ابراهیمی، میثم؛ و حسن دلبری، و مرضیه رحمتی. (1399). بررسی تطبیقی نظام عروضی در زبانهای فارسی و انگلیسی. مجلهی علمی جستارنامهی ادبیات تطبیقی 4 (13)، 6-30.
امیرمظاهری، امیرمسعود. (1392). نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکلگیری و تدوین جامعهشناسی موسیقی (با تأکید بر دیدگاههای آدرنو، پیترسون، و بوردیو). مطالعات جامعهشناسی 5 (19)، 7-20.
بریل، ایگور. (1397). هارمونی جز در بداههپردازی برای پیانو و سایر سازها. ترجمهی پیمان سجادی. تهران: انتشارات سرود.
بنیامین، والتر. (1380). اثر هنری در اثر بازتولید مکانیکی. زیبا شناخت 3 (5)، 151-166.
زریننقش، مژگان. (1388). یادی از جمشید شیبانی بدعتگزار موسیقیِ پاپِ ایران و خوانندهی ترانهی معروفِ سیمینبری. ماهنامه هنر موسیقی 12 (101)، 34-35.
سراجی، سپهر، و ساسان فاطمی. (1399). بازشناسی ویژگیهای مرکزی موسیقی ایران بهعنوان عناصر هویتساز در این سنت. نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی 25 (2)، 57-66.
10.22059/JFADRAM.2020.286556.615341 DOI:
شکوری، علی. (1385). تمایزپذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف: مطالعهی موردی جوانان شهر تهران. مجله جهانی رسانه 1 (2)، 51-84.
شوکر، روی. (1384). شناخت موسیقی مردمپسند. ترجمهی محسن الهامیان. تهران: موسسهی فرهنگی-هنری ماهور.
صمیم، رضا، و ساسان فاطمی. (1386). پژوهشی جامعهشناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاه اجتماعی متفاوت (مطالعهی موردی تهران). نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی 12 (32)، 127-135.
فٌن اَپِن، رالف. (1389). دربارهی زیباییشناسیِ موسیقیِ مردمپسند.» ترجمهی مرتضی عابدینیفرد. فصلنامهی موسیقی ماهور 12 (47)، 189-204.
فاضلی، محمد. (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فاطمی، ساسان. (1382). نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردمپسند در ایران از ابتدا تا سال 1357. فصلنامهی موسیقی ماهور 6 (22)، 27-41.
ـــ. (1390). بهسوی نظریهای تازه دربارهی موسیقیِ مردمپسند. نشریه هنرهای نمایشی و موسیقی 2 (3)، 119-132. ـ
ــ. (1392). پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران: تأملی بر مفاهیم کلاسیک، مردمی، مردمپسند. تهران: موسسهی فرهنگی-هنری ماهور. ـــ. (1398). تأملاتی دیگر بر مفاهیم کلاسیک، مردمی، مردمپسند و فرهیختگی چندپاره. فصلنامهی موسیقی ماهور 21 (84)، 31-63.
ـــ. (1399). موسیقیِ مردمپسند: چند نکتهی کلیدی. فصلنامهی موسیقی ماهور 23 (90)، 9-30.
کریمی، سعید. (1399). جریانشناسی موسیقی مردمپسند ایران. تهران: ماهریس.
کوثری، مسعود. (1401). درآمدی بر موسیقی مردمپسند. تهران: لوگوس.
لِوین، مارک. (1400). تئوری، هارمونی و فرم در موزیک جز. ترجمهی شهاب طالقانی. تهران: نقش جهان.
میریان، میثم، و هومان اسعدی، و شهلا اسلامی. (1400). تحلیل آدرنویی از نظریه صنعت فرهنگ و کالاسازی در موسیقیِ ایران از منظر جامعهشناسی. مطالعات جامعهشناسی 14 (53)، 71-89.
10.30495/JSS.2021.1921872.1296 DOI:
نتل، برونو. (1382). تأثیر غرب بر موسیقیِ ملل. ترجمهی حمیدرضا ستّار. فصلنامهی موسیقی ماهور 5 (19)، 33-49.
Biamonte, N. (2010). Triadic Modal and Pentatonic Patterns in Rock Music. Music Theory Spectrum, (32) 2, 95-110.
Breyley, G; Fatemi, S. (2016). Iranian Music and Popular Entertainment: From Motrebi to Losanjelesi and beyond. New York: Routledge.
Brown, L. (1991). The Theory of Jazz Music "It Don't Mean a Thing...". The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (49) 2, 115-127.
Frith, S. (1991). The Good, the Bad, and the Indifferent: Defending Popular Culture from the Populists. Diacritics, (21) 4, 101-115.
Greenblatt, D. (2004). The Blues Scales: Essential Tools for Jazz Improvisation. Petaluma: Sher Music.
Horowitz, A. (1999). » Israeli Mediterranean Music: Straddling Disputed Territories«. Journal of American Folklore, (112) 445, 450-463.
Lee, H. (2020). A Study on Jazz Vocal Variation Techniques -Focusing on Jazz Ballad Style Techniques. Asia-pacific Journal of Convergent Research Interchange, (6) 9, 141-150.
Mclean, J. (2021). A Study in Effective Teaching Methods For Jazz Voice Technique In Higher Education. Colorado: College of Performing and Visual Arts.
Mesia, S; Ribaldini, P. (2015). Heavy Metal Vocals: A Terminologycompendium.« Modern Heavy Metal: Markets, Practices And Cultures International Academic Conference.
Nettl, B. (1972). Persian Popular Music in 1969. Ethnomusicology, (16) 2, 218-239.
Nooshin, L. (2008). The Language of Rock: Iranian Youth, Popular Music, and National Identity. culture and society in Iran, 69-93, Oxford: Psychology Press. ـــ. (2016). Jazz and its Social Meanings in Iran: From Cultural Colonialism to the Universal. Jazz Worlds/World Jazz, 125-149. USA: Chicago University Press.
Pedler, P. (2011). THE BLUES SCALE. 10th Australasian Piano Pedagogy Conference Proceedings.
Prindle, J. (2014). THE DEVIL’S PRAYERS: METAL MUSIC IN IRAN. Master Thesis: Department of Languages and Literature The University of Utah.
Reynolds, S. (1985). What Do We Mean by "Anglo-Saxon" and "Anglo-Saxons". Journal of British Studies, (24) 4, 395-414. Shevchenko, A. (2019). SCIENTIFIC-METHODOLOGICAL SEARCH IN THE SPHERE OF JAZZ VOCAL: A COMPARATIVE ANALYSIS. pedagogical sciences, (155) 226-229.
Spanos, K. A. (2016). Dancing the archive: Rhythms of change in post-volcano identities on Montserrat, West Indies (Doctoral dissertation, University of Maryland, College Park).
Tagg, P. (1982). Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice. Popular Music, (2), 37-67.