اسعدی، هومان (138۰)، نگاهی اجمالی به سیر تحول مفهوم “لحن” در موسیقی جهان اسلام، فصلنامۀ موسیقی ماهور، ۱۳، ۵۷-۶۸. اسعدی، هومان (1382)، بنیادهای نظری موسیقی کلاسیک ایران: دستگاه بهعنوان مجموعهای چند مُدی، فصلنامۀ موسیقی ماهور، 22، 43-56.
پاورز، هارولد (1382)، مُد بهعنوان مفهوم موسیقی شناختی، ترجمۀ علی پاپلی یزدی، فصلنامۀ موسیقی ماهور، 22، ۱۲۱-۱۴۴.
پورتراب، مصطفی کمال (۱۳۹۳)، نگاهی نو به تئوری موسیقی ایرانی کلنل علینقی وزیری، نای و نی، تهران.
تهماسبی، ارشد (۱۳۹۷)، کتاب گوشه: فرهنگ نواهای ایران، ماهور، تهران.
چالش، مریم، و اسعدی، هومان (۱۳۹۶)، مفهوم «سیر نغمگی» در موسیقی دستگاهی ایران (مطالعۀ موردی: درآمد آواز بیات اصفهان)، نشریه هنرهای زیبا – هنرهای نمایشی و موسیقی، ۲۲، ۲، ۸۱-۹۱.
حجاریان، محسن (1385)، زمینههای تکامل صورت بندی موسیقی دستگاهی ایران، گاهنامۀ فرهنگشناسی موسیقی ایران، 2 ، 2-27. دوامی، عبدالله (۱۳۷۵)، ردیف آوازی و تصنیفهای قدیمی، گردآورنده: فرامرز پایور، ماهور، تهران.
سیگنل، کارل (۱۳۸۳)، روش اجرای مکام ترکی معاصر، ترجمهٔ ناتالی چوبینه، فصلنامهٔ موسیقی ماهور، ۲۵، ۹۱-۱۱۰.
شیلوآح، امنون (۱۳۹۲)، مفهوم عربی مُد، ترجمهٔ ناتالی چوبینه، فصلنامهٔ موسیقی ماهور، ۶۲، ۲۷-۴۹.
صفوت، داریوش، و کارن، نلی (۱۳۸۸)، موسیقی ملی ایران، مترجم: سوسن سلیمزاده. کتابسرای نیک، تهران.
صفیالدین ارموی (۱۳۸۵)، کتاب الادوار فی الموسیقی، به اهتمام آریو رستمی، میراث مکتوب، تهران.
صنایعی، سینا، و اسعدی، هومان (۱۴۰۰)، تحلیلِ تطبیقیِ ساختار و جایگاهِ آوازِ بیاتِ کُرد در ردیفهای موسیقیِ کلاسیکِ ایرانی، پایاننامهٔ کارشناسی ارشد موسیقیشناسی، دانشگاه تهران – پردیسهنرهای زیبا – دانشکدهٔ هنرهای نمایشی و موسیقی. صنایعی، سینا (۱۴۰۱)، انتظامِ مُدالِ دستگاه و تأثیر آن بر نمودِ موجودیّتهای مُدال و امکان گسترش کارگان (مطالعهٔ موردی بیاتِ اصفهانِ قدیم – مخالفِ سهگاه و نیشابورکِ ماهور)، نشریه هنرهای زیبا – هنرهای نمایشی و موسیقی، ۲۷، ۳، ۵-۱۶.
عبدالقادر مراغی (۱۳۴۴)، مقاصدالالحان، به اهتمام تقی بینش، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
عبدالقادر مراغی (۱۳۶۶)، جامعالالحان، به اهتمام تقی بینش، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
علیزاده، حسین و گروه همآوایان (۱۳۸۶)، راز نو، دفترچهٔ همراه اثر. ماهور، تهران.
هاشمی، نسترن سادات (۱۳۹۲)، تجزیه تحلیل آلبوم موسیقی "راز نو"اثر استاد حسین علیزاده، پایاننامه کارشناسیارشد، اساتید راهنما: حسین علیزاده و حسین میثمی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر. فارابی (۱۳۹۳)، الموسیقی الکبیر، سروش، تهران.
فرصتالدوله شیرازی (1375)، بحورالالحان، فروغی، تهران.
قطبالدین شیرازی (۱۳۸۷)، درهٔ التاج لغرهٔ الدبّاج، تصحیح نصرالله ناصحپور، فرهنگستان هنر، تهران.
کردمافی، سعید (۱۳۸۸)، بررسی پارهای از امکانات بالقوهی مدال در موسیقی دستگاهی ایران، فصلنامهٔ موسیقی ماهور، ۴۶، ۱۹-۷۲. مبارک شاه بخاری (۱۳۹۲)، ترجمه شرح مبارکشاه بخاری بر ادوار ارموی در علم موسیقی، ترجمه و تصحیح سید عبدالله انوار، فرهنگستان هنر، تهران.
مهرانی، حسین (1397)، ردیف میرزا عبدالله؛ نتنگاری و تجزیهوتحلیل، تهران: ماهور.
هدایت، مهدیقلی (1317)، مجمعالادوار، نسخۀ خطی کتابخانۀ مجلس سنا.
Marcus, S. (1989), Arab Music Theory in the Modern Period, UMI Dissertation Information Service, Los Angeles.
Shiloah, Amnon (1981), The Arabic Concept of Mode, Journal of the American Musicological Society, 34, 1: 19–42.
Aydimir, Murat (2010), Turkish Music Makam Guide, Pan Yayincilik, Istanbul.
Farhat, Hormoz (1990), The Dastgah Concept in Persian Music Cambridge, New York.
مراجع صوتی: علیزاده، حسین و گروه همآوایان (۱۳۸۶)، راز نو، M.CD 38. ماهور، تهران.