ساختارهای تخیل در فیلم ماهی ‌بزرگ اثر تیم برتون با تاکید بر آراء ژیلبر دوران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی رشته پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به بازنمایی و تحلیل ساختارهای خیالی فیلم ماهی ­بزرگ اثر تیم برتون، با بهره­گیری از نظرات ژیلبر دوران می­پردازد. کسی که توانست خوانشی تخیّلی از متون کلامی و تصویری، با استفاده از دو منظومه روزانه و شبانه ارائه دهد. تکرارها و حشوهای معنایی را پیدا کند و آنگاه شباهت آنها را به طور ضمنی مشخص کند. لذا مسئله بنیادی آن است که کارکرد­ اصلی طرح تخیل در فیلم ماهی ­بزرگ چیست و چگونه می­توان تصاویر هنری این فیلم را، بر اساس نظریات ژیلبر دوران، طبقه­بندی کرد. بر این بنیان، هدف پژوهش حاضر، شناسایی رابطه میان خیال (اِدوارد بلُوم) و امر واقع (ویلیام بلُوم) در بستر رویدادهای داستان با استفاده از دو منظومه روزانه و شبانه ارائه شده توسط ژیلبر دوران می­باشد. پژوهش حاضر با رویکردی بنیادی و با روش توصیفی–  تحلیلی بر موضوع تمرکز کرده و هم­چنین داده­ها بر مبنای مطالعه کتابخانه­ای و الکترونیکی گردآوری شده است. یافته­های این پژوهش بر این اذعان دارد که با بهرمندی از نظرات ژیلبر دوران، می­توان دریافت که نگاه تخیل­پرداز کارگردان، تا حدودی از ساختارهای منظومه روزانه و شبانه تخیل، اثر پذیرفته است. به نظر می­رسد درمیان ساحت­های سه­گانه انسان­، قوه خیال واسطه­ای­ میان ساحت انسانی و ساحت روحانی و به عبارتی، مرحله برزخی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Structures of Fancy in Big Fish Directed by Tim Burton, Emphasizing the Opinions of Gilbert Durand

نویسندگان [English]

  • Hamed Momken 1
  • hasan bolkhari ghehi 2
1 PhD Candidate of Art Research, Department of Advanced Studies in Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Advanced Studies in Art, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study deals with the representation and analysis of structures from the film Big Fish directed by Tim Burton, using the opinions of Gilbert Durand. Durand was able to provide fancy, a faculty of imagination, in the Film’s reading of verbal and visual texts, using both Night and Day system. Also, repetitions and semantic redundancies are pointed out. Therefore, the fundamental problem would be the main functions of fancy in the Big Fish and how its artistic images can be classified based on Gilbert Durand's ideas. Accordingly, the aim of the present research is to identify the relationship between fancy (Edward Bloom) and truth (William Bloom) in the context of the events of the story using the two systems of Night and Day presented by Gilbert Durand. In this film, Burton tries to show the entire narrative as a kind of movement. A movement from the initial not knowing of Edward Bloom's son, to his final knowing. From the beginning of the narrative, the fictional system of the story's characters can be divided into two main subjects: fancy and truth. In fact, the images of the film are rotating around these two concepts. Here, two places, earthly and heavenly, can be seen. The earthly place refers to the city of Ashton and the heavenly place, to the city of Specter. The earthly place is opposed to the heavenly place, and Edward tries to move and travel from the earth to the sky with the help of the element of Fancy.In the Big Fish, Edvard Blum is hunting a huge animal that cannot be hunted by anyone and can only be hunted by a fisherman who himself is the catch. The fisherman (Edward) must bait himself, which is the wedding ring, to enter the structure of the Day and Night regimes. At the end of the film, with Edward's death, he turns into a large fish and begins a new life. In the final part of the film and in the final moments of Edward's life and before his death, he asks his son: How am I going? (not how I will die). The current research focuses on the subject with a fundamental approach and with a descriptive-analytical method, and the data is also collected based on library and electronic study. The findings of this research acknowledge that by benefiting from Gilbert Durand's comments, we can see that the director's fanciful view is influenced to some extent by the structures of the Night and Day system of fancy. The capability of fancy is an interval between death and resurrection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Big Fish
  • Cinema
  • Fancy
  • Gilbert Durand
  • Timothy Walter Burton
  • بروس میتفورد، میراندا. (1401). دایره المعارف مصور نمادها و نشانه‌ها، مترجم: معصومه انصاری، تهران: نشر سایان.
  • - نگارندگان. (1388). نمادها و نشانه ها در جهان، مترجم: ابوالقاسم دادور، تهران: نشرکلهر و دانشگاه الزهرا.
  • - بلخاری قهی، حسن. (1399). خیال و ذوق و زیبایی در آرای امام محمد غزالی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
  • - بلخاری قهی، حسن. (1397). عکس مهرویان خیال عارفان، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
  • - بوُردوِل، دیوید. (1401). تاریخ سینما، مترجم: روبرت صافاریان، تهران: نشر مرکز.
  • - دوران، ژیلبر. (1398). تخیل نمادین، مترجم: روح الله نعمت‌الهی، تهران: انتشارات حکمت کلمه.
  • - زرکوب، افروز (1400) .بررسی جلوه‌های خیال در آثار سالوادور دالی با رویکرد نقد تخیلی گاستون باشلار، نشریه‌ی پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، (4) 42، صص ۳۱ – ۱۲. https://www.magiran.com/p2382482
  • - شفرد، راونا. (1401). 1000 نماد: در هنر و اسطوره شکل به چه معناست، مترجم: آزاده بیداربخت، تهران: نشر نی.
  • - شمخانی، محمد. (1396). فرهنگ‌نامه هنر، تهران: انتشارات طلایی.
  • - طاهری، علی‌رضا. (1395). ادبیات، نقاشی و سینمای تخیلی، تهران: انتشارات ساقی.
  • - عباسی، علی. (1391). تخیل و مرگ در ادبیات و هنر: مجموعه مقالات، تهران: انتشارات سخن.
  • - عباسی، علی. (1390). ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
  • - کُربن، هانری. (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن عربی، مترجم: انشاالله رحمتی، تهران: انتشارات جامی.
  • - کمبل، جوزف. (1401). قدرت اسطوره، مترجم: عباس مخبر، تهران: انتشارات مرکز.
  • - مولانا جلال الدین محمدبلخی. (1375). مثنوی با کشف الابیات، تهران: انتشارات کتابچی.
  • - مهاجری، عباسعلی. (1391). فرهنگ هنر، تهران: انتشارات دانشیار.
  • - نامورمطلق، بهمن (1388). روایت چند پیش‌متنی فیلمی بررسی گونه روایتی فیلم ماهی بزرگ و قلب جوهری، مجموعه مقالات چهارمین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی هنر به انضمام مقالات هم‌اندیشی سینما، به کوشش منیژه کنگرانی،موسسه متن.
  • - نورآقایی، آرش. (1387). عدد، نماد، اسطوره، تهران: نشر افکار.
  • - هیوارد، سوزان. (1401). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، مترجم: فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم.
  • - Bonilla, Joe Montenegro. (2013). The carnivalesque construction of a world: the case of big fish, a Novel and a Film, Revista de Lenguas Modernas, de Golfito, Universidad de Costa Rica, 19, 161-183. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/13821.
  • - Hill, Emma. (2014). 501 Must see movie, Bounty Books.
  • - Lynch, David. (2016). Catching the big fish: meditation, consciousness, and creativity, Penguin Publishing Group.
  • - Magerstädt, Sylvie. (2022). Tall Tales- Myth and Honesty in Tim Burton’s Big Fish, This article belongs to the Special Issue Transdisciplinarity in the Humanities, University of Notre Dame Australia, Sydney. (11)6, 138. https://www.mdpi.com/2076-0787/11/6/138.
  •  - Abbsi, Ali. (2011). The structures of the Fancy system from the Aspect of Gilbert Durand,Tehran: Elmi Farhangi Publisher. (in Persian).
  • - Abbsi, Ali. (2012). Imagination and death in literature and art: a collection of essays, Tehran: Sokhan Publisher. (in Persian).
  • - Bolkhari Qehi, Hassan. (2017). Mahroian’s Image, Fancy of mystics, Tehran: Farangestan Publisher .(in Persian).
  • - Bolkhari Qehi, Hassan. (2019). Fancy and Beauty in Imam Mohammad Ghazali's opinions, Tehran: Farangestan Publisher .(in Persian).
  • - Bonilla, Joe Montenegro. (2013). The Carnivalesque Construction of a World:The Case of Big Fish, a Novel and a Film, Revista de Lenguas Modernas, de Golfito, Universidad de Costa Rica, 19, 161-183.
  • - Bordwell, David. (2022). Film History, translator: Robert Safarian, Markaz Publisher, Tehran. (in Persian).
  • - Bruce Mitford, Miranda. (2018). Illustrated dictionary of symbols and signs in the world, translator: Abulqasem Dadour, Tehran: Al-Zahra University & Kalhor Publisher. (in Persian).
  • - Campbell, Joseph. (2022). The Power of Myth, Translator: Abbas Mokhbar, Tehran: Markaz Publisher. (in Persian). - Corben, Henry. (2005). Creative Fancy in the Mysticism of Ibn Arab's opinions, Translator: Abbas Mokhbar, Tehran: Markaz Publisher. (in Persian).
  • - Durand, Gilbert. (2018). Symbolic Fancy, Translator: Ruhollah Nematolahi, Tehran: Hekmate kalameh Publisher .(in Persian).
  • - Hayward, Miranda. (2022). The book Key Concepts in Cinema Studies, translator: Fattah Mohammadi, Tehran: Hezare Sevom Publisher. (in Persian).
  • - Hill, Emma. (2014). 501 Must see movie, Bounty Books.
  • - Lynch, David. (2016). Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity, Publisher:Penguin Publishing Group.
  • - Magerstädt, Sylvie. (2022). Tall Tales- Myth and Honesty in Tim Burton’s Big Fish, This article belongs to the Special Issue Transdisciplinarity in the Humanities, University of Notre Dame Australia, Sydney. (11)6, 138. https://doi.org/10.3390/h11060138
  • - Mohajeri, Abbas Ali. (2012). English-Persian Art dictionary, Tehran: Daneshyar Publisher. (in Persian).
  • - Namour Mutlaq, Bahman. (2009). The collection of articles of the consensus, (18) articles of the fourth semiotics of art including the consensus of cinema. Pages: 309-327 (in Persian).
  • - Nur Aghaei, Arash. (2008). Number, Symbol, Myth , Tehran: Naqd Afkar Publisher. (in Persian). - Qudousizadeh, Hassan. (2011). Political and cultural terms, Tehran: Moaref Publisher. (in Persian).
  • - Shamkhani, Mohamad. (2017). Dictionary of Art, Tehran: Tallaie Publisher. (in Persian).
  • - Shepherd, Ravenna., Shepherd, Rupert. (2013)1000 Symbols, Translators: Azade Bidarbakht, Tehran: Ney Publisher. (in Persian).
  • - Taheri, Alireza. (2016). Literature, painting and fictional cinema, Tehran: Saqi Publisher. (in Persian).
  • - Zarkob, Afrooz., Soshani, Nadia. (2021). Examining the effects of Fancy in the works of Salvador Dalí with the approach of Gaston Bachelard's Fancy criticism, New developments in psychology, educational sciences and education,(4)42, 12-31. Magiran. https://www.magiran.com/p2382482 (in Persian)