cultural-ritual products, will gain double importance. Carl Gustav Jung had proved that this collective heritage (myths, rites, symbols and art products) has an undeniable effect in human psyche’s growing and prosperity; so it should not be ignored, as by positivistic and Freudian thinking. This research tries to illuminate the male hero’s “Initiation” and “Resurrection” in an iconic epic of classic Hollywood cinema, with a descriptive-analytical approach and qualitative method. In the other word, this research explains the male hero’s ascension from crudity to maturity and “individuality” in Carl Gustav Jung thought, based on Robert Bly (Jungian mythologist and psychologist) theories. We will understand that this “Resurrection” in our case study, happens in an external level (epic-heroic) and an internal level (mystic), following Christian myths and believes. Both of them perform their own particular functions.The external resurrection is naturally related to “external” issues and dramas, such as battle, survive and trying to defeat a “real” enemy in the external “real” world, in our particular case. But in the other side, the internal resurrection is about the male protagonist’s challenges in his own “internal” war with emotions and mental forces. So he would have some problems with his faith, lifestyle or his old worldview. In internal mystic resurrection, the enemy is not a clear “materialistic” object in the outworld; but a hidden vague existence in his stormy spirit which is represented by wrath, violence, doubt and other shadows. In this dramatic situation, “Resurrection” is related to Christian salvation and redemption. The male hero dies and will be reborn, with a new worldview, life-world and lifestyle, as he moves from crudity to maturity; he is “initiated” to a higher level of spirituality. In our case, this mental journey occurs by Christian faith and Jesus Christ’s life and destiny, as a divine ancestry for the hero character. However, Robert Bly and Jungian ideas will give us some criterion literature, motives and archetypes which can help to understand this initiation and resurrection process better. Jung psychology uses archetypes in order to understand the ancient structure of psyche deeper; from this perspective, this structure is not important for its true or fictional content; but for its “psychological” effect and function. Also, Bly’s researches on modern man’s psychological issues, will give us a dramatic pattern with eight levels which describes initiation and resurrection of the male protagonist to access to a self-conscious. This pattern will be analyzed on our case study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ben Hur (1959)
  • Carl Gustav Jung
  • Classic Hollywood Cinema
  • Death and Resurrection
  • Initiation
  • Robert Bly