آژند، یعقوب (1381)، کارگاه هنری سلطان حسین بایقرا، هنرهای زیبا، شماره 12، صص 89-99.
آژند، یعقوب (1385) نمایش دوره صفوی، فرهنگستان هنر، تهران.
اردلان، حمیدرضا (1386)، سی مرشد پرده خوان ( دفتر: 20 و 29)، فرهنگستان هنر، تهران.
اسلین، مارتین (1361)، نمایش چیست، آگاه، تهران.
اسلین، مارتین (1382)، دنیای درام، مترجم محمد شهبا، هرمس، تهران.
اسلین، مارتین (1391)، پیام روز جهانی تئاتر 1989، نماد و نمایش، مترجم جلال ستاری، توس، تهران.
الام، کر (1382)، نشانه شناسی تئاتر و درام، مترجم فرزان سجودی، قطره، تهران.
الکساندر، ویکتوریا (1390)، جامعهشناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردم پسند، مترجم اعظم راودراد، جامعه شناسان، تهران.
امین زاده، بهرام (1386)، بازشناسی اثر آیینهای جمعی بر پیکرهبندی شهر سنتی، هنرهای زیبا، شماره 32، صص 5-14.
امینی، رحمت؛ جلیل خلیل آذر و وحید معینی (1391)، طراحی فضا و مکان در نمایشهای سنتی- مذهبی ایران، هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 17، شماره 1، صص 23-34.
بالازاده، امیرکاووس (1385)، مکان تعزیه، مرکز عالم، گردهمایی مکتب اصفهان، فرهنگستان هنر، تهران
بیانچینی، فرانکو و گودلا وایز سالسکس (1393)، منظر ذهنی شهر؛ مفاهیم، بازنماییهای فرهنگی و کاربستهای سیاستگذارانه، مترجم کاوه اکبری و دیگران، تیسا، تهران
بیضایی، بهرام (1385)، نمایش در ایران، روشنگران و مطالعات زنان، تهران.
بیضایی، بهرام (1344)، نمایش در ایران: با شصت تصویر و طرح و یک واژه نامه، کاویان، تهران.
پاکباز، رویین (1379)، نقاشی ایران از دیر باز تا امروز، زرین و سیمین، تهران.
پولیاکووا، یلنا آرتموونا (1381)، نقاشی و ادبیات ایرانی، ترجمه زهره فیضی، روزنه، تهران
تجویدی، علی اکبر (1352)، نقاشی ایرانی از کهن ترین روزگار تا دوران صفویان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایران.
ترکاشوند، نازبانو (1388)، اثر هنری و رویکرد بازتاب در جامعه شناسی هنر، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 40، صص 25-32.
ثابتی، الهه (1381)، فضای اجرای موسیقی در مینیاتور ایرانی، صفه، شماره 34، صص 133-145.
ثمینی، نغمه (1388)، تماشاخانه اساطیر: اسطوره و کهن نمونه در ادبیات نمایشی ایران، نشر نی، تهران.
حامد سقایان، مهدی (1377)، قراردادهای تئاتری در نمایش های سنتی ایران، پایان نامه، تربیت مدرس، تهران.
خاکی، محمدرضا (1384) بررسی و بازشناسی مکان صحنهای در نمایش سنتی ایران، فصلنامه تخصصی تئاتر، شماره 2، صص 167-175.
خاکی، محمدرضا و منصور براهیمی (1390)، دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟، بیدگل، تهران.
خبری محمد علی، مجتبی انصاری (1384)، جایگاه قهوه خانه در هنر ایران، هنر اسلامی، شماره 2، صص 91-104.
دورودیان، مریم (1387)، بازخوانی معماری در ادبیات و نگارگری مکتب شیراز، چکیده مقالات گردهمایی مکتب شیراز، هنر، ادب، اندیشه (سده های هفتم، هشتم و نهم هجری)، به اهتمام منیژه کنگرانی، ص 41، فرهنگستان هنر، تهران.
دورودیان، مریم (1388)، مکانی برای تامل در فضای عبور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، علوم و تحقیقات، تهران.
رضوانی، مجید (1383)، نمایش و رقص در ایران، ترجمه محمد زیار، قطره، تهران.
سوداور، ابوالعلاآ (1380)، هنردربارهای ایران، ترجمه ناهید محمدشمیرانی، کارنگ، تهران.
شهبازی، رامتین (1393)، نشانه شناسی فرهنگی تاریخ ادبیات و تئاتر ایران 1330-1300، زیر نظر فروزان سجودی، نشر علم، تهران.
صانعی، محسن (1381)، تاریخ طراحی صحنه تئاتر در ایران، نمایش (انجمن نمایش)، تهران.
صفایی، صادق (1384)، مطالعه مینیاتور در صحنه، فصلنامه هنر، شماره 64، صص 86-95.
عناصری، جابر (1366)، درآمدی بر نمایش و نیایش درایران، جهاد دانشگاهی، تهران.
فیاض، هاشم (1367)، تعزیه یوسف و زلیخا، فصلنامه تئاتر، شماره 1، صص 145 - 84.
قاضی زاده، خشایار (1391)، مطالعه ساختار ترکیب بندی و بیان هنری در سه نگاره کمال الدین بهزاد، مهر، شماره 21، صص 153-.172
قدوسی، کامران (1391)، تاثیرگذاری صحنه بر شخصیت در داستان های مخزن الاسرار نظامی، پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی، سال دوم، شماره 8، صص 105-124.
قضاوی، رضا (1390)، شکاف میان ساختار و روایت بررسی نقش در در مجلس یوسف و زلیخا، هنر، شماره 83-84، صص 109-118.
مدنی پور، علی (1379)، طراحی فضای شهری: نگرشی بر فرآیند اجتماعی-مکانی، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران.
مسعودی، شیوا (1386)، رمز سحرآمیز عروسک، کارکردهای معنایی خیمه شب بازی، مجموعه مقالات نمایش گردهم آیی مکتب صفوی، انتشارات فرهنگستان هنر، صص263-239.
ناصربخت، محمدحسین (1386)، تاثیر ادبیات ایران زمین بر مجالس شبیه خوانی، پرسمان، تهران.
نامور مطلق، بهمن (1383)، در جست و جوی متن پنهان، همایش بین المللی کمال الدین بهزاد، فرهنگستان هنر، تهران، صص 447-464.
ندایی، امیر حسین و مونس بسکابادی (1389) عناصر نمایشی در پردهخوانی به عنوان هنر چند رسانهای، هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 41، صص 71-77.
نصری اشرفی، جهانگیر (1383)، نمایش و موسیقی، آرون، تهران.
نعمت طاووسی، مریم و ابوالقاسم دادور، 1383، مرد سیاه چهره : از اسطوره تا صحنه نمایش، هنرهای زیبا، دوره 19، شماره 19، صص 83-90.
نقیزاده، محمد (1386)، ادراک زیبایی و هویت شهر، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، اصفهان
نقیزاده، محمد و مریم دورودیان (1387)، تبیین مفهوم گذار در مبانی فکری ایرانی، هویت شهر، شماره 3، صص 73-84.
کری ولش، استوارت (1375)، نگارگری نسخ خطی ایران، سیدمحمد طریقی، هنر، شماره 30، صص 101-168.
کنگرانی، منیژه و بهمن نامور مطلق (1390)، شیرین در گفتمان اسطوره ای معاصر و بازنمود آن در هنرهای نمایشی، هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 43، صص 15-22.
کوورکیان، آن-ماری (1387)، باغهای خیال: هفت قرن مینیاتور ایران، ترجمه پرویز مرزبان، شر و پژوهش فرزان روز، تهران.
مافی تبار، آمنه (1388)، تعامل نقش مایه ها و ویژگی های هنری مکاتب نگارگری ایرانی با نظری به نگاره های «گذر سیاوش از آتش»، مطالعات هنر اسلامی، دوره 5، شماره 10، صص 121-137.
ورجاوند، پرویز (1384)، کاوش رصدخانه مراغه، و نگاهی به پیشینه دانش ستاره شناسی در ایران، امیرکبیر، تهران.
ویلبر، دونالد (1374)، معماری تیموری در ایران و توران، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
هاشمی نژاد، قاسم (1386)، جستجویی در بازیافتن منابع نمایش در ایران، گلستان هنر، شماره 8، صص 7-21.
Barry, Michael (1995), Color and Symbolism in Islamic architecture, Thames and Hudson l.td, London.
Floor, W. M (2005), The history of theater in Iran, Mage Pub, Washington d.c.