خضرایی بابک (1395). «پیش درآمد، چهار مضراب، رنگ و تصنیف و موضوع فرم و گونه (ژانر)» فصلنامه موسیقی ماهور، شماره 74، زمستان: صص 69- 88.
________ (1390). «در جستجوی مفهوم "ضربی"»، فصلنامه داخلی خانه موسیقی ایران (۲): ۱۰-۱۱.
سراجی، سپهر (1400). گفتمانهای آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی در نسبت با هویت در این موسیقی، رسالۀ دکتری، دانشگاه تهران.
سراجی، سپهر و فاطمی، ساسان (1400). طبقهبندیِ مجموعهکارگان مرتبط با موسیقی کلاسیک ایرانی بر مبنای گفتمانهای هویت در درونِ سنت. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، 26(4)، صص 41-51.
_________________ (1399). بازشناسی ویژگیهای مرکزی موسیقی ایرانی به عنوان عناصر هویتساز در این سنت (علمی- پژوهشی). نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، 25(2)، صص 57-66.
طلایی، داریوش (1397). مصاحبه درباره ویژگی[های] مرکزی موسیقی ایرانی [مصاحبه شخصی ضبط شده].
صداقتکیش، آروین (1398) «نقش تکرار تماتیک و درآمیختگی نقش مایه های ملُدیک در ساختمان فرم مقدمه بیداد مشکاتیان»، ماهنامۀ هنر موسیقی، شماره 177، صص22-33.
فاطمی، ساسان (1387). «فرم و موسیقی ایرانی». فصلنامه موسیقی ماهور. شماره 39، تهران، صص. 103-134.
________ (1392). پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران، تاملی بر مفاهیم کلاسیک، مردمی؛ مردمپسند، تهران: ماهور.
کورگیان، تاتیانا (1397). فرم در موسیقی: قرنهای هفدهم تا بیستم، ترجمه مسعود ابراهیمی، تهران: نای و نی.
مشکاتیان، پرویز (1379). چکاد، گردآوری و آوانگاری علیرضا جواهری، تهران: علیرضا جواهری.
مرادیان، حمید (1393). ده قطعه ده آنالیز، تهران: نشر همآواز.
نتل، برونو (1381)، «موسیقی کلاسیک ایرانی در تهران، فرآیندهای دگرگونی»، ترجمه حمیدرضا ستّار، فصلنامه موسیقی ماهور شماره 16، صص: 9-47.
مراجع صوتی
پژمان، احمد (1394) عیاران، پنج قطعه برای گروه سازهای ایرانی، تهران: انجمن موسیقی ایران، لوح فشرده.
سراجی، سپهر (1395) منظومۀ زمان، تهران: دانشگاه تهران، لوح فشرده. مشکاتیان، پرویز (1365) نوا مرکبخوانی، تهران: دلآواز، لوح فشرده.