تحلیل پدیدارشناختی بازنمایی بدن‌های نابهنجار در نمایشنامه‌های خانه، زمستان 66، ماه عسل و دل سگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی‌دکتری،‌گروه‌پژوهش‌هنر،‌دانشکده‌پژوهش‌های‌عالی‌هنر‌و‌کارآفرینی،‌دانشگاه‌هنر‌اصفهان،‌اصفهان،‌ایران.

2 استادیار،‌ گروه‌ پژوهش‌ هنر،‌ دانشکده‌ پژوهش‌های‌عالی‌هنر‌و‌کارآفرینی،‌دانشگاه‌هنر‌اصفهان،‌اصفهان،‌ایران.

چکیده

ادبیات نمایشی ایران سرشار از شخصیت‌ها و روایت‌های گونه‌گونی است که موشکافی آن‌ها می‌تواند فهم ما را از تاریخ اندیشه معاصر ایران افزون کند. پدیدارشناسی بیماری که به بدن زیسته و بیولوژیک فرد در هنگام بیماری یا اختلال می‌پردازد، فرصتی است برای واکاوی تجربه‌ی زیسته‌ی افراد دارای بدن‌های نابهنجار به‌عنوان یک اقلیت اجتماعی. الیور ساکس این نابهنجاری‌ها را به سه دسته‌ی بدن‌های کاسته‌شده، زیادی‌‌شده و دگردیسی‌شده بخش می‌کند. در پژوهش پیش‌رو به مساله‌ی بازنمایی بدن بیمار در آثار برگزیده‌ای از ادبیات نمایشی ایران پرداخته‌شده و تجربه‌ی جسمانی شخصیت‌ها با اختلال‌های بدن‌آگاهی در مطالعات عصب‌شناختی مقایسه شده‌است. نگارندگان پس از بررسی متون نمایشی معاصر ایرانی، چهار نمایشنامه‌ی خانه، زمستان 66، ماه عسل و دل سگ را برای بررسی حضور این سه دسته بدن برگزیدند. هدف این پژوهش کیفی که با روش توصیفی ـ تحلیلی و بهره‌گیری از منابع اسنادی به انجام رسیده است، بازبینی شیوه‌های نمایش بدن نابهنجار در هنرهای نمایشی معاصر ایران و بررسی راهکارهای زدودن نگرش منفی نسبت به این بدن‌ها در آفرینش هنری است. گام‌های پدیدارشناسی بیماری و علایم تجربه‌ی اختلال در بدن‌مندی را در توصیفات شخصیت‌های نمایشنامه‌های مورد بحث می‌شود باز یافت. آشتی با بازنمایی بدن‌های بیمار و نابهنجار برپایه‌ی شناخت درست از اختلال‌های بدن‌آگاهی، می‌تواند یاری‌رسان هنرمندان برای خلق فرم‌های بدیع در نگارش نمایشنامه باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenological Analysis of the Representation of Abnormal Bodies in Plays: House, Winter 66, Honeymoon, and Dog's Heart

نویسندگان [English]

  • Zahra Kashfi 1
  • Sadreddin Taheri 2
1 Ph.D. Candidate of Art Research, Department of Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Iran's dramatic literature contains a variety of characters and narratives that can help us understand contemporary history. Phenomenology of illness, which explores the experiences of individuals with abnormal bodies during illness, examines the lived experiences of this social minority. In this article, the authors discuss the representation of the patient's body in selected works of Iranian dramatic literature and compare the physical experiences of the characters. The goal is to explore how sick or abnormal bodies are portrayed in contemporary Iranian performing arts and to propose ways to address negative attitudes toward these bodies in artistic creation.
This qualitative research was conducted using a descriptive-analytical method and relied on documentary sources for data collection. The authors note that the representation of sick bodies in contemporary Iranian drama literature is limited, but aspects of illness phenomenology and physical disorder symptoms are evident in the descriptions of the characters in the discussed plays. The authors suggest that a more accurate understanding of body awareness disorders can help artists achieve new perspectives and insights in their plays.
This research used purposeful sampling for data collection, and the theoretical framework is based on the phenomenological approach. Phenomenology refers to the tradition initiated by Edmund Husserl in the early 20th century and further developed by later philosophers. After Husserl, Martin Heidegger developed the knowledge of phenomenology with a reference to Husserl. Heidegger believed that the world is not something separate from man that can be analyzed. Man and existence are two sides of the same coin. This notion was continued by French philosophers, such as Jean-Paul Sartre and Maurice Merleau-Ponty, who pointed out the importance of the body as a mediator between consciousness and the world.
Illness, physical abnormality, or disability puts a person in a social minority position. And like members of any other minority group, the mentally and physically ill may also be subject to being forgotten, marginalized, and ignored.
Artists, like other members of a community, are exposed to the harm of misbehavior with this minority group. They may forget and ignore people with diseased or abnormal bodies in their work, marginalize them, fail to understand their different ways of relating to the world, and worst of all, ridicule them or use them to win the audience's pity.
Upon reviewing contemporary Iranian dramatic texts for analysis, the authors observed the absence of sick or disabled individuals as the main characters. However, in the selected works, individuals with diseased or abnormal bodies play a central role, and the authors have not looked at them as objects from the outside and sought to understand and convey their experiences to readers by approaching their worldview. Three types of bodies were identified for analysis based on the division of Oliver Sacks: lost, excessed, and transported bodies. The plays "House" and "Winter 66" illustrate the lost body, "Honeymoon" depicts the excessed body, and "Dog's Heart" reflects the transported body.
Thus, in the aforementioned plays, different types of abnormal bodies are placed at the center of the story, and their interaction with other characters determines the course of the narrative.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abnormal Body
  • Phenomenology of illness
  • House
  • Winter 66
  • Honeymoon
  • Dog's Heart
ایگلتون، تری (1398). پیش‌درآمدی بر نظریه‌ی ادبی. (عباس مخبر، مترجم). نشر مرکز. (چاپ اثر اصلی 2008)
بودلر، شارل (1394). نقاشی زندگی مدرن، از کتاب از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، لارنس کهون. عبدالکریم رشیدیان، مترجم). نشر نی. (چاپ اثر اصلی 2003 )
پرتوی، پروین (1392). پدیدارشناسی مکان. نشر فرهنگستان هنر.
پورتر، روی (1398). تاریخ جنون؛ از عهد باستان تا عصر مدرن. (سما قرایی، مترجم). نشر هنوز. (چاپ اثر اصلی 2003)
تومبز، اس.کی. (1397). معنای بیماری؛ شرحی پدیدارشناسانه از دیدگاه‌های متفاوت پزشک و بیمار. (محمدرضا اخلاقی‌منش، مترجم). نشر فرهامه. (چاپ اثر اصلی 2013)
تیموفیوا، اکسانا (1399). تاریخ حیوانات؛ از ارسطو تا آگامبن. (قاسم مومنی، مترجم). نشر دمان. (چاپ اثر اصلی 2018)
ثمینی، نغمه (1393). خانه. نشر گمان.
حقیقی، شهین؛ فروزانی، فرزانه (1397). خوانش پسااستعماری شخصیت‌های نمایشنامه ماه ‌عسل اثر غلامحسین ساعدی. پژوهش‌های ادبیات تطبیقی. 6 (3)، 64 - 86. Doi: B2n.ir/dp9459
خدامی، علیرضا (1400). انسان‌شناسی بیماری، نشر انسان‌شناسی.
خالویی، حسام؛ بصیری، محمدصادق؛ حسینی سروری، نجمه (1402). تحلیل تطبیقی نمایشنامه‌های معناباخته جشن تولد و ماه‌ عسل ساعدی. نشریه نقد زبان و ادبیات خارجی. 21 (32)، صفحه 203-205. Doi:10.48308/clls.2024.234480.1228
زهوی، دن (1402). الفبای پدیدارشناسی. (مریم خدادادی، مترجم). نشر بیدگل. (چاپ اثر اصلی 2019 )
ساعدی، غلامحسین (2537). ماه عسل. نشر امیرکبیر.
ساکس، آلیور (1395). مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت. (ماندانا فرهادیان، مترجم). فرهنگ نشر نو. (چاپ اثر اصلی 1985)
فورتیر، مارک (1388). نظریه در تئاتر. (فرزان سجودی و نریمان افشاری، مترجم). نشر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. (چاپ اثر اصلی 2016)
فوکو، میشل (1390). تولد پزشکی بالینی: باستان‌شناسی نگاه پزشکی. (فاطمه ولیانی، مترجم). نشر ماهی. (چاپ اثر اصلی 1994)
کرل، هوی (1392). بیماری. (احسان کیانی‌خواه، مترجم) . نشر گمان. (چاپ اثر اصلی 2008)
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی، ضد روش. تهران: جامعه‌شناسان.
مرلوپونتی، موریس (1403). پدیدارشناسی ادراک. (مسعود علیا، مترجم). نشر نی. (چاپ اثر اصلی 2013)
مسعودی، شیوا (1395). کارنامه‌ی تلخکان؛ بازشناخت اطوار تلخکی و دلقکی با نگاهی به متون نمایشی امروزی، میان‌گاهی و کهن، نشر نی.
ناصر مقدسی، عبدالرضا (1394). خوانش بیماری در بستر اسطوره؛ مقدمه‌ای بر اسطوره‌درمانی، نشر فرهامه.
وینیمون، فردریک دو (1393). دانشنامه فلسفه استنفورد: بدن‌آگاهی. (مریم خدادادی، مترجم). نشر ققنوس. (چاپ اثر اصلی 2011)
هیل، جاناتان (1396). مرلوپونتی برای معماران. (گلناز صالح کریمی، مترجم). نشر فکر نو. (چاپ اثر اصلی 2016)
یعقوبی، محمد (1384). دل سگ. نشر اندیشه‌سازان. یعقوبی، محمد (1384). زمستان 66. نشر اندیشه‌سازان.
Barnes, E. (2009). Disability, Minority, and Difference. Journal of Applied Philosophy, 26(4), 337-355. Doi: 10.1111/j.1468-5930.2009.00443. x.
Baudelaire, C. (2015). The Painter of Modern Life. In L. Cahoone, From Modernism to Postmodernism [Naghashie Zendegi Modern] (A. Rashidian, Trans.). Tehran: Nei. (Original Work. Published 2003) (In Persian)
Carel, H. (2016). Phenomenology of Illness, Oxford: Oxford University Press.
Eagleton, T. (2019). Introduction to Literary Theory [Pishdaramadi bar Nazariyehe Adabi] (A. Mokhber, Trans.). Tehran: Markaz Publishing. (Original Work. Published 2008) (In Persian)
Fortier, M. (2009). Theory/Theatre [Nazariyeh dar Teatr] (F. Sojoudi & N.
Afshari, Trans.). Tehran: Institute for Culture and Islamic Arts Studies. (Original Work. Published 2016) (In Persian)
Foucault, M. (1963). Naissance de la Clinique, Paris: Presses Universitaires de France.
Foucault, M. (2011). The Birth of the Clinic: An Archaeology of Medical Perception [Tavalode Pezeshki Balini: Bastanshenasi Negahe Pezeshki] (F. Valiyyani, Trans.). Tehran: Mahi. (Original Work. Published 1994) (In Persian)
Gallagher, Sh. & Zahavi, D. (2021). The Phenomenological Mind, London: Routledge.
Haghighi, Sh., & Forouzani, F. (2018). A Postcolonial Reading of the Characters in the Play Honeymoon by Gholam-Hossein Saedi [Khaneshe Pasaestemari Shakhsiathaye Namayeshnamehe Mahasal asare Gholamhossein Saedi]. Comparative Literature Researches, 6 (3), 64–86. (In Persian)
Heidegger, M. (1975). The Basic Problems of Phenomenology. Albert Hofstadter (Transl.), Bloomington: Indiana University Press.
Hill, J. (2017). Merleau-Ponty for Architects [Merloponty baraye Memaran] (G. Saleh Karimi, Trans.). Tehran: Fekr-e No. (Orginal Work. Published 2016) (In Persian)
Khalooei, H., Basiri, M. S., & Hosseini Sarvari, N. (2024). A Comparative Analysis of the Meaning-Drained Plays the Birthday Party and Honeymoon by Saedi [Tahlile Tatbighi Namayeshnamehaye manabakhteye Jashne Tavalod va Mahasal Saedi]. Journal of Criticism on Foreign Language and Literature, 21 (32), 203–205. (In Persian)
Khodami, A. (2021). Anthropology of Illness [Ensanshenasi Bimari]. Tehran: Anthropology. (In Persian)
Masoudi, Sh. (2016). The Clown’s Dossier: Recognizing the Modes of Clowning in Contemporary, Interlude, and Ancient Plays [karnamehe Talkhakan: Bazshenakhte atvare Dalghaki va Talkhaki ba Negahi be Motoone Namayeshi Emroozi, Miangahi va Kohan]. Tehran: Nei. (In Persian)
Menon, S., Sinha, A. & Sreekantan, B. V. (2014). Interdisciplinary Perspectives on Consciousness and the Self, Berlin: Springer Merleau-Ponty, M. (2024). Phenomenology of Perception [Padidarshenasi Edrak] (M. Alia, Trans.). Tehran: Nei. (Original Work. Published 2013) (In Persian)
Moghaddasi, A. N. (2015). Mythic Reading of Illness: An Introduction to Mythotherapy [Khaneshe bimari dar bastare ostooreh: moghadamei bar ostooreh darmani]. Tehran: Farhameh. (In Persian)
Mohammadpour, A. (2013). Qualitative Research Method: Anti-Method [Raveshe Tahghighe Keifi: Zede Ravesh]. Tehran: Sociologists Publishing. Partovi, P. (2013). Phenomenology of Place [Padidarshenasi Makan]. Tehran: Academy of Arts. (In Persian)
Porter, R. (2019). A History of Madness: From Antiquity to the Modern Era [Tarikhe Jonoon: Az Ahde Bastan ta Asre Modern] (S. Gharaei, Trans.). Tehran: Hanooz. (Original Work. Published 2003) (In Persian)
Rollinger, R. (1999). Husserl's Position in the School of Brentano, Alphen aan den Rijn: Kluwer.
Sacks, O. (2016). The man who mistook his wife for a hat [Mardi ke Zanash ra ba Kolah Eshtebah Gereft] (M. Farhadian, Trans.). Tehran: Farhang Nashr-e No. (Original work. published 1985) (In Persian)
Sacks, O. (1984). A Leg to Stand On, New York: Harper Collins.
Saedi, Gh. (1978). Honeymoon [Mahasal]. Tehran: Amir Kabir. (In Persian)
Samini, N. (2014). The House [Khaneh]. Tehran: Goman. (In Persian)
Smith, D. W. (2007). Husserl, London: Routledge.
Svenaeus, F. (2001). The Hermeneutics of Medicine and the Phenomenology of Health: Steps Towards a Philosophy of Medical Practice, Berlin: Springer.Timofeeva, O. (2020). A History of Animals: From Aristotle to Agamben [Tarikhe Heyvanat; Az Arastoo ta Agamben] (Gh. Momeni, Trans.). Tehran: Daman. (Original Work. Published 2018) (In Persian)
Toombs, S. K. (2013). The Meaning of Illness: A Phenomenological Account of the Different Perspectives of Physician and Patient, Berlin: Springer.
Vineyimon, F. D. (2014). Stanford Encyclopedia of Philosophy: Bodily Awareness [Daneshnameh Falsafe Stanford: Badan Agahi] (M. Khodadadi, Trans.). Tehran: Qoqnoos. (Original Work. Published 2011) (In Persian)
Yaghoubi, M. (2005). Dog’s Heart [Dele Sag]. Tehran: Andishehsazan. (In Persian) Yaghoubi, M. (2005). Winter 66 [Zemestane 66]. Tehran: Andishehsazan. (In Persian)
Zahavi, D. (2023). Phenomenology: The basics [Alefbaye Padidarshenasi] (M. Khodadadi, Trans.). Tehran: Bidgol. (Original work published 2019) (In Persian)