هستی‌شناسی سینمای مستندنمایی؛ ارائه رویکرد تازه در تحلیل سینمای مستندنما بر اساس نظریات آلن بدیو (بررسی موردی چهار فیلم شاخص در سینمای جهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد سینما، گروه سینما و انیمیشن، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.

2 استادیار گروه سینما و انیمیشن، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران.

چکیده

            در این مقاله سعی شده با مطالعه نظریات معاصر و بررسی و جمع­بندی آن، رویکردهای نو در سینمای معاصر بررسی و تحلیل شود. نظر به مطالعات پیشین که در این زمینه صورت گرفته، در این مقاله سعی شده تا علاوه بر توصیف این نظریات، زمینه­های شکل­گیری آن، و تمایز آن با رویکردهای اصلی فلسفه معاصر، راه برای ارائه یک رویکرد تحلیل فیلم هستی­شناسانه باز شود و در نهایت چهار فیلم مستندنمایی بر این اساس با رویکردی توصیفی-تحلیلی بررسی شود. ابتدا با بررسی ریشه­های نظری آلن بدیو در میان نظریات اصلی فلسفه معاصر، خاستگاه­ها و تمایزات آن­ها، سعی می­شود یک صورت بندی کلی از فلسفه بدیو بر مبنای مفاهیم کلی هستی­شناسی، ارائه شود؛ سپس مفاهیم و تقابل­های اساسی در نظریه آلن بدیو و چگونگی تولید حقیقت، بررسی شده و قابلیت آن برای ارائه یک رویکرد نظری تحلیل فیلم در حوزه سینما بررسی می­شود. در انتها نیز با بررسی موردی چهار فیلم شاخص در حوزه مستندنمایی، به عنوان یک عرصه نو در سینمای عصر حاضر، به وسیله­ی این رویکرد تحلیلی، یک تحلیل کلی از سینمای مستندنما ارائه می­گردد. نتایج نشان می­دهد که الگوی به دست آمده از نظریات بدیو می­تواند در تحلیل سینمای مستندنمایی به کار گرفته شود و برای توصیف و تحلیل عناصر ساختاری فیلم­ها مؤثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

mockumentary cinema ontology; Presenting a new approach in film analysis, based on the ideas of Alain Badiou (A case study of four prominent films in world cinema)

نویسندگان [English]

  • Mahtab PouyaManesh 1
  • Mohammad Ali Safoora 2
1 1Master of Cinema, Department of Cinema and Animation, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Cinema and Animation, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran.
چکیده [English]

The emergence of new approaches to form and content in cinema has led to the creation of diverse and numerous genres and subgenres, which are derived from the combination of primary genres and modes. Additionally, the use of innovative techniques in various stages of film production has occasionally resulted in the formation of hybrid genres and modes, necessitating a deeper analysis and understanding of these cinematic developments. This research aims to examine and analyze such new approaches in cinema by studying and summarizing contemporary theories. Therefore, in order to analyze these methods and new genres, which also exhibit a significant abundance, there is a serious need for more advanced analytical approaches. These approaches should be based on solid foundations, rooted in new theoretical frameworks, and capable of being utilized as a unified theory for film analysis, either in a specific case or in a broader context, to examine genres and subgenres in cinema. Based on this premise, this article focuses on examining and analyzing new domains in contemporary cinema based on Alain Badiou's ontological thought, which is grounded in set theory in mathematics. In the first stage, an attempt is made to elucidate this ontological theory to identify its formation grounds and its points of differentiation from major approaches in contemporary philosophy, and to open up avenues for developing a new approach to film analysis. Next, the structural oppositions in Badiou's theoretical concepts are extracted and classified in the elements of form and content in mockumentary film, in order to observe their impact on the structure of such filmmaking. By examining the theoretical roots of Badiou’s ideas among major contemporary philosophical theories, their origins and differentiations are explored, and a general framework of Badiou’s philosophy is. Then, the fundamental concepts and oppositions in Badiou’s theory are examined in the truth procedure, and their potential for providing an analytical approach to mockumentary filmmaking is investigated. Finally, according to this pattern, four mockumentary films are categorized and analyzed using a descriptive-analytical approach, providing an overall analysis of mockumentary cinema. The results demonstrate that the derived pattern from Badiou’s theory can be effectively employed in the analysis of mockumentary cinema, describing and analyzing the functioning of structural elements in these films through the creation of oppositions and dualities. This approach can also contribute to a better understanding of documentary cinema by analyzing the relationships and oppositions between its elements and the elements of fiction film. Furthermore, it is observed that the dualistic oppositions of reality/truth, art/non-art, and pure/impure in Badiou’s ontological theory in art and cinema can be significant and decisive in the analysis of form and content in mockumentary filmmaking. The dualistic elements present in mockumentary films and the oppositions in these ontological concepts elucidate what is represented in documentary cinema. In conclusion, such an approach can be effective in understanding, describing, and analyzing mockumentary cinema as well as having an impact on documentary filmmaking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alain Badiou
  • film genre
  • film analysis
  • mockumentary
  • documentary
  • بدیو، آلن، 1397، سینما، ترجمه به انگلیسی سوزان سپیتزر و آنتوان دوباک، ترجمه به فارسی ادریس رنجی، نشر افکار.
  • -بدیو، آلن، 1395، فلسفه و رخداد، ترجمه علی فردوسی، تهران: نشر دیبایه.
  • -بدیو، آلن، 1395، مانیفست 1و2، ترجمه علی فردوسی، تهران: نشر دیبایه.
  • -بدیو، آلن، 1393، تفکر به امر ژنریک و وجود در حقیقت، ترجمه صالح نجفی و علی عباس بیگی، کتاب فلسفه-سیاست-هنر-عشق، تهران: انتشارات رخ‌داد نو، صص. 117-116.
  • - بردول، دیوید، 1394، هنر فیلم یک مقدمه، ترجمه فتاح محمدی، تهران: نشر رونق.
  • - توسکانو، آلبرتو، 1395، در باب بکت: مجموعه مقالات آلن بدیو در تحلیل آثار ساموئل بکت، ترجمه احمد حسینی، انتشارات بوتیمار.
  • - داورپناه، رضا، 1397، "واکاوی مفهوم واقعیت تصویر در سینمای مستند با تاکید بر سبک ماکیومنتری، بر اساس آرای ژان بودریار و مارشال مک لوهان"، تهران: دانشگاه سوره.
  • - روتمن، ویلیام، 1379، آثار کلاسیک سینمای مستند، ترجمه محمد گذرآبادی، تهران: هرمس.
  • - سلدن، رامان؛ ویدوسون، پیتر، 1377، راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو.
  • - ضابطی جهرمی، احمد، 1393، شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند، نشر رونق.
  • - فرهادپور، مراد، 1383،: «آلن بدیو و فرآیند حقیقت»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، صص 71-58.
  • - عزتی، مهدی، 1391، مستندنمایی، تهران: نشر ساقی.
  • - Antoniades, Andreas, 2003, Epistemic Communities, Epistemes and the Construction of (World) Politics, Global Society, PP. 21-38.
  • - Badiou, Alain, 2018, Badiou and His Interlocutors: Lectures, Interviews and Responses, Edited by A.J. Bartlett & Justin Clemens, London and New York, Bloomsbury Academic.
  • - Badiou, Alain, 2017, The True Life, translated by Susan Spitzer, Cambridge, Polity Press.
  • - Badiou, Alain, 2006, Being and Event, Continuum.
  • - Badiou, Alain, 2003, Infinite Thoughts, translated by Oliver Feltham and Justin Clemens, Continuum.
  • - Badiou, Alain, 2001, Ethics: An Essay on the Understanding of Evil, translated by Peter Hallward, London and New York, Verso.
  • - Corcoran, Steve, 2006, “Third Sketch of a Manifesto of Affirmation Art”, in Alain Badiou, polemics, Verso, pp 133-148.
  • - Feltham, Oliver, 2005, “The Thought of the Generic and Being in Truth” in Alain
  • - Feltham, Oliver, & Clemens, Justin, 2004, “Philisophy and Desire”, Infinite Thoughts, Continuum, London, pp. 2-28.
  • - Kerr, Lydia, 2005, “The Subject of Art”, Alain Badiou, The Symptom, online journal for lacan.com.
  • - Lebow, Alisa, 2021, “Faking What? Making a Mockery of Documentary”, F Is for Phony, University of Minnesota Press.
  • - Shaw, Ian Graham Reynold, 2010, Sites, truths and the logics of worlds: Alain Badiou and human geography, School of Geography and Development, University of Arizona, Tucson, Transaction of institute of British Geographers, Royal Geographical Society, PP. 431-442.
  • - Wrathall, Mark, 2004, Heidegger on Plato, truth, and unconcealment: The 1931–32 lecture on The Essence of Truth, Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, PP. 443-463.