اسعدی، هومان (1385) «تصلب سنت، انجماد ردیف : پرسشی ازسنت موسیقایی»، فصلنامه موسیقی ماهور شماره 34، تهران، صص ۲۰۹-۲۱۸.
پورتراب، مصطفی کمال [و دیگران] (1386) مبانی نظری موسیقی ایرانی [کتابهای درسی:331]، برنامهریزی محتوا و نظارت بر تألیف دفتر برنامهریزی و تألیف آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نشر چشمانداز، تهران.
خالقی، روحالله (1378) سرگذشت موسیقی ایران. (دوره دو جلدی) انتشارات صفیعلیشاه، تهران.
خالقی، روحالله (1390) سرگذشت موسیقی ایران (سه جلد در یک مجلد). چاپ دوم، مؤسسه فرهنگی هنری ماهور، تهران.
خضرایی(گفتگو کننده)، فاطمی (الف)، اسعدی، فیاض، بابک، ساسان ، هومان، محمدرضا (1387) «اصطلاح موسیقی کلاسیک ایرانی». فصلنامه موسیقی ماهور، شماره 42، زمستان، صص ۱۶۳-۱۷۸.
دورینگ، ژان (1383) سنت و تحول در موسیقی ایرانی، ترجمه سودابه فضائلی، چاپ اول انتشارات توس، تهران.
ستاری، جلال (1370) هویت ملی و هویت فرهنگی، فصلنامۀ تئاتر، ش 16، صص ۱۳-۳۶.
شهرنازدار، محسن (1383) گفتگو بامجیدکیانی درباره موسیقی ایران، نشرنی، تهران.
شهرنازدار، محسن (۱۳۹۱) «مرکزحفظ و اشاعه؛ پایانی بر سنت موسیقی ایرانی»، ماهنامه سیاسی فرهنگی نسیم بیداری، شماره 28، تهران، صص ۱۲۵-۱۳۰.
صفوت و کارن ،داریوش و نلی (1388) موسیقی ملی ایران، ترجمه سوسن سلیمزاده، کتابسرای نیک، چاپ اول (در ایران)، تهران. طباطبایی، سیدجواد (۱۳۸۲) تأملی دربارة ایران، جلد نخست، دیباچهای بر نظریة انحطاط ایران، چاپ سوم، تهران، مؤسسة نگاه معاصر. طباطبایی، سید جواد (1395) «سخنرانی در همایش ایران همینجا است که ایستاده ایم»، خانه اندیشمندان علوم انسانی.
طلایی، داریوش (13۷۲) نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی، مؤسسه فرهنگی هنری ماهور، تهران.
فخرالدینی، فرهاد (1394) هارمونی موسیقی ایرانی، انتشارات معین، چاپ اول، تهران.
فاطمی، ساسان (1392) پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران، تاملی بر مفاهیم کلاسیک، مردمی؛ مردمپسند، ماهور، تهران.
فاطمی، ساسان (۱۳۸۷) «به سوی درک دیگری از موسیقی ایران: پشتوانه های نظری یک پروژه آهنگسازی»، فصلنامه ماهور، شماره 42،زمستان، صص65-۹۰.
فاطمی، ساسان (۱۳۸۸) «معرفی یک اثر تازه: سرخانه، آهنگسازی به سبک موسیقی قدیم ایران». فصلنامه ماهور،شماره 46، زمستان،صص203-۲۰۶.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (397) درسگفتارها، فایل تصویری، [فایل منتشر نشده]. کیانی، مجید(1383) چگونگی پژوهش در موسیقی ایران. موسسه فرهنگی هنری سرو ستاه، تهران.
نتل، برونو(1978) (1381) «موسیقی کلاسیک ایرانی در تهران، فرآیندهای دگرگونی»، ترجمه حمیدرضا ستّار، فصلنامه ماهور شماره 16، صص9-47.
وزیری، علینقی (1383) تئوری موسیقی. ویراستار، سعید درودی، چاپ سوم، انتشارات صفیعلیشاه، تهران.
میرمنتهایی، مجید (1381) سنت و مدرنیسم در موسیقی ایران-گفتگویی با موسیقیدانان معاصر، پژوهش فرزان، تهران.
ﻫﺎل، اﺳﺘﻮارت (1383) «ﻫﻮﻳﺖ ﻫﺎی ﻗﺪﻳﻢ و ﺟﺪﻳﺪ، ﻗﻮﻣﻴﺖ ﻫﺎی ﻗﺪﻳﻢ و ﺟﺪﻳﺪ»، ﺗﺮﺟﻤـﺔ ﺷـﻬﺮﻳﺎر وﻗﻔﻲ ﭘﻮر، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ارﻏﻨﻮن ش24، صص 319-352.
Albrow, martin (1997) The Global Age: State and Society beyond Modernity, California: Stanford University press. Giddens, Anthony (1990) The Consequences of Modernity, Cambridge: polity press.
Ricks, T. (2007) RICHARD N. FRYE Greater Iran: A 20th-Century Odyssey (Costa Mesa, Calif.: Mazda Publishers, Inc., 2005). Pp. 377, International Journal of Middle East Studies, 39(2), 307-309.
Rose, Nikolas (1996) “Identity, Genealogy, History”, Questions of Cultural Identity, Stuart Hall and Paul du Gay, eds. London: Sage Publications, 128–150.
Robertson, R. Lechner,F. (1985) “Modernization, Globalization and the Problem of Culture in World Systems Theory”, Theory, Culture and Society, vol.2, no.3, pp.103-19.
Turino, Thomas (1999) “Signs of Imagination, Identity, and Experience: A Peircian Semiotic Theory for Music”, Ethnomusicology 43: 221–255.
Wise, J. Macgregor (2008) Cultural Globalization: A User’s Guide, by Malden, MA: Blackwell, 2008. Url1: https://www.youtube.com/watch?v=3napeA23IEk