بارتوک، بلا(1377)، چند مقاله دربارة موسیقی محلی، ترجمه: سیاوش بیضایی، رودکی، تهران.
بینش، محمد تقی (1382)، شناخت موسیقی ایران، دانشگاه هنر، تهران.
پورتراب، مصطفی کمال (1385)، اصالت و تغییر پذیری آن در موسیقی ایران، فصلنامه هنر، شماره 69، صص 182-172.
حنانه، مرتضی (1367)، گامهای گمشده، سروش، تهران.
حنانه، مرتضی (1350)، هارمونی چهارم ها، مجلة موسیقی، دورة سوم، مرداد - دی ماه 133-132، صص 45.
درویشی، محمد رضا (1380)، از میان سرودها و سکوت ها، ماهور، تهران.
فاطمی، ساسان (1384)، تاملی بر ضرورت نوآوری در موسیقی ایرانی، ماهور، سال هشتم، شماره 30، صص 201-189.
گریگوریان، روبیک(1327)، ترانه های روستایی ایران، نشریه پرورش افکار جوانان ارامنه، تهران.
مبشری، لطف الله (1323)، آهنگهای محلی (دفتر اول: ترانه های ساحل دریای مازندران )، تنظیم کننده: روح الله خالقی، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، تهران.
مسعودیه، محمد تقی ( 1377)، چند صدایی در موسیقی ایران، هنرهای زیبا، شماره 3، صص 104-95.
مسعودیه، محمد تقی( 1383)، مبانی اتنوموزیکولوژی، سروش، تهران.
Aghajanyan, Sergey (2010), Choir Songs, Yerevan.
Atayan, Robert ( 1969), A few remarks on Komitas’s musical heritage , History – Linguistics, 4, 15-29
Golovinsky, Grigory (1981), The composer and folklore, Musika, Moscow.
Kolar Anu (2004 ), Folk hymns as source of Cyrillus Kree’s Composition, Fontes artis musicae, July – December, 51, 3-4. Ota, Mineo( 2006), Why is the “spirit” of folk music so important? On the historical background of Bella Bartok’s views of folk music, Review of the asthetics, 37, 33-46.
Zemsovsky, Izali (1978), The folklore and composer, Soviet Union composers, Leningrad- Moscow.