ابوالحسنشیرازی، حبیبالله و محمدرضا مجیدی (۱۳۸۲)، سیاست و حکومت در آسیای مرکزی، نشر قومس، تهران.
اونق، عید محمد (۱۳۸۱)، آفریننده سبکها ما نیستیم، مردم هستند (پای صحبت خلیفه دُردی طریک)، یاپراق، سال 5، شماره 20، صص ۱۱۹-۱۲۰.
بلکینگ، جان (1393)، چند مسئلهی نظری و روششناختی در مطالعهی تغییرات موسیقایی، ترجمهی ناتالی چوبینه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال هفدهم، شماره 5 و 6، صص 79-110.
درویشی، محمدرضا (۱۳۷۶)، آیینه و آواز، واحد موسیقی حوزه هنری، تهران.
درویشی، محمدرضا (۱۳۸۰)، از میان سرودها و سکوتها: گزیدهی نوشتار و گفتار، موسسه فرهنگی ماهور، تهران.
دورینگ، ژان (1385)، قدرت، مرجعیت سیاسی و موسیقی در فرهنگهای آسیای داخلی، ترجمهی ناتالی چوبینه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال هجدهم، شماره ۳۲، صص ۱۰9-1۳۱.
عاشور پور، نور محمد (1388)، دیوان مختومقلی فراغی (متن انتقادی)، 2 جلد، مختومقلی فراغی، گرگان.
فاطمی، ساسان (1381)، موسیقی و زندگی موسیقایی مازندران: مسئلهی تغییرات، ماهور، تهران.
قجقی، نیاز دردی و منصور مرادی (۱۳۸۱)، هرکس که به عشق موسیقی گرفتار شود تا آخر عمر با آن زندگی میکند، گفتگو با اراز محمد کلته نوازنده کمانچه، یاپراق، سال 5، شماره ۲۰، صص 112-115.
کارر دونکاس، هلن (۱۳۷۶)، انقلاب روسیه و سیاست شوروی در آسیای میانه، آسیای میانه (مجموعه مقالات تاریخی)، ترجمهی کاوه بیات، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران.
کاظمی، بهمن و میترا سعیدی (1390)، موسیقی قوم ترکمن، موسسه تألیف، ترجمه نشر آثار هنری متن، تهران.
لوگاشوا، بیبی رابعه (1359)، ترکمنهای ایران (پژوهش تاریخی-مردمشناسی)، شباهنگ، تهران.
لِوین، تئودُر (1385 الف)، موسیقی در ازبکستان امروز: همگرایی زیباییشناسی مارکسیستی و سنت آسیای مرکزی، ترجمهی ناتالی چوبینه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال هجدهم، شماره ۳۲، صص ۱5۵-163.
لِوین، تئودُر (1385 ب)، بازقلمروسازی فرهنگ در دولتهای جدید آسیای مرکزی: گزارشی از ازبکستان، ترجمهی ناتالی چوبینه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال هجدهم، شماره ۳۲، صص ۱۶۵-1۷۵.
مجد، فوزیه (۱۳۸۲)، بخشی اولیاقلی یگانه، دفترچهی لوح فشرده، موسسه فرهنگی و هنری ماهور، M.CD-136.
مسعودیه، محمدتقی (1379)، موسیقی ترکمنی: آوانویسی و تجزیه و تحلیل، ماهور، تهران.
مصطفایی، نظر محمد (1378)، مقدمهای بر موسیقی ترکمن، نظر محمد مصطفایی، تهران.
Beljaev, Viktor Michajlovič & Mark Slobin (1975), The Music Culture of Turkmenia, In Central Asian Music: Essays in the History of the Music of the Peoples of the USSR. Middletown, CT: Wesleyan University Press, pp 129-174.
Blackwell, Carole) 2013(, Tradition and Society in Turkmenistan: Gender, Oral Culture and Song, Routledge.
Dunn, Stephen P & Ethel Dunn (1962), Directed Culture Change in the Soviet Union: Some Soviet Studies, American Anthropologist, New Series, Vol. 64, No. 2, pp 328-339.
Edgar, Adrienne Lynn (2006), Tribal nation: the making of Soviet Turkmenistan, Princeton University Press, ??????.
Goshayeva, Bahar (2015), Glimpses of History of the Formation of the Orchestra of Turkmen National Musical Instruments, In Young Scientist USA, Vol.4, pp 63-70.
Gullyev, Shakhym (2012), The Musical Life of Post-soviet Turkmenistan, In Eurasia Twenty Years After, Shipra Publications, pp 409-421.
Gullyev, Shakhym (1985), Iskoosteva Turkmenckix Bagshy, Ashgabat, Ilim.
Horak, Slavomir (2005), The ideology of the Turkmenbashy regime, Perspectives on European Politics and Society 6, No. 2, pp 305-319.
Kartomi, M. J (1981), The processes and results of musical culture contact: A discussion of terminology and concepts, Ethnomusicology, 25(2), pp 227-249.
Merriam, Alan P (1964), The anthropology of music, Northwestern University Press, ?????.
Moxley, Alyssa (2014), The concept of traditional music in Central Asia: From the Revolution to independence, In Social and Cultural Change in Central Asia, Edited by Sevket Akyildiz and Richard Carlson, pp 63-71.
Nettl, B. (2005), The study of ethnomusicology: Thirty-one issues and concepts, University of Illinois Press, ????.
Vucinich, Alexander (1960), Soviet Ethnographic Studies of Cultural Change”, American Anthropologist, New Series, Vol. 62, No. 2, pp 867-877.