نقش تحولات فناوری بر بازنمایی خشونت در تاریخ سینما بر‌ اساس پدیدارشناسی دن آیدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته سینما، گروه انیمشین و سینما ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه انیمشین و سینما ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

دلیل از انجام این پژوهش درک چگونگی نقش تحولات فناوری بر بازنمایی خشونت و تغییر آن در تاریخ سینما براساس پدیدارشناسی دن آیدی می باشد. در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است، می توان خشونت بازنمایی شده در تاریخ سینما را به چهار دوره تقسیم کرد که هرکدام با یک تحول اساسی فناوری در این حوزه از گذشته خود جدا       می‌شود. سینمای صامت، ناطق شدن سینما، رنگی شدن فیلم های سینمایی و دیجیتالی شدن سینما ، که هرکدام تحولی اساسی را در بازنمایی خشونت به وجود آورده اند. برای درک اثر تحولات فناورانه سینما از آراء «دن آیدی» جهت تبیین رابطه کنش خشن، به عنوان یک کنش انسانی با فناوری استفاده شده است. آیدی با بیان اینکه فناوری واسطه ادراک انسان از جهان است، چهار نوع رابطه ای که انسان در حضور فناوری با جهان برقرار می کند را معرفی می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فناوری ها ضمن دگرگونی بازنمایی خشونت ، خود نیز جزئی از کنش خشن بازنمایی شده می باشند. همچنین مقایسه بازنمایی خشونت در دوره های مختلف، مطابق آراء آیدی، نشان دهنده روند نزدیکی نسبی آنچه توسط فناوری سینما بازنمایی می شود با زمانی که کنش خشن در غیاب فناوری سینما رخ می دهد، می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of technological developments on the representation of violence in the history of cinema based on the phenomenology of Don Ihde

نویسندگان [English]

  • mojtaba fallah pour 1
  • ali sheikhmehdi 2
1 Master of Cinema Studies, Department of animation and cinema , Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran.
2 Associate Professor, Department of animation and cinema, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Just as violence is a part of human nature and cannot be avoided, it has also been present in movies since the beginning of this art form, and it has been the subject of attention and study by various thinkers. Since violence has been evident in many films from the early years of cinema, most of us neglect to understand the amazing complexities and unexplored issues of its representation. One of these complications is understanding the effect of technologies on the representation of violence. Representation of violence in cinema is often studied from psychological and sociological perspectives, but few researchers have paid attention to the effect of technological developments on the representation of violence in cinema. The purpose of this research, which was carried out in a descriptive-analytical way, is to study the effect of technological developments on the representation of violence in the history of cinema. Obviously, the representation of violence in cinema has changed according to the changes and developments of technology. In a general classification, violence represented in the history of cinema can be divided into four periods, each of which is separated from its former era, by a fundamental technological evolution in this field. These evolutions are in the order of talking cinema, the colorization of cinematography and the digitization of cinema, each of which has brought about a fundamental transformation in the representation of violence. Among the scientific definitions of the concept of violence, in this research, the division of Mark Vorobej is used, he classifies violence in three forms: a) physical violence, b) psychological violence , and c) structural violence. Vorobej also categorizes the definitions of violence in the following five main topics, which can be considered as the five basic "dimensions" of the phenomenon of violence that exist in every violent act: 1) harming, 2) agency, 3) victimization/being, 4) instrumentality and 5) normativity. In order to understand and analyze the effects of technological developments in cinema, the opinions of "Don Ihde", a prominent expert in the field of philosophy of technology, have been used to explain the relationship between violent actions as human actions and technology. By stating that technology mediates human perception of the world, Ihde introduces four types of relationships that humans establish with the world in the presence of technology. The point that Ihde cared about from the beginning is that technology changes perception, so cinema changes our perception of violent action, and when violence is represented in cinema, we simultaneously understand the tool as cinema, and the violent act for itself. This is why the representation of violence is changing due to the evolution of technology.
The findings of this research show that technologies, while transforming the representation of violence, are also a part of represented acts of violence. Furthermore, comparing the representation of violence in different eras, according to Ihde's opinions, shows the relative closeness of what is represented by cinematic technology in accordance to the time when the violent actions occur in the absence of cinema technology.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cinema Technology
  • Don Ihde
  • Representation of Violence
  • Philosophy of Technology
  • Post-phenomenology
  • ازهری راد، مهدی؛ پورمند، حسنعلی (1391). پدیدارشناسی فناوری رسانه سینما در دو دوره آنالوگ و دیجیتال، ماهنامه کتاب ماه هنر، 173(3)، 64–70. https://www.magiran.com/p1093853

    امیدعلی، میثم؛ حسینی، سیدحسن (1391). مروری انتقادی بر مهم ترین نظریه های تکنولوژی رسانه. نشریه مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ، 2(2)، 25-37. SID. https://sid.ir/paper/222418/fa

    حسنی، محمد. (1396). بازخوانی انتقادی نظریه‌های فناوری رسانه در تحول تصویر انسان از جهان. ]پایان‌نامه دکتری فرهنگ و ارتباطات،دانشگاه باقرالعلوم[.قم.

    طباطبائی، سید‌مرتضی؛توکلی، غلامحسین(1397). تقسیم پساپدیدارشناسانه روابط انسان و فناوری از نظر دن آیدی و ظرفیت‌های آن برای اخلاق کاربری فناوری.فصلنامه پژوهش‌های فلسفی، 12(23)، 46–61. SID. https://sid.ir/paper/140991/fa

    عالی کلوگانی، شیرین(1397)، زیباشناسی ماشین در هنر قرن بیستم با تکیه بر آراءِ دن آیدی، ]پایان‌نامه دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا[ .تهران.

    کاجی، حسین(1392)، فلسفه فناوری دون آیدی، پاسخی به دترمینیسم فناوری.تهران:انتشارات هرمس.

    کرم‌اللهی،نعمت‌الله، و حسنی، محمد(1396)، مبانی نظری مفهوم بازنمایی، با تاکید بر ابعاد معرفت‌شناختی،فصلنامه معرفت فرهنگ اجتماعی، 8(4)، 45–68https://www.magiran.com/p1807279

    مک‌کرنان، برایان (2005)،سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلمبرداری، پسا تولید و توزیع فیلم، ترجمه حسام‌الدین موسوی‌ریزی.تهران: انتشارات سوره مهر.

    ناول اسمیت، جفری(1996). تاریخ تحلیلی سینمای جهان 1955-1895 .ترجمه گروه مترجمان.(چاپ اول). انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.

     Cowan, p. (2015). The Domocracy of Colour. Journal of Media Practice 16(2),135-154 https://doi.org/10.1080/14682753.2015.1041806

     Ihde, D. (1979). Technics and Praxis. D. Reidel Publishing Company.

     Ihde, D. (2007). Listening and Voice Phenomenologies of Sound. State University of New York Press

     Ihde, D. (2009). Postphenomenology and Technoscience. State University of New York Press. - Ganege,S ; Laksiri,A & Liyanage,A. (2024) Harmony of Science, Technology and Ethics. international of Ethics and Society 6(1),19-10 http://dx.doi.org/10.22034/ijethics.6.1.10

     Kendrick, J. (2009). Film Violence History, Ideology, Genre. Columbia University Press Prince,S. (2003).Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930–1968. Rutgers University Press

    • Root,D (2024) Reconfiguring the alterity relation: the role of communication in interactions with social robots and chatbots . AI & SOCIETY (39)4 https://doi.org/10.1007/s00146-024-01953-9
    •  Verbeek, P. (2005). Philosophical reflections on technology, agency, and design. Pennsylvania State University Press.