سنجش نقد دنیل یاکاوون بر نظریه فیلم موریس مرلوپونتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر، اصفهان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور سنجش نقد دنیل یاکاوون بر نظریه فیلم مرلوپونتی انجام شده است. این پژوهش ماهیت کیفی دارد و به منظور دستیابی به هدف پژوهش از روش پژوهش تحلیل فلسفی استفاده شده است. در این روش با ارجاع به مبانی فلسفیِ یک فیلسوف، مقاله‌ای که به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شده است ارزیابی می‌شود. در میان انواع نظریه‌های پدیدارشناسانه فیلم به نظریه فیلم مرلوپونتی کمتر پرداخته شده است در حالی‌که ویژگی‌های متمایز نظریه فیلم مرلوپونتی شایان مطالعه دقیق‌تر است. دنیل یاکاوون به عنوان تئوریسین‌ در زمینه فلسفه فیلم چهار نقد اساسی درباره نظریه فیلم مرلوپونتی مطرح می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم توجه کافی مرلوپونتی به عناصر تکنیکی مانند میزانسن و برداشت ناقص این فیلسوف از مفهوم بدن اشاره کرد. یاکاوون استدلال می‌کند که سینما می‌تواند تجربه‌هایی فراتر از زیست انسانی ارائه دهد و نقش تکنیک در خلق معانی چندلایه اهمیت دارد. این پژوهش در تلاش است تا نقد یاکاوون را مورد ارزیابی قرار دهد و با ورود به حوزه فرانقد بار دیگر لزوم بازگشت به نظریه فیلم مرلوپونتی را یادآور شود. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مقصود مرلوپونتی از نقش بدن در ادراک با ادعای یاکاوون در تضاد است. هم‌چنین برای مرلوپونتی برخلاف ادعای یاکاوون آن‌چه در درجه اول اهمیت دارد اصل زمان‌مندی است نه بدن‌مندی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Assessing Daniel Yacavone's Critique of Maurice Merleau-Ponty's Film Theory

نویسندگان [English]

  • mohamad javad Farahani 1
  • Marzieh Piravi Vanak 2
1 Isfahan university of art.Isfahan.Iran
2 Isfahan university of rt.Isfahan.Iran
چکیده [English]

Objective: This study aims to critically evaluate Maurice Merleau-Ponty's phenomenological film theory, specifically addressing the critiques posed by the contemporary philosopher Daniel Yacavone. Merleau-Ponty’s theory characterizes cinema as a "temporal gestalt," where meaning is dynamically constructed through the interaction between individual film elements and the overall structure. This research seeks not only to reassess Yakavon’s criticisms but also to highlight the enduring relevance and potential areas for expansion of Merleau-Ponty’s ideas within the field of film studies. Daniel Yacavone, as a theorist in the field of film philosophy, focuses on certain limitations of Merleau-Ponty's film theory and presents four fundamental critiques: First, Merleau-Ponty's insufficient attention to technical elements such as camera movement and mise-en-scène; second, an incomplete understanding of the concept of the body within Merleau-Ponty’s theory; third, an excessive emphasis on human experience while neglecting aspects beyond it; and fourth, inadequate consideration of the cultural and symbolic meanings in films.



Methodology: Employing a qualitative and critical approach, this study revisits the core concepts of Merleau-Ponty's phenomenology of cinema, while thoroughly examining the specific critiques made by Yacavone. Yacavone’s main points of contention include Merleau-Ponty’s alleged insufficient attention to technical elements such as camera movement and mise-en-scène; an incomplete understanding of the concept of the body; an overemphasis on human experience, thus neglecting non-human perspectives; and a failure to consider the cultural and symbolic meanings embedded in films. Through detailed textual analysis of primary and secondary sources, this research explores the validity and implications of Yakavon's arguments against the theoretical framework established by Merleau-Ponty.

Findings: The findings reveal that although Yakavon’s critiques successfully highlight certain aspects that Merleau-Ponty’s initial theory might have overlooked, they often fail to appreciate the depth of Merleau-Ponty’s insight regarding the role of the body in perception and the integral nature of temporality in cinematic experience. Contrary to Yakavon’s interpretations, Merleau-Ponty places significant emphasis on the temporal experience as opposed to mere bodily presence, suggesting a more intricate interplay of bodily engagement within filmic perception. Furthermore, this study points out that while Merleau-Ponty’s approach could benefit from integrating more robust discussions of technical, cultural, and symbolic dimensions, it still provides a profound foundational framework for understanding cinematic experiences. The results of the research show that Merleau-Ponty's meaning of the role of the body in perception is in conflict with Yacavon's claim. Also, for Merleau-Ponty, the more important principle is temporality, not embodiment as mentioned in Yacavon's reading.

Conclusion: The study concludes that Merleau-Ponty’s phenomenological film theory, despite the critiques brought forward by Yacavone, continues to be a crucial theoretical resource in film studies. Yakavon’s criticisms, while valuable, push the discourse forward by prompting a deeper reevaluation and extension of phenomenological approaches to include contemporary cinematic techniques and cultural theories. This research advocates for a renewed engagement with Merleau-Ponty's phenomenology, suggesting adaptations that incorporate contemporary perspectives to enrich the understanding of film as a medium. It underscores the necessity of revisiting and adapting Merleau-Ponty's insights to meet the evolving analytical demands of modern film studies and to effectively bridge the gaps identified by Yacavone.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critique
  • Phenomenology
  • Film Theory
  • Maurice Merleau-Ponty
  • Daniel Yacavone