کاربرد نمایش خلاق در آموزش مهارتهای کلامی: مطالعه موردی پسران 15-13ساله در رباط کریم، ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد بازیگری،گروه بازیگری و کارگردانی، دانشکده هنر و معماری،دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران.

2 دانشیار گروه بازیگری و کارگردانی، دانشکده هنر و معماری ،دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش تبیین تأثیر نمایش خلاق در آموزش مهارت‌‌های کلامی به نوجوانان 1۳ تا 1۵ سال است. پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی صورت پذیرفت. تحقیقِ حاضر مطالعه‌ای نیمه تجربی با رویکرد کمی است. جامعه آماری شامل ۹۵ دانش‌آموز پسر از دو مدرسه در شهرستان رباط‌‌کریم است که به دو گروه آزمون (۵۵ نفر) و شاهد (۴۰ نفر) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه بومی‌‌شدة سنجش مهارت ارتباطی بارتون استفاده شد. پس از برگزاری ۱۲ جلسه آموزش نمایش خلاق برای گروه آزمون، پیش‌آزمون و پس‌آزمون از هر دو گروه اخذشده و به کمک نرم‌افزار SPSS-21 داده‌ها در سطح توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که نمایش خلاق تأثیر مثبت و معناداری بر توسعة مهارت‌های کلامی در نوجوانان دارد. مهارت‌هایی نظیر اعتمادبه‌نفس، رعایت ادب در کلام، پرهیز از به کاربردن تکیه‌کلام، کوتاهی و وضوح کلام، کنترل صدا، توجه به زبان بدن، گوش‌دادن فعال و سکوت هوشمندانه؛ در گروه آزمون‌پذیر به‌صورت چشمگیری نسبت به گروه شاهد بهبود یافت. در نهایت یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که نمایش خلاق می‌تواند به‌عنوان رویکرد آموزشی مؤثری برای تقویت مهارت‌های کلامی و ارتباطی نوجوانان در نظام آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Creative Drama in Verbal Skill Training: A Case Study of 13–15-Year-Old Boys in Robat Karim, Iran

نویسندگان [English]

  • Amir Hossein Keshavarz Jebeli 1
  • Mehdi Hamed Saghaeian 2
1 Master in Acting, Department of Acting and Directing, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Acting and Directing, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Adolescence is a period that has been recognized in recent decades as a special age group, and is generally referred to as a transitional period between childhood and adulthood. Adolescence is the second period of life and one of the important stages in life. This period starts with biological changes and signs of puberty and transition and ends with youth and choosing a social role. The purpose of this research is to investigate the effects of verbal training in order to improve this skill in 13 to 15 year-old teenagers. By using creative drama which is a purposeful and improvisational process, the role-players participate in improvisational situations with the supervision of a teacher. The aim of the research is to prove the hypothesis that teaching verbal skills in a creative performance manner, improves verbal skills in teenagers aged 13-15. The research is descriptive, using analytical method and library and internet resources during which the characteristics and tools of creative performances were studied.  We worked with a group of 55 main and 40 control participants consisting of two boys' schools of the secondary level in Rabat Karim city. The main group was trained for 12 sessions and the control group did not receive any training. The effects of training in this way during the two stages of the pre-test and post-test using Barton's Communication Skills Questionnaire, the covariance analysis method and SPSS software were quantified and analyzed. Quantitative and qualitative analysis of the obtained results shows that teaching verbal skills in a creative way can be an effective way to improve this skill in the age group of 13-15-year-olds.  We have concluded that this is an effective method in teaching communication skills, the ability for an individual to accurately convey a message to another person or group of people. In addition, this is an important skillset to have in life because the exchange of information is an act that is constantly occurring in everyday life. Also, our findings cover verbal skills (the ability to effectively speak, understand, and respond to messages. They encompass both the ability to express oneself clearly and concisely, and the ability to comprehend what others are saying)The qualitative and quantitative analyses of the results obtained from the questionnaires show and confirm the effectiveness of creative teaching. For example, in the analysis of the changes in the parameters of the first group of verbal skills (self-confidence, honesty, etc.), there is a significant difference between the average growth of the main group (0.84) and the control group (0.08) in two stages before and after the test. Using this method can be effective in diversifying and improving the quality of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • creative drama
  • communicative skills
  • life skills
  • adolescents
  • verbal skills
Abolma’ali, A. (2022). Creative drama: A laboratory for life [Namāyesh-e khallāq, āzmāyeshgāhi barā-ye zendegi]. Tehran: Organization for the Publication of Jahad-e Daneshgahi. (In Persian)
Agha-Abbasi, Y. (2007). Creative drama: Storytelling and theatre for children and adolescents [Namāyesh-e khallāq: Ghesseh-gouyi va teatr-hā-ye koodakān va nojavānān]. Tehran: Ghatreh Publishing. (In Persian)
Akbarlou, M. (2022). Creative drama for children: Characteristics, functions, methods, and examples [Namāyesh-e khallāq barā-ye koodakān: Vijeghi-hā, kārkard-hā, shiveh-hā va nemouneh-hā]. Tehran: Organization for the Publication of Jahad-e Daneshgahi. (In Persian)
Casado, D. (2014). Teaching drama: The essential handbook. San Francisco, CA: Beat by Beat Press.
Chambers, D. (2014). Storytelling and creative drama [Ghesseh-gouyi va namāyesh-e khallāq] (Soraya Qazal Ayagh, Trans.). Tehran: Markaz Daneshgahi Publishing. (Original work published 1970) (In Persian)
Danaei, N. (2019). Effective communication skills [Mahārat-hā-ye ertebāt-e mo’asser]. Tehran: Sokhan Publishing. (In Persian)
Gladdin, K. (2021). The teen’s guide to social skills: Practical advice for building empathy, self-esteem, and confidence. Emeryville, CA: Rockridge Press.
Hassannia, M., Shayganfar, N., & Amini, R. (2021). The role of creative drama in education based on the ideas of John Dewey [Naghshe namāyesh-e khallāq dar ta’lim va tarbiyat bā estefāde az ārā-ye John Dewey]. Journal of Fine Arts: Performing Arts and Music, 26(3), 53–43. https://jfadram.ut.ac.ir/article_84181_3daf1f325a52e43d3db8fd31a2fc0a88.pdf (In Persian)
Heinig, R. B. (1993). Creative drama for the classroom teacher (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Kianian, D. (2022). Foundations of creative drama [Mabāni-ye namāyesh-e khallāq]. Tehran: Organization for the Publication of Jahad-e Daneshgahi. (In Persian)
Mami, Sh., & Amirian, K. (2019). The impact of creative drama on students’ social adjustment, moral judgment, and creativity [Tasir-e namāyesh-e khallāq bar sāzgāri-ye ejtemā’i, ghazāvat-e akhlāghi va khallāgiyat-e dāneshāmouzān]. Journal of Instruction and Evaluation, 9(36), 92–75. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972631/FullText (In Persian) Nowjahan Cultural Group. (2022). A collection of lectures from a research seminar entitled “Adolescence: A new perspective” [Majmou’e-ye sokhanrāni-hā-ye neshasti-ye pazhooheshi ba onvān-e “Nojavāni; negāhi now”] (Issue No. 0). Tehran: Nowjahan. https://h1.nu/19Yjr (In Persian)
Rezaei, M. R. (2019). The effectiveness of teaching through creative drama on the creative self-efficacy and attitudes toward creativity in fifth-grade students [Asar-bakhshi-ye āmouzeshi be sheyveh-ye namāyesh-e khallāq bar khodkārāmadī-ye khallāq va negāresh be khallāgiyat-e dāneshāmouzān-e pāye-ye panjom-e ebtedāyi] ]Master’s thesis, Payam Noor University[. Kermanshah. https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/3eaa748ad6379671ec0c69af242a6996 (In Persian) Seifollahi, P. (2020). Life skills for adolescents [Mahārat-hā-ye zendegi barā-ye nojavānān]. Tehran: Kalam Publishing. (In Persian)
Shahraraei, M. (2005). Adolescent developmental psychology: A developmental perspective [Ravānshenāsi-ye roshd-e nojavānān (didgāh-e tahavvoli)]. Tehran: Elm Publishing. (In Persian)
Sheikh al-Eslam, F. (2022). Creative drama: A path toward creative thinking and imagination with a focus on enhancing personal and social skills [Namāyesh-e khallāq rāhi be samt-e tafakor va tajassom-e khallāq bā tamarkoz bar taghviat-e mahārat-hā-ye fardi va ejtemā’i]. Tehran: Organization for the Publication of Jahad-e Daneshgahi. (In Persian) Soltanipanah, M., Asgari, P., & Naderi, F. (2021). The effectiveness of mindfulness exercises on components of positive transformation in adolescents with anxiety disorders [Asar-bakhshi-ye tamrinha-ye zehn agahi bar moalefeha-ye tahavvole mosbat dar nowjavanan-e mobtala be ekhtelalat-e ezterabi] Journal of Advances in Cognitive Science, 23(3), 66–78. https://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.pdf (In Persian)
Swale, J. (2016). Drama games for rehearsals. London: Nick Hern Books.
Taherzadeh Ghahferokhi, S., & Sayemiri, E. (2021). A review of physical, cognitive, and social changes in adolescence from different perspectives and related psychological disorders [Barrasi-ye taghirāt-e mokhtalef-e jismāni, shenākhti va ejtemā’i-ye dore-ye nojavāni az didgāh-hā-ye mokhtalef va moshkelāt va ekhtelālāt-e ravānshenākhti-ye in doreh]. Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 4(43), 13–2. file:///C:/Users/Mehdi/Desktop/7485103.pdf (In Persian)
منابع ابوالمعالی، اکرم (1401)، نمایش خلاق، آزمایشگاهی برای زندگی. تهران : سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
آقاعباسی، یدالله (1386)، نمایش‌خلاق: قصه‌گویی و تئاترهای‌کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات قطره.
اکبرلو، منوچهر (1401)، نمایش‌‌خلاق برای کودکان: ویژگی‌ها، کارکردها، شیوه‌ها و نمونه‌ها. تهران : سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. چمبرز، دیویی (1393)، قصه‌گویی و نمایش‌خلاق (ثریا قزل ایاغ، مترجم). تهران: انتشارات مرکزدانشگاهی. (چاپ اثر اصلی 1970)
حسن نیا، میلاد، شایگان‌فر، نادر، امینی، رحمت (1400)، نقش نمایش ‌خلاق در تعلیم و تربیت با بهره‌مندی از آرای جان دیویی، نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی 3 (26)، 53-43. https://jfadram.ut.ac.ir/article_84181_3daf1f325a52e43d3db8fd31a2fc0a88.pdf
دانائی، نسرین (1398)، مهارت‌های ارتباط ‌مؤثر. تهران: نشرسخن.
رضائی، محمدرضا (139۹)، اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی نمایش‌خلاق بر خودکارآمدی خلاق و نگرش به خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه.
سیف اللهی، پرتو (1399)، مهارت‌های زندگی برای نوجوانان. تهران: انتشارات کلام.
شهرآرای، مهرناز (1384)، روان‌شناسی رشد نوجوانان (دیدگاه تحولی)، تهران: علم.
شیخ‌الاسلام، فائزه (1401)، نمایش‌‌خلاق راهی به سمت تفکر و تجسم‌‌خلاق با تمرکز بر تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
طاهرزاده قهفرخی، سجاد، سایه‌میری، احسان (1400)، بررسی تغییرات مختلف جسمانی، شناختی و اجتماعی دوره‌نوجوانی از دیدگاه‌های مختلف و مشکلات و اختلالات روانی این دوره، مجله پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم‌تربیتی و آموزش و پرورش،4 (43)، 13-2. file:///C:/Users/Mehdi/Desktop/7485103.pdf
کیانیان، داوود (1401)، مبانی نمایش‌‌خلاق، تهران : سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
گروه فرهنگی نوجهان (1401)، مجموعه سخنرانی‌های نشستی پژوهشی، تحت عنوان: «نوجوانی؛ نگاهی نو»، سخنرانان: مرجان سلطانی‌پناه، حسام‌سلامت، علی‌اصغر سیدآبادی، شبنم صفایی»، شماره صفر، تهران: نوجهان.
مامی، شهرام، امیریان، کامران (1398)، تأثیر نمایش خلاق بر سازگاری اجتماعی، قضاوت اخلاقی و خلاقیت دانش آموزان، نشریه آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 9(36)،92-75. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972631/FullText