بلوکباشی، علی (1381)، هویت سازی اجتماعی از راه بادزُدایی گشتاری، در نامه انسان شناسی، دوره اول، شماره اول، صص 33- 43.
بهزادی، رقیه (1386)، قومهای کهن در آسیای مرکزی و فلات ایران، طهوری، تهران.
بینام. (بیتا)، کوشان، صورتهای مختلف نام «کوشان»، در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
خادمی ندوشن، فرهنگ (بیتا)، تاریخ کوشانیان با استفاده از منابع باستان شناسی، در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
درویشی، محمدرضا (1381)، دایرهالمعارف سازهای مناطق ایران، جلد دوم، ماهور، تهران.
درویشی، محمدرضا (1380)، دایرهالمعارف سازهای مناطق ایران، جلد اول، ماهور، تهران.
درویشی، محمدرضا (1373)، مقدمهای بر شناخت موسیقی نواحی ایران، واحد موسیقی حوزه هنری، تهران.
درویشی، محمدرضا (1387)، موسیقی و خلسه، ذکرهای گواتی در مراسم بلوچستان، ماهور، تهران.
ریاحی، علی (1357)، زار و باد بلوچ، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، تهران.
ساعدی، غلامحسین (1345)، اهلهوا، انتشارات امیرکبیر، تهران.
صبای مقدم، ماریا (1388)، نگاهی به اعتقادات و مراسم زار در میان ساکنان سواحل جنوب ایران، در: نجوای فرهنگ، 11 (4)، صص 23 – 30.
محبی، الهام (1374)، بررسی روشهای سنتی درمان بیماران روانی در استان هرمزگان، تز دکتری، دانشکده پزشکی بندرعباس، استاد راهنما: دکتر م. فرقان.
مریام، آلن (1396)، انسانشناسی موسیقی، ترجمه مریم قرسو، ماهور، تهران.
مسعودیه، م.ت و یوزف کوکرتز (1356)، موسیقی بوشهر،سروش، تهران.
شریفیان، محسن (1381)، اهل زمین، قلم آشنا، تهران.
فیلم
تقوایی، ناصر (1348)، باد جن.
Aghakhani, Nader & Olivier Douville (2002), Symbolisation du pulsionnel dans le rite “ thérapeutique” des “Gens de l’air” (Iran), in : Cultures, Insertions et Santé, sous la direction de Colette Sabatier et Olivier Douville, Paris, L’Harmattan, pp. 49-78.
Battain, Tiziana (1997), Le zâr, rituel de possession en Egypte, De la souffrance à l’accomplissement, Thèse de Doctorat, sous la direction de Gilbert Grandguillaume, EHESS, Paris.
Boddy, Janice (1989), Women, Men, and the Zar Cult in Northern Sudan, The university of Wisconsin Press, ?????????.
Cerulli, Enrico (1934), Zar, The Encyclopedia of Islam, Vol 4, pp. 12-17.
D. Messing, Simon (1958), GroupTherapy and Social Status in the Zar Cult of Ethiopia, American Anthropologiste, New Series, Vol. 60, Part 1, (Dec.), pp. 1120- 1126.
Edelstein, Monica D (2001), Zar sprit Possession Among Ethiopian jews in Israel: Discourses and Performances in Religious Identity, Psychiatry and public culture, PHD Thesis in Philosophy, Tulan University.
Eltahir, Eltigani Gaafar (2003), Comparing the incomparable: Religion, chanting, and healing in the Sudan, the case of Zar and Zikr, Thesis in Philosophy, University of Wisconsin Madison, ??????.
Fakhouri, Hani (1968), The Zar Cult in an Egyptian Village, Anthropological Quarterly, Vol. 41, No. 2 (Avril), pp. 49-56.
Frobenius, L (1913), The Voice of Africa, Hutchinson, London.
Gharagozlou-Hamadani, H; Foulks, E; Sherif, M & Roknie, R (1981), Zar healing in south Iran, Journal of Operational Psychiatry, No. 12, pp. 127-131.
Gharasou, Maryam (2013), Du malheur à l’initiation Les cultes de possession du Zar et leurs musiques (Hormozgân, Iran), Thèse de Doctorat, sous la direction de Jean Lambert, ParisX Nanterre, Paris.
Grotberg, Edith (1990), Mental Health Aspects of Zar for Women in Sudan, Women and therapy , No. 10.3 (Nov), pp. 15- 25.
Hassan, Schéhérazade Qasim(1980), Les instruments de musique en Irak et leur rôle dans la société traditionnelle Paris, Cahiers de l’Homme/Mouton.
Kartomi, M (1973), Music and Trance in Central Java, Ethnomusicology, No. 17, pp. 163-208.
Kennedy, John G (1967), Nubian Zar Ceremonies as Psychotherapy, Human Organization, No. 26 – 4, pp. 186-94.
Kenyonm S. M (1991), Five women of Sennar: Culture and change in central Sudan, ???????, Oxford.
Leiris, Michel (1980), Possession et ses aspects théâtraux chez les Ethiopiens du Gondar,Plon, Paris.
Lewis, I.M (1971), Ecstatic Religion, An Anthropological Study of Spirit Pssession and Shamanism, Penguin Books, Harmondsworth.
Mallery, Suzanne Toombs (1997), Zar Possession as Psychiatric Diagnostis: Problems and Pssibilities, ?????
Modaressi, Taghi (1968), The Zar Cult in south Iran », in Raymond Prince, Ed., Transe and Possession States. Montreal : Proceeding, Second Annual conference, R. M. Bucke Memorial Society, pp. 149 – 55.
Neher, Andrew (1961), Auditory driving observed with scalp electrodes in normal subject, Electroencephalography and clinical Neurophysiology, Vol. 13, pp. 449- 451.
Poché, Christian (1978), Zikr and Musicology, The World of Music, No. 20 - 1, pp. 59-72.
Poché, Christian) 1984(, Tanbûrah in New Grove dictionary of Musical Instruments, edited by S. Sadie, Volume 3, Macmillan Press, London.
Racy, Ali Jihad (1988), Tanbura Music of the Gulf, AGS Folklore Center, Doha – Qatar.
Rodinson, Maxime (1967), Magie, médecine et possession à Gondar, Mouton, Paris.
Rouget, Gilbert (1990[1980]), Musique et la transe. Esquisse d’une théorie générale des relations de la musique et de la possession. Préface de Michel Leiris, Gallimard, Paris.
Safa, Kaveh (1988),Reading Saedi’s Ahle-hava: Pattern and significance in Spirit Possession Beliefs on the Southern Coasts of Iran, Culture, Medicine and Psychiatry 12, by Reidel Publishing Company, pp. 85-111.
Sebiane, Maho (2007), Le statut socio-économique de la pratique musicale aux Emirats arabes unis : la tradition du leiwah à Dubai, Chroniques Yéménistes, numéro 14[1].[Enligne], 14 | 2007.
Senger, Gerda (2003), Women and Demon: cult healing in Islamic Egypt, Brill, Boston.
Seligman, B. S (1914), On the Origin of Egyptian Zar, Folklore, No. 25, pp. 300-323.
Shawqi, Yusuf & Christensen, Dieter (1994), Dictionary of Traditional Music in Oman, Florian Noetzel, Germany.
Young, Allan (1975), Why Amhara Get "kureynya:" Sickness and Possession in an Ethiopian "zar" Cult, American Anthropologist, Vol. 2, No. 3, pp. 567 – 584.
Zempléni, Andras (1968), L’interprétation et la thérapie traditionnelle du désordre mental chez les Wolof et les Lebou du Sénégal, Thèse de doctorat de 3eme cycle en psychologie, Paris-Sorbonne.
Zenkowsky, S (1950), Zâr et Tambura as practised by the woman of Omdurman, Sudan Notes and Records, No. 3, pp. 31-43.