تبارشناسی موسیقی تَک‌دَست در مازندران: از سنت آیینی تا موسیقی مردم‌پسند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف تحلیل فرایندهای فرهنگی، تاریخی و گفتمانی مؤثر بر شکل‌گیری و دگرگونی موسیقی تک‌دست در مازندران انجام شده است. تمرکز اصلی آن بر تبیین این مسئله است که چگونه یک سنت آیینی با ریشه در کشتی‌های محلی و ساختاری مردانه، به تدریج به فرم جدیدی از موسیقی مردم‌پسند دیجیتال تبدیل شده است. روش تحقیق کیفی بوده و با بهره‌گیری از تبارشناسی فوکویی و قوم‌نگاری دیجیتال، داده‌ها از طریق مصاحبه، مشاهده میدانی، تحلیل اسناد متنی و تصویری و بررسی بازنمایی‌های رسانه‌ای گردآوری شده‌اند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که موسیقی تک‌دست از ساختار آیینی پیشین خود گسست یافته و تحت تأثیر فناوری، رسانه، مهاجرت و مصرف فرهنگی، به پدیده‌ای چندوجهی در حوزه موسیقی مردم‌پسند تبدیل شده است. حضور زنان در اجراها، تلفیق سبک‌های پاپ، عناصر موسیقی غیربومی و استقبال از آن در میان نسل‌های جدید، موجب تحول در معانی فرهنگی تک‌دست شده است.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که تک‌دست عرصه‌ای برای بازنمایی سوژگی، مقاومت در برابر گفتمان‌های مسلط، و مذاکره فرهنگی میان سنت و مدرنیته است. این موسیقی اکنون در بستری دیجیتال بازتولید می‌شود، هویت محلی را بازتعریف می‌کند و به ابزاری برای چالش با نظم‌های جنسیتی، قومی و نهادی بدل شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Genealogy of Tak-Dast Music in Mazandaran: From Ritual Tradition to Popular Music

نویسندگان [English]

  • JAFAR AGHABARARNIAGOUDARZI 1
  • ZAHRA GHASEMI 2
  • Amirmasoud Amirmazaheri 3
1 Ph.D. Candidate in Cultural Sociology, Department of Social Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor in Sociology, Department of Social Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor in Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study investigates the discursive transformations and power relations that have shaped the emergence and evolution of Tak-Dast music in Mazandaran, northern Iran. Originally rooted in ritual contexts linked to local wrestling traditions, Tak-Dast has undergone a profound transformation into a form of digital popular music. The research seeks to examine how this shift reflects broader dynamics of social change, gender relations, and technological mediation. The central research question guiding this inquiry is: How can Michel Foucault’s genealogical method be employed to analyze the historical processes of exclusion, legitimization, and reproduction of Tak-Dast music within socio-cultural and political structures?

The study employs Foucault’s genealogical approach, emphasizing historical discontinuities and the embeddedness of knowledge within power relations. To investigate the cultural life of Tak-Dast, the study integrates digital ethnography to examine how the genre is circulated, performed, and consumed on social media platforms. Data collection involved a diverse array of sources: 12 in-depth interviews with Tak-Dast performers, 17 archival interviews, 10 interviews with consumers of the genre, and 10 interviews with critics—amounting to 49 interviews in total. In addition, 15 field observations were conducted in wedding and ritual settings to document the live performance contexts of Tak-Dast. In the digital sphere, 20 recorded performance videos, 120 audiovisual clips, and 23 textual sources (e.g., media coverage, critical reviews, and analytical essays) were analyzed to trace the genre’s discursive transformations. This methodological combination enabled a multi-layered analysis of Tak-Dast as a cultural and symbolic practice.



The findings reveal three major patterns of transformation in the discourse surrounding Tak-Dast music:

1. Ritual to Popular Rearticulation:

Tak-Dast, once confined to ritual wrestling ceremonies and male-dominated communal gatherings, has been decoupled from its original context and repositioned as a genre of urban entertainment and festive celebration.

2. Hybridization and Aesthetic Shifts:

The genre has increasingly incorporated elements from Persian pop, rap, and regional musical traditions (e.g., Kurdish, Turkish), contributing to its aesthetic diversification and expanding its audience. While this hybridization enhances accessibility, it simultaneously raises debates on authenticity and cultural dilution.

3. Gendered Reframing and Digital Participation:

Women's growing involvement—as dancers, performers, and content producers—has altered the gendered dynamics historically embedded in Tak-Dast. Their participation in digital platforms like Instagram and YouTube challenges masculine hegemony and enables alternative subjectivities to emerge.

These discursive changes are closely tied to shifts in power relations and identity politics in contemporary Mazandaran. The expansion of Tak-Dast into the digital realm not only provides new modes of visibility but also fosters a contested space where tradition is redefined and negotiated.

Tak-Dast music exemplifies a complex cultural site where heritage, power, and innovation converge. Far from being a static folkloric artifact, it operates as a dynamic medium through which local communities express resistance, assert cultural identity, and engage with modernity. The study concludes that the transformations of Tak-Dast are indicative of broader socio-political and technological trends that reconfigure the meaning and function of local music traditions in Iran. Its genealogy thus serves as a lens to understand how cultural practices endure, adapt, and contest dominant narratives in rapidly changing contexts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tak-Dast music
  • Mazandaran music
  • genealogy
  • gender discourse