- برانیگان، ادوارد(1386)، نقطهی دید در سینما: نظریهی روایت و ذهنیت در سینمای کلاسیک، ترجمهی مجید محمدی، انتشاراتبنیاد سینمایی فارابی، تهران.
- برگسون، هانری(1375)، ماده و یاد:رهیافتی به رابطهی جسم و روح، ترجمهی علیقلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
- دلوز، ژیل(1397)، سینما1:حرکت-تصویر، ترجمهی مازیار اسلامی، نشر مینوی خرد، تهران.
- دلوز،ژیل، کولبروک، کلر. باگیو، رونالد (1390)، ادراک، زمان و سینما، ترجمهی مهرداد پارسا، نشر رخ داد نو، تهران.
- روحانی، سیدعلی و عماد ابوعطااملشی (1396)، " نظریهی خاطره-زمان هانری برگسون و تاثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران"، فصلنامهی علمی-پژوهشی دانشگاه هنر، دوره 15، پاییز و زمستان 1396، صفحات: 55-72.
- شوارتس، سنفورد(1382)، آنری برگسون، ترجمهی خشایار دیهیمی، نشرماهی، تهران.
- شهبا، محمد، شریفزاده، محمدرضاو حسین شاهق(1396)، "عناصر غیرروایتی در فیلم روایتی (بررسی موردی فیلم های آخر بهار و چانکینگ اکسپرس):، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 22، شماره 1، صفحات: 41-50.
- عادل، شهابالدین(1389)، تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی، نشر دانشگاه هنر، تهران.
- فتح طاهری، علی و مهرداد پارسا، 1395، " هستی، زمان و سینما: بررسی تاثیر هانری برگسون بر فلسفهی سینمایی ژیل دلوز"، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 21، شماره 1، بهار و تابستان 1395، صفحات: 35-50.
- ونگ کار-وای (مجموعه مقالات)،گردآورنده :احسان قصری، گروه مترجمان: سعیده طاهری و... ، نشر شورآفرین، تهران
لاتین
- Bergson, Henri. Creative Evolution. Trans. Arthur Mitchell. London: Macmillan,1954.
- ---. Matter and Memory. Trans. Nancy Margaret Paul and Mary Emily Dowson. London, New York: G. Allen & Unwin; Macmillan, 1911.
- Bogue, Ronald. Deleuze on Cinema. New York: Routledge, 2003.
- Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Barbar Habberjam. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986.
- ---. Cinema 2: The Time-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989.
- ---. Difference and Repetition. New York: Columbia University Press, 1994.
- Dissamayake, Winal, and Dorothy Wong. Wong Kar-Wai's Ashes of Time. Hong Kong: Hong Kong University Press, 2003.
- Dissanayake, Wimal. Melodrama and Asian Cinema. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.
- Lacan, Jacques, and Jacques-Alain Miller. The Four Fundamental Concepts of Psycho-Analysis. 1st American ed. New York: Norton, 1978.
- Lalanne, Jean-Marc, et al. Wong Kar-Wai. Paris: Dis-Voir, 1997.
- Moreira Macedo de Carvalho, Ludmila. The ambivalent identity of Wong Kar wai’s cinema. University of Montreal, Juin 2009
- Rayns, Tony. "Poet of Time." Sight and Sound 5.no.9 (1995).
- Tambling, Jeremy. Wong Kar-Wai's Happy Together. Hong Kong: Hong Kong University Press, 2003.
- Teo, Stephen. "Chinese Melodrama : The Wenyi Genre." Traditions in World Cinema. Eds. Linda Badley, R. Barton Palmer and Steven Jay Schneider. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006. 203-212.
- ---. Wong Kar-Wai. World Directors Series. London: BFI Pub., 2005.
- Tong, Janice. "Chungking Express: Time and Its Displacements." Chinese Films in Focus: 24 New Takes. Ed. Chris Berry. London: BFI Publishin, 2003. 47-55.