نقش حسی و نمادین رنگ در انیمیشن سینمایی عروس مرده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد انیمیشن، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

فیلم‌ساز اثر سینمایی با عناصر مختلف دیداری از جمله رنگ تلاش می‌کند تنوعی از احساس و هیجان شخصیت را مفهومی و به بیننده منتقل کند. پژوهش حاضر، با روش کیفی و رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، در پی شناخت و بیان نقش رنگ در انیمیشن عروس مرده است. مفاهیم حسی و نمادین رنگ در فیلم، با نظریة رنگ یوهانس ایتن هماهنگی دارد. قهرمان داستان، درگیر دو جهان مردگان و زندگان است. دو پالت رنگی این جهان‌ها در تضاد با هم از ترکیب رنگ‌های سرد و رنگ‌های گرم تشکیل شده‌اند، آزمونه‌ها تداعی‌گر کیفیت مناسبات حاکم بر دو جهان زندگان و مردگان بوده و جلوة نمادینی به فضا، روابط و عواطف شخصیت‌های داستان می‌دهند. بنا بر یافته‌ها، اماکن دو جهان یادآور دورة ویکتوریای قرن نوزدهم بریتانیا بوده که پردازش رنگی فضای غالب این محیط‌ها را در راستای روایتگری درون‌مایه‌های روانی شخصیت‌ها و ماجراها قرار می‌‌دهد. در نتیجه، طراحی هدفمند رنگ سبب تضاد مفهوم رایج این دو جهان شده، به‌طوری‌که رنگ‌ها دنیای زنده‌ها را سرد و افسرده و جهان مردگان را گرم و سرزنده جلوه می‌دهند، جهان زندگان دارای وجه عینی و رنگ‌ها با ارجاع واقع‌گرایانه و جهان مردگان، دنیای برساختة خیالی فیلم‌ساز است که در ایجاد هویت فرضی آن‌ها رنگ نقش اصلی را ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Emotional and Symbolic Role of Color in Corpse Bride 2005

نویسندگان [English]

  • Fateme Dorini 1
  • Sayed Najmedin Amir Shahkarami 2
  • Amir Hassan Nedaei 2
1 1 Master of Animation, Department of Animation and Cinema, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Animation and Cinema Group, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This article investigates the symbolic and emotional roles of color in Corpse Bride (2005), a full-length stop-motion picture directed by Tim Burton and Mike Johnson. Using a qualitative research method, the method of color utilization is used to illustrate the characters, and the dichotomy of the sociocultural conditions depicted in the two story settings within the film. The applied colors convey emotional impressions and symbolic meanings, which can be attributed to the theories of color aesthetics expressed by Johannes Itten. Both the lighting color and color of visual elements imply various meanings, reflecting the characters' moods and feelings as well as their social, cultural contexts and the atmosphere of their places. The filmmakers have been successful in this attempt as they use colors artfully for specific times and places of the story. Generally, in Burton’s films, the protagonist journeys to a colored world, sometimes through a means of transition or passing through a rabbit-hole. In Corpse Bride, the hero struggles between the two worlds of the dead and living. One is designed in a boring and miserable atmosphere like a living world, it is in contrast with the dead world, which is colorful with sense of vitality of life and freeness. The living world is concurrent with the Victorian era (19th century Britain), experiencing the dominant issues of the Industrial Revolution. As the story takes place in this period, the study describes how the applied colors work as the elements showing the moods and emotional feelings of the characters that living world is expressed with their own specific colors. The directors presented such a difference through using types of opposing colors. Two color palettes constitute the color values utilized to depict the world. Each palette contains colors to help reflect particular traits of its own world which root in its ruling ideology and the hero’s attitudes, behaviors and beliefs. Therefore, the colors in the dead world are pure saturated values that depict a pleasant atmosphere, whereas a range of saturated values in gray illustrate the living world to be depressing and gloomy. In fact, the directors reveal the unhappy feelings of the living world through a series of combined gray colors to show its residents in their own society involved with strict matters and hardships. The film shows two types of worlds, one extracted from the real world and the other comes from their imagination. Although they both display the places of a story, they are considerably different in terms of their creation as parts of visual elements for an animated film. Developing the living world’s concept, the directors might be assisted by experiences of the real world as they know, as well as studying the Victorian era, while creation of the dead world was only dependent on his imagination of such an unseen world. Thus, the main significant reason for showing these objective and subjective worlds was the particular utilization of color in order to contrast and depict the mindset attributed to each place.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Animation
  • Color Lightings
  • Mike Johnson
  • Tim Burton
  • Corpse Bride
آیزنشتاین، سرگئی. (1352). مفهوم فیلم، ترجمه دکتر ساسان سپنتا، تهران: انتشارات میرا.
ایتن، یوهانس. (1365). کتاب رنگ. ترجمه محمدحسین حلیمی. تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
ایراندوست، محمدهادی. (1390). جذابیت در انیمیشن. تهران: انتشارات سوره مهر.
بکولا، ساندرو. (1387). هنر مدرنیسم. ترجمه روئین پاکباز و دیگران. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
بوردول، دیوید و تامسون، کریستین. (1383). تاریخ سینما. ترجمه فتاح محمدی. تهران: نشر مرکز.
جانتی، لوئیس. (1369). شناخت سینما. ترجمه ایرج کریمی. تهران: انتشارات فیلم.
دوبوکور، مونیک. (1376). رمزهای زنده جان. ترجمه جلال ستاری. تهران: نشر مرکز.
فرنیس، مارین. (1383). هنر در حرکت. ترجمه سارا سعیدیان و شهرزاد اکرمی. تهران: انتشارات بنیاد سینمای فارابی.
کاپلان، هارولد ای و سادوک، بنیامین جی. (1378). خلاصه روانپزشکی، ترجمه دکتر عباس رفیعی و دکتر فرزین رضاعی، تهران: انتشارات ارجمند.
کوریک، جیمز. (1381). انقلاب صنعتی. ترجمه مهدی حقیقت‌خواه، تهران: انتشارات ققنوس.
میر مقتدائی، رضا. (1377). رنگ و نور در عوامل تصویری سطح شهر. فصلنامه هنر. 126، 128- 38.
یفیموف، الف. (1358). انقلاب بورژوازی در انگلستان. ترجمه حسین محمدزاده. تهران: انتشارات ققنوس.
یفیموف، الف. (1361). تاریخ عصر جدید. ترجمه فریدون شایان. تهران: انتشارات شباهنگ.
 Druzhinina, M. (2009). Social Criticism Gets Animated Satire and Humor in Corpse Bride (2005) by Timothy .
Leonard, K. (2011). Topsy-turvy Victoriana: Locating life and death in Corpse Bride. Aether, VII, 27–41. https://hcommons.org/deposits/item/hc:20761/
McMahan, A. (2014). The films of Tim Burton: Animating live action in contemporary Hollywood. Bloomsbury Publishing. Mitchell, S. (1996). Daily life in Victorian England. Greenwood.
Olson, D. (2010). Little Burton blue.
https://www.academia.edu/219315/Little_Burton_Blue Filmography Cannon, R., & Hubley, J. (1950). Gerald McBoing-Boing. Columbia Pictures.
Dahl, R. (2007). James and the giant peach. Penguin.
Docter, P., & Del Carmen, R. (2015). Inside Out. Walt Disney Studios Motion Pictures.
Selick, H. (1993). The Nightmare Before Christmas. Buena Vista International.
Tim Burton, Danny Elfman & Steve Bartek. (1988) BEETLEJUICE. USA.
Tim Burton, M. J., Danny Elfman, Rick Wentworth, N. I. & Steve Bartek, D. S. (2005) CORPSE BRIDE. USA/UK.
Tim Burton, (2001). Planet of The Apes. USA.