استعلامی، محمد (1383)، درس حافظ، ج 2، سخن، تهران.
اسعدی، هومان (1387)، تیموریان، موسیقی، در: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج 16، مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران.
اسکندربیک (1387)، عالمآرای عباسی، دورۀ دو جلدی، تصحیح ایرج افشار، امیرکبیر، تهران.
اشرفی، مقدمه مرجان (1384)، سیر تحول نقاشی ایرانی: سده شانزده میلادی، برگردان زهره فیضی، فرهنگستان هنر، تهران.
اشرفی، مقدمه مرجان (1388)، از بهزاد تا رضا عباسی، برگردان نسترن زندی، فرهنگستان هنر، تهران.
افلاکی، شمسالدین احمد (1362)، مناقبالعارفین، ج 1، به کوشش تحسین یازیجی، دنیای کتاب، تهران.
اکرمن، فیلیس (1387)، ویژگیهای موسیقی ایرانی، برگردان شادی شفیعی جوادی، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 6، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
امورتی، ب. س. (1389)، مذهب در دورۀ صفوی، در: تاریخ ایران کمبریج، دورۀ صفویان، برگردان یعقوب آژند، جامی، تهران.
انوری، حسن (1382)، فرهنگ بزرگ سخن، سخن، تهران.
آژند، یعقوب (1384 الف)، سیمای سلطانمحمد نقاش، فرهنگستان هنر، تهران.
آژند، یعقوب (1384 ب)، مکتب نگارگری تبریز و قزوین ـ مشهد، فرهنگستان هنر، تهران.
آژند، یعقوب (1389 الف)، نگارگری ایران، ج 1، سمت، تهران.
آژند، یعقوب (1389 ب)، نگارگری ایران، ج 2، سمت، تهران.
بالاندینا، الکساندر (1387)، تمبک، در: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، ج 16، مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران.
بینام (1350)، عالمآرای صفوی، به کوشش یدالله شکری، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 10، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
دلاواله، پیترو (1370)، سفرنامۀ پیترو دلاواله، برگردان شعاع الدین شفا، علمی و فرهنگی، تهران.
دولتیفرد، مریم و فاطمه شاهرودی (1392)، تحلیل نحوۀ بازنمایی عود در تصاویر دورۀ ساسانی تا صفوی، هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ 18، ش 2، 49ـ56.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامۀ دهخدا، زیرنظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، دانشگاه تهران، تهران.
ذاکرجعفری، نرگس (1392)، سازهای اروپایی در ایران عصر صفوی، هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ 18، ش 2، 57ـ66.
ذاکرجعفری، نرگس (1395)، نقش موسیقی در جنگها و انواع سازهای رزمی در ایران دوران اسلامی با نگاهی بر تصاویر نگارگری، هنرهای نمایشی و موسیقی، دورۀ 21، ش 1، 65ـ76.
رابینسون، ب. (1379)، بررسی نقاشی ایرانی، برگردان کرامتالله افسر، در: شهریار عدل (1379)، هنر و جامعه در جهان ایرانی، توس، تهران.
راوندی، مرتضی (1357)، تاریخ اجتماعی ایران، ج 4، بخش 1، امیرکبیر، تهران.
راوندی، مرتضی (1368)، تاریخ اجتماعی ایران، ج 7، امیرکبیر، تهران.
رهبر، ایلناز و هومان اسعدی (1391)، جایگاه بانوان موسیقیدان در دورۀ صفوی با نگاهی بر تصاویر نگارگری، نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، ش 4، صص115ـ132.
رهبر، ایلناز، هومان اسعدی و رامون گاژا (1389)، سازهای موسیقی دورۀ صفوی به روایت کمپفر و شاردن، هنرهای نمایشی و موسیقی، ش 41، صص23ـ32.
رهنورد، زهرا (1392)، تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی، نگارگری، سمت، تهران.
زرینکوب، عبدالحسین (1385)، ارزش میراث صوفیه، امیرکبیر، تهران.
سبحانی، توفیق ه. (1387)، شعر و موسیقی در سماع مولویان، نامۀ انجمن، ش 30، صص 5ـ20.
سوچک، پریسیلا (1378)، سلطانمحمد تبریزی، نقاش دربار صفوی، برگردان یعقوب آژند، در: یعقوب آژند (1384)، سیمای سلطانمحمد نقاش، فرهنگستان هنر، تهران.
سیکر، ژ. پ. و ا. م. کورکیان (1377)، باغهای خیال، برگردان پرویز مرزبان، فرزان روز، تهران.
شاردن، ژان (1372الف)، سفرنامۀ شاردن، ج 2، برگردان اقبال یغمایی، توس، تهران.
شاردن، ژان (1372ب)، سفرنامۀ شاردن، ج 3، برگردان اقبال یغمایی، توس، تهران.
صدرنشین، شاهین (1371)، موسیقی، هنر پر رمز و راز، نشریۀ آشنا، سال اول، ش 4، صص 36ـ43.
غنی، قاسم (1386)، بحث در آثار و افکار و احوال حافظ، ج 2، هرمس، تهران.
فارمر، هنری جورج (1387)، تاریخچه و مبانی موسیقی، برگردان هومان اسعدی، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 6، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
فروغ، مهدی (1343)، موسیقیدانان ایرانی در دورۀ اسلامی، هنرومردم، ش 20، دورۀ جدید، صص 6ـ8.
کمپفر، انگلبرت (1363)، سفرنامه، برگردان کیکاووس جهانداری، خوارزمی، تهران.
کونل، ارنست (1387)، تاریخچۀ نقاشی مینیاتور و طراحی، برگردان پرویز مرزبان، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 5، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
گرابر، اولگ (1390)، مروری بر نگارگری ایرانی، برگردان مهرداد وحدتی دانشمند، فرهنگستان هنر، تهران.
گری، بازل (1392)، نقاشی ایرانی، برگردان عربعلی شروه، دنیای نو، تهران.
مراغی، عبدالقادربن غیبی حافظ (2536)، مقاصد الالحان، به اهتمام تقی بینش، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
مشحون، حسن (1388)، تاریخ موسیقی ایران، فرهنگ نشر نو، تهران.
مصاحب، غلامحسین (1381)، دایرهالمعارف فارسی، دورۀ سه جلدی، امیرکبیر، تهران.
ملاح، حسینعلی (1363)، حافظ و موسیقی، هنر و فرهنگ، تهران.
میثمی، سیدحسین (1389)، موسیقی عصر صفوی، فرهنگستان هنر، تهران.
نظرلی، مائیس (1390)، جهان دوگانۀ مینیاتور ایرانی، برگردان عباسعلی عزتی، فرهنگستان هنر، تهران.
واصفی، زینالدین محمود (1350)، بدایعالوقایع، ج 2، تصحیح الکساندر بلدروف، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
وجدانی، بهروز (1386)، فرهنگ جامع موسیقی ایرانی، مجموعۀ دو جلدی، گندمان، تهران.
Canby, Sheila R. (2014), The Shahnama of Shah Tahmasp, Metropolitan Museum of Art, New York.
Lassikova, Galina (2010), Hushang the Dragon-slayer: Fire and Firearms in Safavid Art and Diplomacy, Iranian studies, Vol. 43, No. 1, February, pp. 29-51.
Durin, Jean & Zia Mirabdolbaghi (1990), The Instruments of Yesterday and Today, in: During & Safvat & Mirabdolbaghi, The Art of Persian Music, Mage Publishers, Washington DC.
Rogers, J. M. (2010), The Art of Islam, Masterpieces from the Khalili Collection, Thames & Hudson, London.
Walbridge, John T (1999), A sufi Scientist of the Thirteenth Century, In: Leonard Lewisohn (1999), The Heritage of Sufism, vol 2, One World Oxford, London.