آرتو، آنتوان (1390)، فرهنگ تئاتر وطاعون، ترجمه: جلال ستاری، نشر مرکز، تهران .
آرتو، آنتوان (1368)، شاعر دیده ورصحنه تئاتر، ترجمه: جلال ستاری، انتشارات نمایش، تهران .
آرتو، آنتوان، (1380)، خاندان چن چی، ترجمه: بهزاد قادری، انتشارات سپیده سهر، تهران .
آرتو،آنتوان، (1383)، تئاتر و همزادش، ترجمه: نسرین خطاط، نشر قطره، تهران .
آستین، آلن (1388)، نشانه شناسی متن واجرای تئاتری، ترجمه: داود زینلو، انتشارات سوره، تهران .
استاندال، (1356)، راهبه دیر کاسترو، ترجمه: جهانگیر افکاری، انتشارات لوح، تهران .
استاندال، (1350)، صومعه پارم، ترجمه: اردشیر نیکپور، انتشارات نیل، تهران .
بدیو، آلن (1391)، ایده تئاتر، ترجمه: امیر کیان پور، انتشارات مینوی خرد، تهران .
برونل، فپیر (1384)، تئاتر وشقاوت، ترجمه: ژاله کهنموئی پور، نشر قطره، تهران .
بنتلی، اریک (1389)، نظریه صحنه مدرن، ترجمه: یدالله آقا عباسی، نشر قطره، تهران
بوال، آگوستو، (1393)، تئاتر مردم ستم دیده، ترجمه: جواد ذوالفقاری ومریم قاسمی، نشر نوروز، تهران.
پرستلی، جی . بی (1352)، سیری در ادبیات غرب، ترجمه: اباهیم یونسی، انتشارات امیر کبیر ،تهران.
یروتوون، لی (2537)، بحر انهای قرن بیستم، ترجمه: احمد میر فندرسکی، انتشارات دانشگاه ملی، تهران .
پل، آدریان (1389)، درآمدی برتراژدی، ترجمه: پدرام لعل بخش، افراز، تهران .
دیچز، دیوید (1370)، شیوه های نقد ادبی ،ترجمه: محمد تقی صدقیانی وغلام حسین یوسفی، انتشارات علمی، تهران .
روش بلاو، آن ماری (1371)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه: محمد دادگران، انتشارات مروارید، تهران .
سید حسینی، رضا (1366)، مکتبهای ادبی، انتشارات نگاه – انتشارات نیل، تهران .
شکنر، ریچارد (1386)، نظریه اجر،ترجمه، مهدی نصراله زاده، انتشارات سمت، تهران
شلی، پرسی بیشی (1380)، خاندان چن چی، ترجمه: بهزاد قادری، انتشارات کتاب سحر،تهران .
فروید، زیگموند (1380)، توتم وتابو، ترجمه: ایرج پور باقر، انتشارات آسیا، تهران .
فورتیه، مارک (1394)، نظریه در تئاتر، ترجمه: فرزان سجودی ونریمان افشاری،انتشارات سوره مهر،تهران .
فورست، لیلیان (1376)، رمانتیسم، ترجمه: مسعود جعفری، نشر مرکز، تهران .
فیشر، هربرت (1344)، تاریخ اروپااز انقلاب فرانسه تا زمان ما، ترجمه: وحید مازندرانی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
کات، یان (1391)، شکسپیر معاصرما، ترجمه: رضاسرور،نشر بیدگل، تهران.
کالینیکوس، آلکس(1383)، در آمدی تاریخی بر نظریه اجتماعی، ترجمه: معصوم بیگی، انتشارات آگه، تهران
له من، هانس تیس (1383)، تئاتر پست دراماتیک، ترجمه: ناد علی همدانی، نشر قطره، تهران .
گورین، ویلفرد . ال (1370)، راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمه: زهرا میهن خواه، انتشارات اطلاعات، تهران .
میتر، شومیت(1390)، پنجاه کارگردان کلیدی تئاتر،ترجمه: محمد سپاسی، انتشارات بیدگل،تهران .
مینیون، پل لوئی، (1383)، چشم انداز تئاتر قرن بیستم، ترجمه: قاسم صنعوی، نشر قطره، تهران
ناظر زاده کرمانی، فرهاد (1365)، تئاتر پیشتاز تجربه گر وعبث نما، نشر دانشگاهی تهران، تهران .
هاوزر، آرنولد (1363)، تاریخ اجتماعی هنر، ترجمه: ابراهیم یونسی، انتشارات خوارزمی،تهران .
Artaud, Antonin(1998), Antonin Artaud: Selected Writings, Edited by Susan Sontag, Univer of California, Berkelsityey.
Cameron, Kenneth N and Horst, Frenz(1945), The Stage History of Shelley's the Cenci, Vol. 60. Modern Language Association.
Cohen, Hilary(1982), Artaud's "The Cenci", The Drama Review: TDR (The MIT Press), 26 (2), pp.132-135.
Forbes, Aileen(2015), Return of the Cenci: Theaters of Trauma in Shelley and Artaud, Columbia University, 67 (4), pp.394-414.
Goodall, Jane(1987), Artaud's Revision of Shelley's "The Cenci": The Text and its Double, Comparative Drama (Comparative Drama), 21 (2), pp.115-126.
Mary , E. Finn(1996), The Ethics and Aesthetics of Shelley's "The Cenci", Studies in Romanticism (Boston University), 35 (2), pp.177-197.
Shelley, Percy Bysshe and Edward Dowden(1924), The Poetical Works of Percy Bysshe Shelley, Macmillan and Co, London.
Stendhal(1998), The Red and the Black: A Chronicle of the Nineteenth Century, Oxford University Press, Oxford.
White, Newman I(1922), An Italian "Imitation" of Shelley's The Cenci, PMLA (Modern Language Association), 37 (4), pp.683-690.