تحلیل روان کاوانه سایه های بلند باد (1357): امر غریب فروید در سینمای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد سینما، گروه سینما، دانشکده سینماوتئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه سینما، دانشکده سینماوتئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

مقاله «غرابت نگران‌کننده» نوشته زیگموند فروید در سال 1919، پژوهشی روانکاوانه است که تجربیات مواجهه با تظاهراتی ناآشنا، هراس‌انگیز و نگران‌کننده را تفسیر می‌نماید. چنین تظاهراتی برحسب استدلال فروید به دو منشأ عقده‌های کودکی و باورهای ابتدایی یا خرافی در ناخودآگاه منسوب می‌شوند و به‌عنوان واقعیت روانی، واقعیت مادی را متأثر از خود می‌گردانند. پژوهش کیفی حاضر با اتکا به روش توصیفی‌تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای و الکترونیکی، کوششی است باهدف تحلیل چگونگی ایجاد برخی از این تظاهرات در فیلم سایه‌های بلند باد (1357) که با‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌موقعیت‌هایی نظیر همزاد، آنیمیسم (باور جاندارانگارانه بر اشیاء) و خانه‌ اشباح در متن فروید، توصیف می‌شوند. سایه‌های بلند باد، اقتباس بهمن فرمان‌آرا از داستان معصوم اول نوشته هوشنگ گلشیری، روایتی روستایی با درون‌مایه‌ای غیر‌واقع‌گرایانه است که نشان می‌دهد مترسک روستا توسط شخصیت‌ اصلی فیلم عبدالله، به‌مثابه همزاد وی تغییر هویت می‌یابد و همچون موجودی زنده و هراس‌انگیز در باور مردم پدیدار می‌گردد. از سویی، ساختارِ بنای‌ متروک روستا در پوشش بصری فیلم، نمادی از تبلور فضاییِ غرابت ‌نگران‌کننده شده‌ است. یافته‌های پژوهش با رویکردی روانکاوانه و بهره‌گیری از مقاله فروید، مؤید آن است که از خلال تمرکز بر ساختار روایی و تحلیل فرم بازنماییِ سه موقعیت فوق در فیلم، غرابت نگران‌کننده همچون تظاهری از ناخودآگاه فردی و جمعی، بر نحوة درک واقعیت مادی، اثر نهاده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Psychoanalytic Reading of Tall Shadows of the Wind (1979): Freud’s Uncanny in Iranian Cinema

نویسندگان [English]

  • Maryam Darabi 1
  • Alireza Sayyad 2
1 Master in Cinema, Department of Cinema, Faculty of Cinema and Theatre, Iran University of Art, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Cinema, Faculty of Cinema and Theatre, Iran University of Art, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Sigmund Freud’s paper The Uncanny, written in 1919, is a psychoanalytic study that explores the feelings humans experience when they encounter unfamiliar, frightening, or even eerie phenomena. Freud’s main argument attributes these experiences to two primary sources: infantile complexes and primitive or superstitious beliefs. He interprets these phenomena as operating through the dominance of the unconscious mind, which can exert influence over both physical and logical reality. The current study aims to identify instances of these phenomena in the film Tall Shadows of the Wind (1979), analyzing them through a psychoanalytic approach. Directed by Bahman Farmanara, the film is a faithful adaptation of Houshang Golshiri’s short story The First Innocent (1970). It marks Farmanara’s second adaptation of Golshiri, following the 1974 film Prince Ehtejab by the same modern Iranian author. Both films are part of Iran’s New Wave cinema, a pioneering movement spanning roughly from the early 1960s to the late 1970s, often characterized by formal modernist narratives, experimental cinematic techniques, and innovative approaches to storytelling. Consequently, these films can be effectively analyzed through psychoanalytic theories, offering rich material for exploring the unconscious and its manifestations. In Tall Shadows of the Wind, three types of phenomena are depicted that, according to Freud, give rise to the uncanny: the double, animism, and the haunted house. The film’s narrative is set in a village and carries an unreal, surrealistic theme. Within this village, a scarecrow is decorated by one of the main characters, Abdullah, to resemble himself. He paints an eye on the scarecrow, gives it a moustache, and even places his own hat on its head. Through Abdullah’s actions, the scarecrow’s identity shifts, transforming into Abdullah’s double. For the villagers, it changes from an inanimate object into a living presence, blurring the boundary between reality and imagination. In parallel, the village’s abandoned building—an ancient and historical castle—appears repeatedly throughout various shots of the film, functioning as a spatial manifestation of the uncanny and reinforcing the eerie atmosphere of the narrative.The current study employs a descriptive-analytical approach, drawing on Freud’s paper to conceptualize the uncanny and the three previously mentioned situations within the theoretical framework. It seeks to explain the origins and various components that contribute to this phenomenon. The study then analyzes these three situations as manifestations of the uncanny, focusing on their representation in the film through a psychoanalytic lens. Farmanara employs techniques such as nighttime cinematography, slow and mysterious camera movements, unexpected cuts, suspense, and other cinematic methods to convey the narrative theme. These techniques also enhance the depiction of the uncanny visually and narratively. By examining Freud’s framework and the factors discussed, it becomes evident that traces of primitive beliefs and infantile complexes persist in the human unconscious, which Freud describes as a psychological reality. This psychological reality can emerge at any moment, exerting influence over physical reality. Accordingly, the unconscious mind, through its continuous impact on human consciousness, can produce experiences that evoke the sensation of the uncanny, demonstrating its enduring presence and relevance in cinematic representation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • animism
  • haunted house
  • Sigmund Freud
  • the double
  • the uncanny
  • رنک، اتو (1399). همزاد: مطالعه‌ای روانکاوانه (سبا مقدم، مترجم). نشر افکار. (چاپ اثر اصلی 1914) -
  • فروید، زیگموند (1399). غرابت نگران‌کننده. در بهفروزی، محمود (مترجم و ویراستار). موسای میکلانژ و هفت گفتار دیگر در روانکاوی (صص. 159-212). نشر جامی. (چاپ اثر اصلی 1919)
  • - فروید، زیگموند (1350). توتم و تابو ( ایرج پور باقر، مترجم). نشر آسیا. (چاپ اثر اصلی 1913 )
  • - کرید، باربارا (1396). فیلم و روانکاوی. در هیل، جان و چرچ. گیبسن، پاملا (ویراستاران). رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم (علی عامری، مترجم) (صص. 159-181). انتشارات سوره مهر. (چاپ اثر اصلی 1998)
  • - گلشیری، هوشنگ (1382). نیمة تاریک ماه (چاپ دوم). نشر نیلوفر.
  • - ماشلان، آنلین (1401). جایگاه امر غریب در مجموعه آثار فروید. در پارسا، مهرداد (مترجم و ویراستار). امر غریب (پیوست 1، صص. 93-146). نشر شوند. (چاپ اثر اصلی 2011) -
  • Brottman, M. (2009). Psychoanalysis and magic: Then and now. American Imago, 66(4), 471–489. https://doi.org/10.1353/aim.0.0067
  • - Castle, T. (1995). The female thermometer: eighteenth-century culture and the invention of the uncanny. New York: Oxford University Press.
  • - Creed, B. (2017). Film and psychoanalysis [Film va ranankavi] In W. J Hill,. &, P. C Gibson (Eds.), Film studies: Critical approaches [Roykardha-ye enteghadi dar motaleat-e film] (A. Ameri, Trans.) (2nd ed., pp.159–181). Tehran: Soore Mehr Publishing. (Original work published 1998) (In Persian)
  • - Creed, B. (2005). Phallic panic: Film, horror and the primal uncanny. Melbourne: Melbourne University Publishing. - Coates, P. (1988). The double and the other: Identity as ideology in post‑Romantic fiction. London: Palgrave Macmillan.
  • - Corrêa, G. P. (2019). The gothic uncanny: Selected mind-images in literature and film. Kairos. Journal of Philosophy & Science, 22(1), 179–204. https://doi.org/10.2478/kjps-2019-0014
  • - Dolar, M. (1991). I shall be with you on your wedding-night: Lacan and the uncanny. October, 58, 5–23. https://doi.org/10.2307/778795
  • - Freud, S. (2020). The uncanny [Gherabat-e negaran konand-e] In (M. Behforouzi, Ed. & Trans.), The Moses of Michelangelo and seven other discourses on psychoanalysis [Mosa-ye Michelangelo va haft goftar-e digar dar ravankavi] (4th ed., pp.159–212). Tehran: Jami Publishing. (Original work published 1919) (In Persian)
  • - Freud, S. (1971). Totem and taboo [Totem va taboo] (I. Poorbagher, Trans.). Tehran: Asia Publishing. (Original work published 1913) (In Persian)
  • - Golshiri, H. (2003). The dark side of the moon [Nime-ye tarik-e mah] (2nd ed.). Tehran: Niloofar Publishing. (In Persian)
  • - Kogel, D., & Schäfer, I. (2011). The doppelgänger motif in science fiction film. In S. Georgi., &, K. Loock (Eds.), Of body snatchers and cyberpunks: Student essays on american science fiction film (pp.125–141). Göttingen: Universitätsverlag Göttingen.
  • - Masschelein, A. (2022). The position of the uncanny in Freud’s oeuvre [jaygah-e amr-e gharib dar majmu'e aasar-e Freud] In (M. Parsa, Ed. & Trans.), The uncanny [Amr-e gharib] (2nd ed., pp. 93–146). Tehran: Shavand Publishing. (Original work published 2011) (In Persian)
  • - Masschelein, A. (2011). The unconcept: The Freudian uncanny in late-twentieth-century theory. Albany: State University of New York Press.
  • - Mulvey, L. (2006). Death 24x a second: Stillness and the moving image. London: Reaktion Books. - Papapetros, S. (2012). Movements of the soul: Traversing animism, fetishism, and the uncanny. Discourse, 34(2–3), 185–208. https://doi.org/10.13110/discourse.34.2-3.0185
  • - Rank, O. (2020). The double: A psychoanalytic study [Hamzad] (S. Moqadam, Trans.). Tehran: Afkar Publishing. (Original work published 1914) (In Persian)
  • - Reed, M. (2011). A public haunted house: The uncanny urban space on screen [Doctoral dissertation, Concordia University]. Quebec. https://spectrum.library.concordia.ca/id/eprint/35858/1/Reed_MA_F2011.pdf
  • - Şahin Bektaş, Z. (2019). Freudian uncanny and the double in the picture of Dorian Gray [Master's thesis, Cankaya University]. Ankara. http://hdl.handle.net/20.500.12416/4031
  • - Schneider, S. J. (Ed.). (2004). Horror film and psychoanalysis: Freud's worst nightmare. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • - Schneider, S. J. (1999). Monsters as (uncanny) metaphors: Freud, Lakoff, and the representation of monstrosity in cinematic horror. Other Voices. Retrieved January 1999 from https://www.othervoices.org/1.3/sschneider/monsters.php
  • - Schweigert, J. (2010). The uncanny: The double as a literary convention [Master's thesis, Masaryk University Faculty of Arts]. Brno, Czechia. https://is.muni.cz/th/329523/ff_m/The_Double_-_Diploma_Thesis_Finished.pdf
  • - Vardoulakis, D. (2006). The return of negation: The doppelganger in Freud's the uncanny. SubStance, 35(2), 100–116. https://doi.org/10.1353/sub.2006.0038
  • - Vidler, A. (1987). The architecture of the uncanny: The unhomely houses of the romantic sublime. Assemblage, (3), 6–29. https://doi.org/10.2307/3171062
  • - Vidler, A. (1992). The architectural uncanny: Essays in the modern unhomely. Cambridge, MA: MIT Press.
  • - Weber, S. (2000). The legend of Freud (Expanded ed.). Stanford, CA: Stanford University Press. (Original work published 1982)
  • - Zavislan, M. (2021). The double vision of Das Unheimliche. The Undecidable Unconscious: A Journal of Deconstruction and Psychoanalysis, 8(1), 29–80. https://doi.org/10.1353/ujd.2021.0000
  • - Živković, M. (2000). The double as the unseen of culture: Toward a definition of doppelgänger. Facta Universitatis-Linguistics and Literature, 2(7), 121–128.