براتزاده، نسیم (1399)، «بررسی شالودهی نظام استعاری در سه اثر از تنسی ویلیامز براساس نظریهی استعارههای مفهومی لیکاف و جانسون»، پایاننامه کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه هنر.
بیضایی، بهرام (1391)، دیوان نمایش، جلد اول، روشنگران و مطالعات زنان، تهران.
بیضایی، بهرام (1385)، نمایش در ایران، روشنگران و مطالعات زنان، تهران.
پویا، پروین (1379)، دستور بیضایی، قصه، تهران.
تیلر، جان رابرت (1390)، «بسط مقوله: مجاز و استعاره»، فرهاد ساسانی (گردآورنده)، استعاره: مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی، سوره مهر، تهران، صص 35-66.
تیموری شاندیز، نیلوفر (1398)، «استعاره و کارکردهای نمایشی آن در نمایشنامههای دو دهه اخیر ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس.
جانسون، مارک (1396)، بدن در ذهن: مبنای جسمانی معنا، تخیل و استدلال، ترجمهی جهانشاه میرزابیگی، آگاه، تهران.
دامود، احمد (1387)، اصول کارگردانی تئاتر، کتاب ماد، تهران.
دین، الکساندر و لارنس کاررا (1384)، اصول کارگردانی نمایش، ترجمهی محمد باقر قهرمانی، قطره، تهران.
صارمی، محمود، محمد ایرانی و عامر قیطوری (1399)، «بررسی کارکرد استعارههای مفهومی در پرورش درونمایهی رمان سمفونی مردگان»، پژوهشهای ادبی، 68، صص 137-162.
کوچش، زولتان (1396)، استعاره: مقدمهای کاربردی، ترجمهی جهانشاه میرزابیگی، آگاه، تهران.
کوچش، زولتان (1395)، زبان، ذهن و فرهنگ، ترجمهی جهانشاه میرزابیگی، آگاه، تهران.
کیاحمدی، منیر (1395)، «بررسی ساختار روایت استعاری در نمایشنامههای بهرام بیضایی»، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه سمنان.
لیکاف، جورج و مارک جانسون (1397)، استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمهی هاجر آقاابراهیمی، علم، تهران.
لیکاف، جورج و مارک جانسون (1395)، فلسفهی جسمانی: ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشهی غرب، ترجمهی جهانشاه میرزابیگی، جلد اول، آگاه، تهران.
مرتضوی، عبدالحسین (1378)، «سندباد بحری، نه سندباد بری». نمایش، 24 و 25، صص 32-33.
مکاریک، ایرنا ریما (1384)، دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، ترجمهی محمد نبوی و مهران مهاجر، آگه، تهران.
ویتمور، جان (1391)، کارگردانی تئاتر پستمدرن: آفرینش معنا در نمایش، ترجمهی صمد چینیفروشان، نمایش، تهران.
هاج، فرانسیس (1382)، کارگردانی نمایشنامه، ترجمهی منصور براهیمی و علی اکبر علیزاد، سمت، تهران.
Ball, William (1984), A sense of direction, Quite specific media group Ltd (QSM), New York.
Courtney, Richard (1990), Drama and Intelligence, McGill-Queens University Press, Montreal.
Goatly, Andrew (2007), Washing the Brain: Metaphor and Hidden Ideology, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/ Philadelphia.
Kovecses, Zoltan (1990), Emotion Concepts, Springer- Verlag, New York.
Lakoff, George (1987), Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind, The University of Chicago Press, Chicago & London.
Pavis, Patrice (1998), Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis, translated by Christine Shantz, University of Toronto Press, Toronto.
Saei Dibavar, Sara, Pyeaam Abbasi & Hossein Pirnajmuddin (2020), “The Metaphorical Stage of J. M. Coetzee's Waiting for the Barbarians”, Research in African Literatures, vol. 50, No. 4, pp. 87-107.
Walker, Kamila (2017), “Conceptual Metaphors of Pride in Middlemarch”, George Eliot – George Henry Lewes Studies, vol. 69, No. 2, pp. 145-159.