جنبه های نمایشگری میدان توپخانه در دوران قاجار به عنوان صحنه نمایش با نظر به آرا هانا آرنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران،ایران.

چکیده

میدان توپخانه ازجمله میدان‌های شهر تهران است که با کنشی نمادین توسط حکام قاجار هم‌زمان با توسعه کالبد شهر، شکل می‌گیرد. در این مسیر، میدان توپخانه به‌واسطه استقرار توپ‌هایی که نمادی از قدرت و اقتدار زمانه به شمار می‌روند به لحاظ کالبدی، میدانی سیاسی-نظامی تلقی می‌شود؛ این فضای وسیع به‌سرعت تبدیل به مکانی برای دیدن و دیده‌شدن می‌شود و کاربرد و کارکرد مکانِ میدان تغییر می‌کند و کاربردهایی همسان با صحنه نمایش پیدا می‌کند و در این مکان، مردم در نقش بازیگران و تماشاگران زندگی روزمره خود را دیگرگون به نمایش می‌گذارند. این روند مکانِ میدان را به مکانی برای نمایشگری اقتدار حکومت تبدیل می‌کند و معنایی فراتر از میدان پیدا می‌کند. در نظر هانا آرنت، میدان‌، مکانِ مناسبی برای تعامل کنش‌های سیاسی-نمایشی انسان است. این عرصه در بسیاری از جوامع شرایط را برای آشکار شدن کنش‌های نمایشگری مهیا می‌سازد؛ به تعبیری هرگاه آرنت در حال سخن گفتن از سیاست است؛ او در حال بازسازی واقعیت‌ها و ویژگی‌های تئاتری انسان است. ازاین‌رو، در این پژوهش تلاش بر آن است که به روش توصیفی-تحلیلی به کنش‌های نمایشگری موجود در میدان توپخانه پرداخته شود و این نتیجه به دست آید که فعالیت‌های نمایشگری در میدان منجر به تبدیل آن به مکان ِ اجرا و در نهایت تغییر کاربری میدان می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Acts of Visibility in Toopkhaneh Square during the Qajar Era as a Performative Stage Based on the Political Thought of Hannah Arendt

نویسندگان [English]

  • Seyed Mostafa Moradian 1
  • Behzad Aghajamali 2
1 Faculty Member of Performing Arts Department, Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Performing Arts, Faculty of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Toopkhaneh Square is one of the iconic and politically charged public spaces in Tehran, Iran, which was deliberately shaped during the Qajar era as part of the broader physical and political transformation of the city. Initially designed as a political-military space, the square prominently featured cannons that served as powerful symbols of state authority and military prowess. However, the square’s function soon expanded beyond this static role. Through continuous interaction between its physical configuration and the lived experiences of the city’s inhabitants, Toopkhaneh Square gradually evolved into a dynamic performative arena. It became a space where visibility, spectacle, and the dynamics of seeing and being seen shaped its social and political significance. Over time, the square transformed into a stage where citizens enacted aspects of daily life through various acts of visibility, positioning themselves simultaneously as performers and spectators. In doing so, Toopkhaneh Square emerged as a central venue for the acts of visibility of governmental power while also fostering diverse forms of civic participation and expression.
Hannah Arendt’s political thought offers a compelling framework for understanding this transformation. According to Arendt, the public sphere is fundamentally a space of appearance where political life unfolds through action and speech. In her view, politics is inherently performative; individuals reveal themselves to one another through public engagement, constructing identity and meaning in a shared realm of visibility. The public sphere thus operates as a theatrical stage, where acts of visibility —whether through state-sponsored or citizen-led performances—constitute a core dynamic of political interaction. Arendt’s insights help illuminate how spaces like Toopkhaneh Square enable, structure, and mediate political action through both their spatial configurations and symbolic functions.
Throughout the Qajar period, Toopkhaneh Square hosted a range of state-orchestrated events aimed at reinforcing and legitimizing governmental power. Military parades, public executions, official ceremonies, and staged celebrations served as choreographed spectacles designed to project an image of state authority and instill public awe. These official acts of visibility rituals inscribed political power into the visual and spatial fabric of the city, embedding it within the everyday lives of citizens and shaping their perceptions of state authority.
Simultaneously, Toopkhaneh Square also functioned as a vibrant platform for spontaneous and informal expressions of public life. Citizens actively appropriated the space for self-display, communal gatherings, public debates, protests, and acts of symbolic resistance. These grassroots forms of acts of visibility often contested the dominant narratives imposed by the state, illustrating the capacity of public space to serve as a site of both conformity and dissent. Through their embodied presence and performative engagements with state symbols and each other, citizens continuously redefined the meaning, use, and political significance of the square.
This study employs a descriptive-analytical approach to examine how the performative dynamics of acts of visibility reshaped Toopkhaneh Square over time. The square evolved from a militarized display ground into a complex public stage where politics and performance were inextricably intertwined. Viewed through Arendt’s theoretical lens, this evolution offers valuable insights into the interplay of space, power, acts of visibility, and public life in historical Tehran, revealing broader patterns in the sociopolitical functions of urban public spaces.

کلیدواژه‌ها [English]

  • acts of visibility
  • theatricality
  • Toopkhaneh Square
  • Hannah Arendt
  • Qajar Iran
  • آقاجمالی، بهزاد . سپهران، کامران (۱۴۰۰). سیاست هویت: بررسی غیاب شهر تهران در درام پهلوی اول. نشریه فصلنامه تئاتر، شماره ۸۵، ۴۳-۴۴. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1821529

    • آرنت، هانا (۱۳۸۹). وضع بشر، ترجمه مسعود علیا، تهران: نشر ققنوس. (چاپ اثر اصلی 1958)
    • -انصاری، منصور (1376). حوزه عمومی در اندیشه سیاسی هانا آرنت. نشریه اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 117، 124-127. https://ensani.ir/fa/article/103311
    • -آژند، یعقوب (1395). نمایش در دوران قاجار، انتشارات مولی. -پورجعفر، محمدرضا؛ خادمی مسعود و احمدی، فریال (1389). میدان به مثابه فضای عمومی موفق شهری. کتاب ماه هنر، شماره 143، 28-35. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/608874
    • -تانکیس، فرن (1394). فضا، شهر و نظریه اجتماعی؛ مناسبات اجتماعی و شکل‌های شهری، ترجمه حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، انتشارات دانشگاه تهران. (چاپ اثر اصلی 2006)
    • -جمشیدی، محسن؛ کاظمی، احسان (1395). بررسی دیدگاه سیاسی هانا آرنت بر اساس تئوری متافور (استعاره). مجله متافیزیک، شماره 22، 31-46. https://ensani.ir/fa/article/373206
    • -حبیبی، سید محسن (1395). از شار تا شهر؛ تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن تفکر و تأثیر، انتشارات دانشگاه تهران.
    • -زاهدی، فریندخت (1396). تئاتر خیابانی؛ روند تغییر محیط قراردادی نمایش، نشر نودا.
    • -سرسنگی، مجید (1394). نمایش خیابانی و نسبت آن با فضاهای شهری، نشریه باغ نظر، شماره 34، 37-48. https://ensani.ir/fa/article/345393
    • -سلطان‌زاده، حسین (1389). فضاهای شهری در بافت‌های تاریخی ایران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    • -شکنر، ریچارد (1394). نظریه اجرا، ترجمه مهدی نصرالله‌زاده، نشر سمت. (چاپ اثر اصلی 2004)
    • -شهری، جعفر (1374). تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم. انتشارات اسماعیلیان.
    • -طلوعی‌برازنده، سیدمحمد (١٣٩٣). روایت تهران؛ فضاهای عمومی، انتشارات هنر معماری قرن.
    • کراسلی، ن.، و رابرتز، ج.‌م. (1394). هابرماس، باختین، بوردیو: تأملاتی دربارة حوزة عمومی (محمود مقدس، مترجم). تهران: روزنه. (چاپ اثر اصلی 2004)
    • -کوپرماکوس، کلر؛ فرانسیس، کارولین (1394). مکان‌های مردمی؛ راهنمای طراحی فضاهای باز عمومی، ترجمه نغمه مفیدی‌نژاد. انتشارات کتابکده کسری. (چاپ اثر اصلی 1997)
    • -محدث، میرهاشم (1391). رسائل اعتمادالسلطنه، انتشارات اطلاعات.
    • -مدنی‌پور، علی (1394). فضاهای عمومی و خصوصی شهر، ترجمه فرشاد نوریان، انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. (چاپ اثر اصلی 2004)
    • -ناصربخت، محمدحسین (1394). سرگرمی‌های مردم تهران در دوران قاجار و پهلوی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
    • - نجفی، مهنام (۱۳۸۸). شکل‌گیری الگوی فضایی «میدان توپخانه» در شهر قاجاری. نشریه تخصصی هنرهای زیبا معماری و شهرسازی دانشگاه تهران، شماره ۳۹، ۱۰۹–۱۱۳. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1405022
    • -نجفی، مهنام (1392). میدان توپخانه دارالخلافه ناصری؛ ذهنیت ایرانی و ره‌آورد دیگری، انتشارات روزنه.
    • -نجمی، ناصر (1364). طهران عهد ناصری، انتشارات عطار.
    • -نظرپور، محمد (1397). در محضر توپخانه؛ خودشهر نگاری در مطالعه فضاهای شهری، انتشارات تیسا.
    • -هاروی، جن (1393). تئاتر و شهر، ترجمه سپیده خمسه‌نژاد، انتشارات مروارید. (چاپ اثر اصلی 2009)
    • • Aghajamali, B., & Sepehran, K. (2021). Politics of identity: Examining the absence of Tehran city in the drama of the first Pahlavi era [Siasat-e Hoviyat: Barrasi-ye Gheyab-e Shahr-e Tehran dar Dram-e Pahlavi-ye Aval]. Faslname-ye Theater, (85), 43–44. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1821529 (in Persian)
    • • Ansari, M. (1997). The public sphere in Hannah Arendt’s political thought [Hoze-ye Omumi dar Andishe-ye Siasi-ye Hannah Arendt]. Ettela'at-e Siasi Eghtesadi, (117), 124–127. https://ensani.ir/fa/article/103311(in Persian) • Arendt, H. (2010). The human condition [Vaz'-e Bashar] (M. Alia, Trans.). Qoqnoos Publishing. (Original work published 1958) (in Persian)
    • • Azhand, Y. (2016). Theater in the Qajar era [Namayesh dar Doran-e Qajar]. Moli Publishing. (in Persian)
    • Canovan, M. (1992). Hannah Arendt: A Reinterpretation of Her Political Thought. Cambridge University Press.
    • • Carr, S., Francis, M., Leanne, G., & Rivlin, A. M. (1992). Public space. Cambridge University Press.
    • • Coopermarcus, C., & Francis, C. (2015). People places: Design guidelines for urban open spaces [Makan-ha-ye Mardomi; Rahnamaye Tarahi Fazaha-ye Baz-e Omumi] (N. Mofidinejad, Trans.). Ketabkadeh Kasra Publishing. (Original work published 1997). (in Persian)
    • • Crossley, N., & Roberts, J. M. (2015). Habermas, Bakhtin, Bourdieu: Reflections on the public sphere [Habermas, Bakhtin, Bourdieu: Tamolati Darbare-ye Hoze-ye Omumi] (M. Moghaddas, Trans.). Rozaneh Publishing. (Original work published 2004) (in Persian)
    • • Habermas, J. (1989). The structural transformation of the public sphere. MIT Press.
    • • Habibi, S. M. (2016). From Shar to Shahr: A historical analysis of the concept of city and its physical image [Az Shar ta Shahr]. University of Tehran Press. (in Persian)
    • • Harvey, J. (2014). Theater and the city [Teatr va Shahr] (S. Khamsehnejad, Trans.). Morvarid Publishing. (Original work published 2009) (in Persian)
    • • Jamshidi, M., & Kazemi, E. (2016). Analyzing Hannah Arendt’s political thought based on metaphor theory [Barrasi-ye Didgah-e Siasi-ye Hannah Arendt bar Asas-e Theory-ye Estareh]. Metaphysics Journal, (22), 31–46. https://ensani.ir/fa/article/373206 (in Persian)
    • • Madanipour, A. (2015). Public and private spaces of the city [Fazaha-ye Omumi va Khousousi-ye Shahr] (F. Nourian, Trans.). Tehran Municipality ICT Organization Publishing. (Original work published 2004) (in Persian) • Mohaddes, M. H. (2012). Rasael-e Etemad al-Saltaneh. Ettela’at Publishing.
    • • Najafi, M. (2009). Formation of the spatial pattern of Toopkhaneh Square in Qajar Tehran [Shekl-giri-ye Algo-ye Fazayi-ye Meydan-e Toopkhaneh dar Shahr-e Qajari]. Honarhaye Ziba – Memari va Shahrsazi, (39), 109–113. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1405022 (in Persian)
    • • Najafi, M. (2013). Toopkhaneh Square of Naseri Capital: Iranian mentality and the legacy of the other [Meydan-e Toopkhaneh-ye Dar al-Khelafe-ye Naseri; Zehniyat-e Irani va Rahavard-e Digar]. Rozaneh Publishing. (in Persian) • Najmi, N. (1985). Tehran in the Naserid era [Tehran-e Ahd-e Naserid]. Attar Publishing. (in Persian)
    • • Naserbakht, M. H. (2015). Tehran’s popular entertainments during the Qajar and Pahlavi eras [Sargarmi-ha-ye Mardom-e Tehran dar Doran-e Qajar va Pahlavi]. Cultural Research Office. (in Persian)
    • • Nazarpour, M. (2018). In the presence of Toopkhaneh: Auto-urbanography in the study of urban spaces [Dar Mahzar-e Toopkhaneh; Khodshahrnegari dar Motale'e Fazaha-ye Shahri]. Tisa Publishing. (in Persian)
    • • Pourjafar, M. R., Khademi, M., & Ahmadi, F. (2010). The square as a successful urban public space [Meydan be Masabe Fazaye Omumi-ye Movafagh-e Shahri]. Ketab-e Mah-e Honar, (143), 28–35. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/608874 (in Persian)
    • • Sarsangi, M. (2015). Street theater and its relation to urban spaces [Namayesh-e Khiabani va Nesbat-e An ba Fazaha-ye Shahri]. Bagh-e Nazar, (34), 37–48. https://ensani.ir/fa/article/345393 (in Persian)
    • • Schechner, R. (2015). Performance theory [Nazariye-ye Ejra] (M. Nasrollahzadeh, Trans.). Samt Publishing. (Original work published 2004) (in Persian)
    • • Shahri, J. (1995). Social history of Tehran in the 13th century [Tarikh-e Ejtemaei-ye Tehran dar Gharne Sizdahom]. Esmaeilian Publishing. (in Persian)
    • • Talouei-Barazandeh, S. M. (2014). Narrating Tehran: Public spaces [Revayat-e Tehran; Fazaha-ye Omumi]. Honar Memari Gharne Publishing. (in Persian)
    • • Tankis, F. (2015). Space, city, and social theory: Social relations and urban forms [Faza, Shahr va Nazariye-ye Ejtemaei; Monasebat-e Ejtemaei va Shekl-ha-ye Shahri] (H. R. Parsi & A. Aflatooni, Trans.). University of Tehran Press. (Original work published 2006) (in Persian)
    • • Zahedi, F. (2017). Street theater: The evolution of the conventional performance environment [Teatr-e Khiabani; Ravand-e Taghir-e Mohit-e Gharardadi-ye Namayesh]. Noda Publishing. (in Persian)