زیبایی شناسی در انیمیشن های تجربی بر اساس مولفه های پاپ آرت از منظر آرای جان دیویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد انیمیشن، گروه انیمیشن، دانشکده هنر، دانشگاه.سوره، تهران، ایران.

2 استادیار گروه سینما، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران.

چکیده

زیبایی­ در هر مکتب هنری و فلسفی بنا بر تعریف و شناخت آن مکتب از چیستی و چگونگی انسان و شرایط زیستش تعاریف و معیارهای متفاوتی پیدا می­کند. این پژوهش بر آن است تا با بررسی سیر تغییرات زیبایی­ شناسی در انیمیشن­ های تجربی انجمن ملی فیلم کانادا، در سه طیف انیمیشن­ هایی انتزاعی، انیمیشن­ هایی به عنوان نقطه گذار از زیبایی­ شناسی مدرنیسم به سمت پاپ­ آرت و انیمیشن­ هایی که با توجه به مولفه ­های فرمی و محتوایی پاپ­ آرت در کنار نظریه­ های زیبایی­ شناختی جان دیویی به یک زیبایی ­شناسی مشترک رسیده­اند، به چرایی و چگونگی تغییر شاخصه ­های زیبایی­ شناسی و تاثیر آن بر انیمیشن ­های تجربی انجمن بپردازد. این پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی پس از جمع ­آوری و مطالعه مطالبی پیرامون سیر شکل­ گیری پاپ ­آرت، قابلیت­ های انیمیشن­ های تجربی و بستر مساعدی که انجمن ملی فیلم کانادا در بکارگیری این قابلیت­ ها در کنار بازتعریفی که دیویی از تجربه­ زیبایی­ شناختی زندگی روزمره که منجر به اهمیت فرهنگ­ عامه می­شود، فراهم آورده ­است، به تحلیل و بررسی آثار انجمن می­ پردازد و با مقایسه شاخصه ­های بصری و محتوایی آثار، میزان تاثیرگذاری پاپ ­آرت بر آنها را مشخص و معلوم می­ کند که هنر و زیبایی در دوران معاصر شامل ارتباط بی‌واسطه هنر با زندگی روزمره و تأکید بر تجربه انسانی و فرهنگ عامه به عنوان منبع اصلی هنر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Aesthetics in Experimental Animations Based on Pop Art Elements from the Perspective of John Dewey

نویسندگان [English]

  • Farshid Moayerifar 1
  • Ramtin Shahbazi 2
1 Master of Animation, Department of Animation, Faculty of Art, Soore University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Cinema Department, Faculty of Arts, Soore University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Representation is a process through which artistic and philosophical movements throughout history have expressed realities or imaginings, either directly and naturalistically or indirectly and abstractly. The concept of beauty within this process varies according to each movement's definitions and understandings of human nature and existence. This study examines the evolution of avant-garde movements following the invention of photography, the birth of cinema and animation, and the World Wars, which served as pivotal moments in the transformation and redefinition of representation in art and beauty during the Pop Art era. This era marks a significant departure from classical aesthetics spearheaded by avant-garde movements, where popular culture emerged as a vital source of inspiration and artistic creation. The research delves into the origins of Pop Art movement, which emerged as a response to growing division between subjective perspectives of avant-garde artists and the general public. This divide created a need to explore the structure of experience and its role in shaping popular culture. Central to this exploration are the theories of John Dewey, a leading figure in the philosophy of pragmatism, who emphasized the importance of aesthetic experience and popular culture as influential forces in the artistic process of this era. Dewey’s theories provide a framework for understanding how art can engage with everyday experiences and contribute to the cultural landscape. The study further investigates the evolution of aesthetics in experimental animations produced by the National Film Board of Canada (NFB), recognized as one of the most influential institutions in the development and growth of experimental animation. The analysis is conducted across three distinct strands: abstract animations heavily influenced by Modernist art, particularly by avant-garde painters who were pioneers in experimental animation; transitional animations that serve as a bridge between Modernist aesthetics and Pop Art, blending elements of high art and popular culture; and animations that achieve a unified aesthetic by integrating the formal and thematic elements of Pop Art with Dewey's concepts of everyday aesthetic experience. This research explores the reasons and mechanisms behind the shifts in aesthetic criteria and their impact on the experimental animations of the NFB. By analyzing and comparing the formal and thematic characteristics of selected works from each strand, the study identifies specific criteria that illustrate how Dewey's aesthetic theory of everyday life has transformed NFB's works from abstract creations into works deeply embedded in popular culture, yet still influenced by the formal elements of Modern and abstract art. The study employs a descriptive-analytical approach, reviewing the development of Pop Art, the capabilities of experimental animation as a pioneering branch of visual arts, and the supportive environment provided by the NFB. This environment has enabled the integration of diverse cultural influences through the work of artists with unique techniques and styles. The analysis concludes by determining the extent to which Pop Art has influenced these animations, demonstrating that contemporary art and beauty emphasize a direct connection between art and everyday life, highlighting human experience and popular culture as the primary sources of artistic expression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aesthetics
  • Avant-garde
  • Experimental Animation
  • John Dewey
  • Pop Art
  • Popular Culture
  1. ایزدیان، پگاه (1391)، شیوه‌های نوین در انیمیشن تجربی، رشته انیمیشن، دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، تهران.
  2. 2. انصاری، مریم؛ بختیارنصرآبادی، حسنعلی؛ لیاقت دار، محمد جواد و باقری، خسرو (1393)، تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی، پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 11(14). (62-51). https://sid.ir/paper/127270/fa 3.
  3. بنداتزی، جیان آلبرتو (1994)، یک‌صد سال سینمای انیمیشن، ترجمه سعید توکلیان (1395). چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشکده صدا وسیما.
  4. 4. جهانگرد، علی اکبر (1401)، تقابل زیبایی شناسی سوبژکتیو با مبانی نظری هنر پاپ از منظرلارنس الووی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا). 27(2). 15-23. doi: 10.22059/jfava.2022.334468.666829 5.
  5. دانتو، آرتور (2013)، آن‌چه هنر است، ترجمه فریده فرنودفر (1394). تهران: چشمه.
  6. 6. شایگان‌فر، نادر (1401)، زیبایی‌شناسی زندگی روزمره دیویی و هنر پاپ، تهران: انتشارات هرمس.
  7. 7. غنچه‌پور، آرش (1393)، انیمیشن آبستره از مدرنیسم تا پست مدرنیسم؛ بررسی و تحلیل تاثیرات فرم انیمیشن آبستره بر موزیک‌ویدئو و سینمای جریان اصلی معاصر، رشته انیمیشن، دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر، تهران.
  8. 8. میرزایی، داود و عبدی، نعمت‌الله (1393)، پژوهشی درباره مسئله «بازنمایی» در هنر پاپ، فصلنامه کیمیای هنر. 2(8). 44-27. https://www.magiran.com/p1314841 9.
  9. ولی‌زاده، سمیه؛ شریف‌زاده، محمدرضا (1398)، نگرش فلسفی بر مفهوم بازنمایی در هنر پاپ آرت با تأکید بر اندیشه‌های آرتور دانتو. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی). 15(36 ). 180-157. https://sid.ir/paper/515443/fa 1. Dewey, John (1980). Art As Experience. New York: G. P. Putnam's Sons.
  10. 2. Dewey, John (1929). Experience & Nature. London: George Allen & Unwin.
  11. 3. Fesmire, Steven (2003). John Dewey and Moral Imagination: Pragmatism in Ethics. Bloomintto: Indiana University Press.
  12. 4. Harris, Miriam; Husband, Lilly, & Taberham, Paul (2019). Experimental Animation: From Analogue to Digital. London: Routledge.
  13. 5. J. Evans, Eric, & Lubling, Yoram (2016). Peace in Motion: John Dewey and the Aesthetics of Well-Being. New York: Peter Lang Publishing.
  14. 6. J. Musial, Thomas (1967/1968). Aesthetics and Pragmatism: John Dewey's "Art as Experience". Notre Dame English Journal. 3 (1). 7-13. https://www.jstor.org/stable/40066419
  15. 7. Mattern, Mark (1999). John Dewey, Art and Public Life. The Journal of Politics. 61(1). 54-75. https://doi.org/10.2307/2647775
  16. 8. Ockman, joan (2020). Consequences of Pragmatism: A Retrospect on “The Pragmatist Imagination. The Figure of Knowledge: Conditioning Architectural Theory. 1960s - 1990s. Chapter 14, 269-298. https://doi.org/10.2307/j.ctv16x2c28.17
  17. 9. R. Stroud, Scott (2008). John Dewey and the Question of Artful Communication. Philosophy & Rhetoric. 41(2). 153-183. https://www.jstor.org/stable/25655307
  18. 10. R. Stroud, Scott (2011). John Dewey and the Artful Life: Pragmatism, Aesthetics, and Morality. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press
  19. 11. Rees, A.L (2011). A History of Experimental Film and Video: From the Canonical Avant-garde to Contemporary British Practice. 2nd Edition. United Kingdom: British Film Institue.
  20. 12. Shanes, Eric (2009). Pop Art. New York: Parkstone International.
  21. 13. T. Kelly, Edward (1964). Neo-Dada: A Critique of Pop Art. Art Journal. 23(3), 192-201. https://doi.org/10.2307/774470
  22. 14. Telotte, J.P (2015). Animation, Modernism, and the Science Fiction Imagination. Science Fiction Studies. 42(3). 417-432. https://doi.org/10.5621/sciefictstud.42.3.0417
  23. 15. W. Jackson, Philip (1998). John Dewey and the Lessons of Art. New Haven: Yale University Press.