کامپوزیت‌های پلیمری جایگزین چوب برای ساخت آلات موسیقی

نویسندگان

1 کارشناس پلیمر، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 استادیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده

در این پژوهش معایب چوب برای کاربرد در ساخت آلات موسیقی از جمله حساسیت بالا به رطوبت، خواص متفاوت چوب در درخت‌های مختلف از یک گونه و همچنین در قسمت‌های مختلف از یک درخت، ساخت زمان‌بر و مشکل سازهای چوبی، مقاوت پایین در برابر ضربه و سایر موارد که به صورت مفصل به آنها پرداخته شده است، مورد بررسی قرار گرفت و نسل جدید کامپوزیت‌های پلیمری برای جایگزینی چوب در ساخت ادوات موسیقی معرفی شد. بکارگیری کامپوزیت‌های چوب پلاستیک برای جایگزینی چوب در ساخت آلات موسیقی می‌تواند بسیاری از مشکلات ذاتی چوب برای کاربرد در ساخت آلات موسیقی را بر-طرف نماید، با ‌این حال برای ساخت تخته صدای کامپوزیتی استفاده از کامپوزیت‌های لیفی که ساختاری دقیقاً مشابه چوب دارند، به دلیل خواص ارتعاشی و آکوستیکی ویژه آنها، رشد بسیاری نموده است. در این مقاله از سه نوع مختلف الیاف مصنوعی (الیاف شیشه، کربن و کولار) و یک رزین پلی استر غیر اشباع استفاده گردید. همچنین خواص آکوستیک این نمونه ها در قیاس با نمونه های چوب درخت توت سفید و سرو سیمین مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات نشان داد که الیاف کربن به‌ همراه رزین پلی استر بالا ترین پارامتر های آکوستکی را در بین سایر نمونه ها به خود اختصاص می دهد و در نتیجه می تواند به عنوان یک جایگزین بسیار خوب برای چوب با خواص استثنایی در ساخت آلات موسیقی به کار رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Polymeric Composites as Alternatives for Wood for Producing Music Instruments

نویسندگان [English]

  • Amir Soheil Pirayeshfar 1
  • Mohammad Mehdi Jalili 2
  • Seyyed Yahia Mousavi 1
1
2
چکیده [English]

In this study, the disadvantages of wood, which is widely employed in producing music instruments, are discussed. For example, high moisture sensitivity, low impact resistance, and time-consuming procedure as well as various properties of different species or in several parts of one specimen which are the main problems of wooden music instruments are extensively discussed in this paper. Many materials have been employed to replace with wood in many applications. The most successful ones are wood plastic composites (WPCs) which have been extensively applied in some fields due to their better moisture and impact resistances and low-cost producing procedure (Injection molding). But, finding a suitable alternative for wood with properties required in acoustic filed is relatively difficult since many considerations have to be noted when it will be utilized in music applications. Although wood particles, which are dispersed in wood plastic composites at high concentrations, induce wood properties to the resultant composite, they could not support all acoustic requirements throughout the composite. In this paper, a new generation based on polymeric composites is introduced as suitable alternative for wood in order to produce music instruments that could resolve the above mentioned problems of wood. Application of fiber composites possessing a structure as same as wood, has been developed due to their specific vibrational and acoustical properties. In general, such fiber composites are provided using various types of synthetic and natural fibers such as glass and hemp fibers, respectively, and different kinds of resins e.g. modified polypropylene, epoxy, and polyester resins. In this study, three different kinds of fibers (i.e. glass, carbon, and Kevlar fibers) were employed to produce fiber composites for replacing with wood in music applications. Also, an unsaturated isophthalic polyester resin was used as polymer matrix. All fiber composites were produced utilizing pultrusion method and their acoustic properties were then compared with two natural wood called white Mulberry and Cedar wood. Density and elastic modulus (in longitudinal direction) of all mentioned specimens, which are the main parameters to determine acoustic properties of a material, were measured and reported comparatively. Consequently, other acoustic parameters such as sound velocity, acoustic coefficient, sound quality factor (Q) and acoustic converting efficiency (ACE) were calculated and reported in comparison with those obtained from two kinds of natural wood. Although the results show that all manufactured composites have higher densities than those of natural wood, which reduce their acoustic efficiency, their considerable high moduli improve it increasingly. Therefore, much higher sound velocities could be obtained for fiber composites compared with wood. Furthermore, the composites demonstrate higher values of sound quality factor as well as acoustic converting efficiency in compared with those calculated for natural wood. From the obtained results it can be also deducted that carbon fiber/polyester composite possesses the highest value of acoustic coefficient among others which can be ascribed to the exceptional modulus of carbon fiber inducing to corresponding composite. The results reveal that carbon fiber reinforced polyester resin shows maximum performance and as a consequence could be undoubtedly used for making high performance music instruments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Music Instruments
  • Natural fibers
  • Polymeric Composites
  • Synthetic fibers
  • wood
اسکندری‌جم، جعفر و امیرسهیل پیرایش‌فر و امیر سهیل جلیلی و محمد مهدی موسوی و سید یحیی روح‌نیا و مهران (1389)، طراحی و ساخت کامپوزیت‌های پلیمری از الیاف طبیعی و مصنوعی با رزین پلی‌استر برای جایگزینی چوب در ساخت آلات موسیقی، دارای گواهی‌نامه پذیرش از دوفصلنامه علمی‌پژوهشی تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران.
ای. پی زی. (1373)، شیمی و تکنولوژی چسب چوب، ترجمه میرشکرایی، ا.، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
پیرایش‌فر، امیر‌سهیل و موسوی، سید یحیی (1388)، بررسی خواص آکوستیک کامپوزیت‌های لیفی بر پایه رزین اپوکسی، فصلنامه علمی‌پژوهشی هنر، شماره 79، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زاهدی، حمید (1387)، تئوری موسیقی، اصول هارمونی(هوموفونی و پلی فونی وعلوم موسیقی)، انتشارات پارت، تهران.
فیتذر، اریک(1372)، الیاف کربن و کامپوزیت‌های آن، ترجمه هاشمی، سید علی، انتشارات مرکز تحقیقات پلیمر ایران، تهران.
میسو، الکساندر(1389)، شیمی و تکنولوژی پوشش‌های پودری، ترجمه: پاکزی‌فرد، شهلا.، میر‌عابدینی، مجتبی، انتشارات پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، تهران.
موسوی، سید یحیی و پیرایش‌فر، امیر‌سهیل (1387)،کامپوزیت‌های پلیمری در خدمت موسیقی، فصلنامه علمی پژوهشی هنر، شماره 75، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Bodig, J. and Jayne, B.A. (1982), Mechanics of Wood and Wood Composites, Van Nostrand Reinhold Company.
Davis, S.J. and Janes, R. and Bash, C.M. and Chou, P.J.C.(????????), One piece composite guitar body, United State Patent 6,683,236 B2.
Lee, H. and Neville, K.(1957), Epoxy Resins, Their Applications and Technology, McGRAW, Hill Book press.
Nielsen, L.E. and Landel, R.F. (1994), Mechanical Properties of Polymers and Composites, Marcel Dekker, INC press.
Parry, W. (1965), A Music Course for Students, Oxford University press.
Pedgley, O. and Norman, E. and Armstrong, R. (2009), Materials-inspired innovation for acoustic guitar design, METU JFA (26:1), 157-175.
Roohnia, M.)2005(, Ph.D. Thesis: Study on Some Factors Affecting Acoustic Coefficient and Damping Properties of Wood Using Nondestructive Tests, Islamic Azad University Campus of Science and Researches.
Rujinirun, C. and Phinyocheep, P. and Prachyabrued, W.and Laemsak, N. (2005), Chemical treatment of wood for musical instruments, Part I: acoustically important properties of wood for the Ranad. Wood Science and Technology, Volume 39, Number1.
Walker, J.S. and Martin, E.R. (1956), Injection Molding of Plastics, The Plastics Institute Under The Title.
Wegst. U.G.K. (2006), Wood for sound, American journal of Botanym, Volume93, 1438-1448.
www.wikipedia.com