ابراهیمزاده، محمدحسین (1396)، تحلیل جامع اثر کنسرتو ویلن ساختۀ بهزاد رنجبران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی، دانشگاه هنر، تهران.
اخویجو، رامین (1393)، آنالیز قطعۀ «ایرانا» اثر فوزیه مجد از منظر هارمونی، فرم و روابط تماتیک، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی، دانشگاه هنر، تهران.
اسپاسبین، ای. و (1389)، فرم موسیقی، ترجمه مسعود ابراهیمی، همآواز، تهران.
برزگرمحمدی، حسین (1394)، تجزیه و تحلیل دو اثر کرال ساختۀ احمد پژمان از دیدگاه بافت، ریتم و مد، پایاننامه کارشناسی ارشد آهنگسازی، دانشگاه هنر، تهران.
چاهیان، مژگان (1391)، تجزیه و تحلیل دو اثر از حسین دهلوی (چهارنوازی مضرابی، شراب عشق)، پایاننامه کارشناسی نوازندگی ایرانی، دانشگاه هنر، تهران.
رنجبران، بهزاد (1386)، افسانههای شاهنامه، پژواک شخصیت بشری است و به همه انسانها تعلق دارد، تحلیلی بر آثار بهزاد رنجبران، ماهنامه گزارش موسیقی، سال اول، شماره چهارم و پنجم، صص ؟؟؟؟.
کتی، پرسی (1391)، هارمونی قرن بیستم، ترجمه هوشنگ کامکار، دانشگاه هنر، تهران.
گفتگوی اختصاصی (1386)، اسرار آمیزترین جنبههای آهنگسازی، ماهنامه گزارش موسیقی، سال اول، شماره چهارم و پنجم، صص؟؟؟؟.
موسوی، مصطفی (1392)، بررسی ساختار فرم، هارمونی و ارکستراسیون قطعۀ امپرسیون اثر احمد پژمان، پایاننامه کارشناسی ارشد آهنگسازی، دانشگاه هنر، تهران.
مهجور، علیرضا (1387)، تحلیل هماهنگی قطعۀ «سبک بال» استاد حسین دهلوی، پایاننامه کارشناسی ارشد نوازندگی ایرانی، دانشگاه هنر، تهران.
هنرمند، امین (1394)، مقدمهای بر آنالیز موسیقی آتنال، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
هنرمند، امین (1395)، مقدمهای بر تحلیل موسیقی آلفرد اشنیتکه، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
Messiaen, Olivier (1956), The Technique of my Musical Language, Alphonse Leduc, Paros.
Schoenberg, Arnold (1975), Style and Idea, Ed. Leonard Stein, St. Martin’s Press, New York.