آژند، یعقوب (1387)، مکتب نگارگری هرات، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
آژند، یعقوب (1384)، مکتب نگارگری تبریز و قزوین مشهد، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
آژند، یعقوب (1389)، نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران)، جلد دوم، انتشارات سمت، تهران.
اسعدی، هومان (1383)، مطالعهای سازشناختی در رسالات و نگارههای موسیقایی تیموری، فصلنامه موسیقی ماهور، سال ششم، شماره 24، صص 61-98.
براتی، بهاره و محمد افروغ (1390)، بازتاب نمادها و نشانههای شغلی در سنگهای قبور ارامنه با تأکید بر نقاشیهای آبرنگ در موزه جلفای اصفهان، کتاب ماه هنر، 156، صص 76-87.
بینش، محمدتقی (1374)، تاریخ مختصر موسیقی ایران، نشر آروین، تهران.
پاکباز، رویین (1383)، تاریخ هنر: رویکردهای سنتی و جدید، فصلنامه حرفه-هنرمند، شماره 10، صص 114-122.
پاکباز، رویین (1386)، نقاشی ایران از دیرباز تا کنون، انتشارات زرین و سیمین، تهران.
ثابتی، الهه (1384)، فضای اجرای موسیقی ایرانی، پایاننامهی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شهیدبهشتی.
جواهرمنش، مریم (1382)، فهرستبندی عکسهای سازدار موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی موسیقی، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
حجاریان، محسن (1387)، مقدمهای بر موسیقی شناسی قومی، انشارات کتابسرای نیک، تهران.
خاکسار، سپیده (1383)، معرفی و فهرستبندی پیکرکها و مهرهای سازدار و موسیقایی ایلام باستان، پایاننامه کارشناسی موسیقی، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
خاکسار، سپیده (1387)، رویکردی باستان موسیقیشناسانه بر بقایای باستانی و موسیقایی دوره ایلام باستان، پایاننامهی کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
خزایی، محمد (1368)، کیمیای نقش، انتشارات حوزه هنری، تهران.
خضرایی، بابک (1392)، جستجوی پیشینهی حضور سنتور در موسیقی ایران، فصلنامه موسیقی ماهور، سال شانزدهم، شماره 62، صص 85-94.
دورینگ، ژان (1391)، ملاحظاتی درباره تار ایرانی و آذربایجانی، ترجمه: آرش محافظ، فصلنامه موسیقی ماهور، شماره 58، صص 163-176.
دولتیفرد، مریم و فاطمه شاهرودی (1392)، تحلیل نحوه بازنمایی نوازنده عود در تصاویر دوره ساسانی تا صفوی، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 18، شماره 2، صص 49-56.
ذاکر جعفری، نرگس (1392)، سازهای اروپایی در ایرانِ عصر صفوی، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 18، شماره 2، پاییز و زمستان: صص 57-66.
ذاکر جعفری، نرگس (1391)، شناسایی سازهای ایرانی از دیدگاه اکوستیکی از دوره ایلخانی تا پایان صفوی، رساله دکتری رشته پژوهش هنر، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا.
ذاکر جعفری، نرگس (1395)، نقش موسیقی در جنگها و انواع سازهای رزمی در ایرانِ دوران اسلامی با نگاهی بر تصاویر نگارگری، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 21، شماره 1، صص 65-76،
ذاکر جعفری، نرگس (1396)، حیات موسیقی سازها در تاریخ موسیقایی ایران از دوره ایلخانیان تا پایان صفوی، انتشارات ماهور، تهران.
رهبر، ایلناز (1389)، موسیقی به روایت تصاویر دوران صفوی، پایاننامهی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکدهی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس.
رهبر، ایلناز؛ هومان اسعدی و رامون گاژا (1389)، سازهای موسیقی دوره صفوی به روایت شاردن وکمپفر، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 41، صص 32-23.
رهبر، ایلناز و هومان اسعدی (1391)، جایگاه بانوان موسیقیدان در دوره صفوی با نگاهی بر تصاویر نگارگری، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، بهار و تابستان، سال دوم، شماره 4، صص 115-132.
سمسار، محمد حسن (1379)، کاخ گلستان (گزینهای از شاهکارهای نگارگری و خوشنویسی)، انتشارات زرین و سیمین، تهران.
شعبانی، رضا (1381)، کتاب ایران (گزیده تاریخ ایران)، انتشارات بین المللی الهدی، تهران.
طاهری، صدرالدین (1390)، بررسی کنشهای نمایشی در آثار پیش از اسلام، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 43، صص 41-49.
عبدی، ناهید (1391)، درآمدی بر آیکونولوژی، انتشارات سخن، تهران.
فروغ، مهدی (1354)، مداومت در اصول موسیقی ایران، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران.
کاظمی، بهمن؛ مهدی فراهانی و وهرز پوراحمد (1390)، موسیقی ایران در سده گذشته، تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
مجالس شاهنامه (1382)، به خامه هنرمندان شیرازی: محمد داوری و آقا لطفعلی صورتگر، به کوشش کوروش کمالی سروستانی، ناشر: بنیاد فارس شناسی، مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها، با همکاری معاونت معرفی آموزش سازمان میراث فرهنگی کشور و موزه رضا عباسی، شیراز.
کریمی، فاطیما (1392)، شرایط نامناسب تابلوهای قدیمی در موزه مکتب کمال الملک، http://www.mehrnews.com/news/2104455، تاریخ دسترسی 25/3/96.
کسرایی، نیما (2104)، «Mehmooni2.jpg»، https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mehmoonifinal2.jpg، تاریخ دسترسی: 24/3/96.
گری، بازیل (1369)، نقاشی ایرانی، مترجم: عربعلی شروه، انتشارات عصر جدید، تهران.
مولانا، خسرو و نگار بوبان (1382)، فهرست بندی تصاویر سازدار منبعی که پیگیری روند تکامل موسیقی را از دریچهای نو امکان پذیر میکند، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 13، صص 118.
میثمی، سید حسین (1389)، موسیقی عصر صفوی، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن، تهران.
میثمی، سید حسین (1393)، بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین (از دوران صفوی تا اواخر قاجار)، انتشارات سوره مهر، تهران.
نورانی وصال، عبدالوهاب (1370)، شاهنامه داوری از نفایس موزه رضا عباسی، موزهها، شماره 11، صص 6-11.
هادیپور، یاسمن (1382)، فهرستبندی عکسهای سازدار موجود در موزه کاخ گلستان آلبومهای یک تا 219، پایاننامهی کارشناسی موسیقی، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
Firdawsi (2011), The Shahnama of Shah Tahmasp: the Persian book of kings, Metropolitan Museum of Art // Distributed by Yale University Press, Contributor: Sheila R. Canby, Phil Mariani, Metropolitan Museum of Art (New York, N.Y.).
Pope, Arthur Upham (1977), A survey of Persian art, v.13, Soroush press, Tehran.
Seebass, Tilman (1992), Iconography, Ethnomusicology: An Introduction, edited by Helen Myers, Macmillan, London.
Seebass, Tilman (2001), Iconography, The New Grove Dictionary of Music and Musician, 2nd edition, edited by Stanly Sadie/ executive editor John Tyrrell, Macmillan Publishers; Washington, D.C., 54-71.
Sims, Elenor, (2002), Peerless images: Persian painting and its sources, Yale University Press, ?????????.