پیدایش درام رمانتیک و نخستین جلوۀ خودآگاهی به آن در ادبیات نمایشی ایران: سرنوشت پرویز از علی‌محمدخان اویسی و شیدوش و ناهید از میرزا ابوالحسن خان فروغی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

4 استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

موضوع این مقاله تبیین پیدایش درام رمانتیک در تاریخ ادبیات نمایشی ایران و شناخت نخستین مولفه‌های آن است که به لحاظ تاریخی، ابتدا در نمایشنامۀ سرنوشت پرویز علی‌ محمد خان اویسی بروز و ظهور پیداکرد؛ اما با وجود مولفه‌هایی چون ادبیات غنایی، امر خیال‌انگیز، دوپارگی سوژه و میهن دوستی در نخستین نمایشنامۀ رمانتیک نام برده و همچنین در آثار نمایشنامه‌نویسان پس از اویسی، به کار رفتن لفظ رمانتیک برای این آثار مرسوم نبود و یا خودآگاهی نسبت به آن وجود نداشت تا اینکه نخستین بار ابوالحسن خان فروغی در دیباچۀ اثر خود با نام شیدوش و ناهید از لفظ «سبک رمانتیک» استفاده می‌کند و اثر خود را ذیل رمانتیسم به مثابه نمودی از تجدد ادبی صورت بندی می‌نماید. قابل ذکر است که ضرورت این پژوهش، در دستیابی به شناخت بنیاین­ های فکری در جهت شکل ­گیری ادبیات نمایشی در ایران نهفته است. زیرا مسئله این است که نشان دهیم مهمترین پدیدۀ ادبی در جنبش‌های فکری دوران مدرن، در ایران چگونه آشکار گشت و سیردگرگونی خود را پیش برد. برای تبیین موارد یاد شده، از مبانی نظری رمانتیسم‌های اولیه که فردریک بیزر آن را صورت بندی کرده است، بهره خواهیم برد، تا بتوانیم از طریق آن حدود رمانتیسم در ایران را مشخص نماییم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Emergence of Romantic Drama and Its First Self-Conscious Manifestation in Iranian Theater: A Study of "The Fate of Parviz" by Ali Mohammad Khan Oveysi and "Shiudosh and Naheed" by Mirza Abu al-Hassan Khan Foroughi

نویسندگان [English]

  • Niloofar Zare 1
  • Behrooz Mahmoodi Bakhtiari 2
  • Majid Sarsangi 3
  • Maryam Dadkhah Tehrani 4
1 PhD Candidate of Theater, Department of Performing Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Performing Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
3
4 Assistant Professor, Department of Performing Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This article aims to elucidate the emergence of romantic drama in the history of Iranian theater and to identify its earliest components. Historically, this phenomenon first manifested in the play "The Fate of Parviz" (1324 AH/1284 SH), but despite elements such as lyricism, the imaginative, the fragmented individual, and themes like patriotism, historicism, love, the Iranian spirit, and the ideals of equality evident in the works of later playwrights like Abdol Rahim Khalkhali, Hussein Kazemzadeh Iran-shahr, and Mohammad Reza Kordestani, known as Mirzadeh-e-Eshghi, the term "romantic" was not commonly used for these works, and there was no self-awareness of this style. It was not until Mirza Abu al-Hasan Khan Foroughi used the term "romantic style" in the preface to his play "Shiudosh and Naheed" (1335 AH/1295 SH) that this work was categorized under romanticism as a manifestation of literary modernity, addressing themes such as peace and its connection to the state and nation. Based on historical data and documents, the authors'''' primary hypothesis is that the presence of these elements in both "The Fate of Parviz" and "Shiudosh and Naheed" allows these two works to be considered the first romantic dramas and the first instances of self-awareness of the "romantic style" in Iranian theater. Their secondary hypothesis is that prior to the plays of Oveysi and Foroughi, there were signs of romantic drama in Iran, but these signs were limited to minor aspects of romanticism in the plays of writers such as Mirza Fath Ali Akhundzadeh, Nariman Narimanov, and Morteza Gholi Khan Fekri, known as Fekri-e-Ershad. To explain and formulate their subject, the authors therefore begin by examining the aspects of romanticism in the works of Mirza Fath Ali Akhundzadeh. Examining these individuals is important to demonstrate that at the beginning of Iranian theater, examples of romantic thought appeared in the works. To explain these points, the authors will utilize the theoretical framework of early romanticisms as formulated by Friedrich Beiser, in order to define the boundaries of romanticism in Iran. Based on this theoretical framework, it becomes clear that romanticism in Iranian theater was not in opposition to rationalism and modernity, but rather contributed to the continuation of modernity. It is worth noting that the necessity of this research lies in gaining an understanding of the intellectual foundations of the formation of Iranian theater. It addresses a phenomenon such as romanticism, which is considered one of the most important literary schools and intellectual movements of the modern era worldwide, and aims to show that this phenomenon manifested differently in Iran and underwent its own transformation, resulting in a romanticism that became the experience and awareness of Iranian playwrights.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Romantic drama
  • Ali Mohammad Khan Oveysi
  • The Fate of Parviz
  • Mirza Abu al-Hasan Khan Foroughi
  • Shiudosh and Naheed
  • آجودانی،ماءشاالله(1398)، مشروطه ایرانی ، چاپ یازدهم، تهران: نشر اختران.
  • - آجودانی، ماءشاالله(1382)، یامرگ یا تجدد، چاپ دوم، تهران: اختران.
  • - آخوندزاده، میرزافتحعلی (1351). مقالات، تهران: آوا.
  • - آخوندزاده، میرزافتحعلی(1349). تمثیلات، تهران: اندیشه.
  • - آدمیت، فریدون (1349)، اندیشه های میرزا فتحعلی آخوندزاده، تهران: انتشارات خوارزمی.
  • - اشتاینر، جورج (1380). مرگ تراژدی، ترجمه و تالیف بهزاد قادری، تهران: نمایش.
  • - آفاری، ژانت و کامران آفاری (1401)،«آخوندزاده چگونه در قفقاز جنوبی قرن نوزدهم نمایشنامه نویس شد»، در: طلایه دار مدرنیسم سیاسی در ایران: میرزافتحعلی آخوندزاده، دبیر مجموعه فرهاد سلیمان نژاد، تهران: نشر اگر.
  • - اویسی، علی‌محمدخان (1330 ه.ق). سرنوشت پرویز؛ نمایش تاریخی در دو پرده، اسلامبول.
  • - اویسی، علی‌محمدخان (1331 ه.ق). الفبای خط نو؛ برای نوآموزان پارسی، اسلامبول: چاپخانه شمس.
  • - اویسی، علی‌محمدخان (1305 ه.ق). تربیت ملی، دوره اول :شماره 18 و 19.
  • - اویسی، علی‌محمدخان (1335 ه.ق).سینوموتگراف (صور متحرکه)، بادکوبه: سال اول مجله حقایق.
  • - بیزر، فردریک (1398). رمانتیسم آلمانی: مفهوم رمانتیسم آلمانی اولیه، ترجمه‌ی سید مسعود آذرفام ،تهران: ققنوس.
  • - سهامی، علی، وحید سبزیان پور و موسی پرنیان (1398)، «جلوه‌های رمانتیک در «سه تابلو مریم» میرزاده عشقی و «مرتا البانیه» جبران خلیل جبران»، در: کاوش‌نامه ادبیات تطبیقی 36: 71- 57. doi: 10.22126/jccl.2019.833.2055
  • - جعفری جزی، مسعود(1386). سیررمانتیسم در ایران از مشروطه تا نیما، تهران: مرکز.
  • - جوادی، حسن(1401)،« درآمدی بر تمثیلات میرزا فتحعلی آخوندزاده»، در: طلایه دار مدرنیسم سیاسی در ایران: میرزافتحعلی آخوندزاده، دبیر مجموعه فرهاد سلیمان نژاد، تهران: نشر اگر.
  • - خلخالی، عبدالرحیم(1304). داستان خونین یا سرگذشت برمکیان، تهران: مطبعۀ مجلس.
  • - ذوالفقاری، حسن(1401). یکصدغزل عاشقانۀ فارسی، تهران: چرخ.
  • - رمضانی، پروانه، رضا فرصتی جویباری مهر و علی یزدان پناه (1396)، «رویکرد رمانتیسم و رئالیسم انقالبی در عصر مشروطه )با تامّلی در اشعار میرزاده و فرخّی(»، در زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد سنندج 30 : 90- 65. dor: 20.1001.1.2008899.1396.9.30.4.3
  • - سجادی، صادق (1401)،«آخوندزاده، ایران گرایی و ناسیونالیسم»، در: طلایهدار مدرنیسم سیاسی در ایران: میرزافتحعلی آخوندزاده، دبیر مجموعه فرهاد سلیمان نژاد، تهران: نشر اگر.
  • - عشقی، میرزاده (1386). نمایشنامه‌های میرزاده‌ی عشقی: تحلیل آثار نمایشی، بررسی توانمندی عشقی در آفرینش نمایشنامه‌ها و اثری منتشر نشده از او، به کوشش علی میرانصاری، تهران: انتشارات طهوری.
  • - قادری، بهزاد (1399). با چراغ در آینه‌های قناس؛ بهار دوم در ادبیات نمایشی از انقلاب فرانسه تا رخداد 1968؛ تئاتر: نظریه و اجرا، تهران: بیدگل.
  • - فروغی، میرزا ابوالحسن‌خان (1340ق). «شیدوش و ناهید» در مجموعه اشعار آقای میرزا ابوالحسن‌خان فروغی، طهران.
  • - فکری ارشاد، مویدالممالک (1379). سه تئاتر از مویدالممالک فکری ارشاد، به کوشش حمید امجد، تهران: نیلا
  • - فردوسی، حکیم ابوالقاسم (1382). شاهنامه‌ی فردوسی: متن انتقادی از روی چاپ مسکو (جلدهای 6- 1)، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: نشر قطره.
  • - قدیمی‌قیداری، عباس، چاهیان‌بروجنی، علی‌اصغر (1396). علم و آزادی: مجموعه مقالات میرزا ابوالحسن‌خان فروغی، تهران: نشر علم.
  • - کاظم زاده ایرانشهر، حسین (1342). رستم و سهراب، برلین: چاپخانۀ ایرانشهر.
  • - مدرسی، فاطمه و علی صمدی(1391)، «تأثیر رمانتیسم در آثار میرزاده عشقی»، فنون ادبی 2 (7): 36- 19. dor: 20.1001.1.20088027.1391.4.2.4.2
  • - ملک پور، جمشید (1398). ادبیات نمایشی در ایرن، جلد دوم، تهران: توس. - نریمانوف، نریمان (1346). نادرشاه، ترجمۀ محمد حریری اکبری، تهران: دیدآور.
  • - ولک، رنه (1374). تاریخ نقد جدید (جلد دوم)، ترجمۀ سعید ارباب شیرانی، تهران: نیلوفر.
  • - Abrams,M.H. (1971). Natural Supernaturalism: Tradition and Revolution in Romantic Literature. W.W.Norton and Company: New York and London.
  • - Baldick, Chris (2001). The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. Published in the United States by Oxford University Press Inc: New York.
  • - Beiser, Frederick C (1992). Enlightenment, Revolution, and Romanticism: the Genesis of Modern German Political Thought, 1 7 9 0 - 1 8 0 0. by the President and Fellows of Harvard College All rights reserved Printed in the United States of America.
  • - Beiser. Frederick C (2003). The romantic imperative : The Concept of early German Romanticism, Harvard University Press: USA.
  • - Burwik, Frederic (2009). Romantic Drama: Acting and Reacting. Cambridge: Cambridge University Press.
  • - Childs, Peter and Roger Fowler (2005). The Routledge Dictionary of Literary Terms; Based on A Dictionary of Modern Critical Terms, edited by Roger Fowler. Routledge: USA and Canada.
  • - Gay, Peter(2015). why the romantics matter, Yale University Press:London - Jewett, William(1997), Fatal autonomy : Romantic drama and the rhetoric of agency. 1997 by Cornell University: New York.
  • - Nassar, Dalia (2014). The Relevance of Romanticism; Essays on German Romantic Philosophy. Oxford University Press:USA. - Ruston,Sharon (2007).Romanticism. Continuum: New York.