احمدی، نبی (۱۳۸۹) ردیف میرزا حسینقلی (نتنویسی آموزشی و تحلیلی). تهران: سرود.
اسعدی، هومان (1382)، بنیادهای نظری موسیقی کلاسیک ایران: دستگاه بهعنوان مجموعهای چند مُدی، فصلنامۀ موسیقی ماهور، 22: 43-56.
اسعدی، هومان (۱۳۸۷)، سایهروشنهای مدال: مطالعهای تطبیقی در ساختار آواز بیات اصفهان، فصلنامۀ موسیقی ماهور، ۴۱: 4۷-5۷. چالش، مریم، و اسعدی، هومان (۱۳۹۶)، مفهوم «سیر نغمگی» در موسیقی دستگاهی ایران (مطالعۀ موردی: درآمد آواز بیات اصفهان)، نشریه هنرهای زیبا – هنرهای نمایشی و موسیقی، ۸۱-۹۱.
طلایی، داریوش (۱۳۷۲)، نگرشی نو به موسیقی ایرانی، تهران: ماهور.
طلایی، داریوش (1394)، تحلیل ردیف، تهران: نشر نی. طلایی، داریوش (۱۳۹۸)، رمزگشایی آواز ایرانی بر اساس ردیف عبدالله دوامی، تهران: نشر نی.
فرصتالدوله شیرازی (1375)، بحورالالحان، تهران: فروغی. قطبالدین شیرازی (۱۳۸۷)، درةالتاج لغرةالدبّاج، تصحیح نصرالله ناصحپور، تهران: فرهنگستان هنر کردمافی، سعید. (۱۳۹۹الف). «انعطاف دستگاه: جوهری یا عرضی؟ (بخش اوّل). فصلنامة موسیقی ماهور ۸۷: ۴۷-۸۷.
کردمافی، سعید (۱۳۹۹ب). «انعطاف دستگاه: جوهری یا عرضی؟ (بخش دوّم). فصلنامة موسیقی ماهور ۸۸: ۲۷-۵۴.
کریمی، محمود (۱۳۷۴)، ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران، تهران: ماهور.
کریمی، محمود (۱۳۷۶)، ردیف آوازی موسیقی سنّتی ایران به روایت محمود کریمی، آوانویسی محمدتقی مسعودیه، تهران: انجمن موسیقی ایران.
نواب، میر محسن (۱۳۸۹)، وضوحالارقام، ترجمهٔ علی کاتبی با مقدمهٔ بابک خضرائی، فصلنامهٔ موسیقی ماهور، ۵۰: ۴۱-۶۵.
نیکفهم خوبروان، سجاد، و کردمافی، سعید (۱۳۹۴)، موسیقی در اشجار و اثمار علاء منجم بخاری، فصلنامهٔ موسیقی ماهور، ۷۰: ۳۹-۸۶. هدایت، مهدیقلی (1317)، مجمعالادوار، نسخۀ خطی کتابخانۀ مجلس سنا.
Faith, M., & Thayer, J. F. (2001), A Dynamical Systems Interpretation of a Dimensional Model of Emotion, Scandinavian Journal of Psychology, 42, 121–133.
Forde Thompson, William, & Balkwill, Laura-Lee (2010), Cross-cultural Similarities and Differences, In P. N.
Juslin, & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications, 755–788, New York: Oxford University Press.
Friedman, Ronald S.; Neill, W. Trammel, A. Seror III, George, & L. Kleinsmith, Abigail (2018), Average Pitch Height and Perceived Emotional Expression Within an Unconventional Tuning System, Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 35 (4), 518-523.
Gabrielsson, A., & Lindström, E. (2010). The role of structure in the musical expression of emotion, In P. N.
Juslin, & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications, 367–400, New York: Oxford University Press.
Ilie, G., & Thompson, W. F. (2006), A Comparison of Acoustic Cues in Music and Speech for Three Dimensions of Affect, Music Perception, 23, 319–329.
Jaquet, Lucas, Danuser, Brigitta, & Gomez, Patrick (2014), Music and felt emotions: How systematic pitch level variations affect the experience of pleasantness and arousal, Psychology of Music, 42 (1), 51-70.
Juslin, P. N., & Sloboda, J. A. (2010a), At The Interface Between The Inner And Outer World; Psychological Perspectives, In P. N. Juslin, & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications, 73-97, New York: Oxford University Press.
Juslin, P. N., & Sloboda, J. A. (2010b), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications, New York: Oxford University Press.
Nettl, Bruno (1987), The Radif of Persian Music: Studies of Structure and Cultural Context, Champaign. III. (1423 Cambridge Dr. Champaign 61826): Elephant and Ca.
Powers S., Harold (1958), “Mode and Raga,” The Musical Quarterly, Volume XLIV, Issue 4: 448–460.
Schellenberg, E. Glenn, M. Krysciak, Ania, & Campbell, Jane (2000), Perceiving Emotion in Melody: Interactive Effects of Pitch and Rhythm, Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 18 (2), 155-171.
Shiloah, Amnon (1981), “The Arabic Concept of Mode,” Journal of the American Musicological Society (1981) 34 (1): 19–42.
Simonton, Dean Keith (2010), Emotion and Composition In Classical Music, In P. N. Juslin, & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications, 347-366, New York: Oxford University Press.
Wright, Owen (2019), Music Theory in the Safavid Era, New York: Routledge.