ابن زیله، أبی منصور الحسین (1964)، الکافی فی الموسیقی، تحقیق: زکریا یوسف، دارالقلم، بغداد.
ابن سینا (1371)، موسیقی دانشنامه علایی، سه رساله در موسیقی، به اهتمام تقی بینش، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
ابومراد، ندا (1384)، میراث موسیقایی مکتوب صفی الدین ارموی، مجموعه مقالات همایش بین المللی صفی الدین ارموی، به کوشش احمد صدری، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
اخوان الصفا (1371) ، موسیقی رسائل اخوان الصفا، سه رساله در موسیقی، به اهتمام تقی بینش، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
اسعدی، هومان (1379)، حیات موسیقایی و علم موسیقی دردوران تیموریان از سمرقند تا هرات، رساله برای دریافت کارشناسی ارشد رشته ی پژوهش هنر، دانشگاه تهران.
اسعدی، هومان (1380)، از مقام تا دستگاه، فصلنامه موسیقی ماهور، سال سوم، شماره 11، بهار، صص 75 ـ 59.
الکند، اسحق ( 1962)، مؤلفات الکندی الموسیقیه، مع مقدمه و شرح و تعلیق: زکریا یوسف، مطبعه شفیق، بغداد.
بنایی، علی بن محمد معمار (1368)، رساله در موسیقی، چاپ عکس از روی نسخه خطی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
تورا، یالچین(1384)، ساختار حقیقی نظام صفی الدین، مجموعه مقالات همایش بین المللی صفی الدین ارموی، به کوشش احمد صدری، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
حجاریان، محسن (بی تا)، اختلاف فاصله بندی ساختارهای اجرائی (مد) در مکاتب صفی الدین با مکتب موسیقی خراسان و پی آمد آن در دستگاه ایرانی، مقاله ی منتشر نشده.
جامی، نورالدین عبدالرحمن بن احمد (1379)، بهارستان و رسائل جامی (مشتمل بر رسالههای: موسیقی، عروض، قافیه... لوایح و سررشته)، میراث مکتوب، با همکاری مرکز مطالعات ایرانی، تهران.
درویش علی چنگی (نسخه خطی)، رساله تحفه السرور ، RF-Span D403 ، آکادمی علوم روسیه. شمس الدین محمد آملی (1381)، نفایس الفنون فی عرایس العیون، انتشارات اسلامیه، تهران.
صفی الدین ارموی (1380)، کتاب الادوار فی الموسیقی، به اهتمام آریو رستمی، مرکز نشر میراث مکتوب، تهران.
صفی الدین ارموی (1385)، ترجمه فارسی الرساله الشرفیه فی النسب التألیفیه، ترجمه: بابک خضرایی، فرهنگستان هنر، تهران .
عبدالعزیز مراغی (نسخه خطی)، نقاوه الادوار، cod.278A.3462، کتابخانه توپقاپوسرای، استانبول.
عبدالقادر مراغی (1344)، مقاصدالالحان، به اهتمام تقی بینش، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
عبدالقادر مراغی (1366)، جامع الالحان، به اهتمام تقی بینش، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران.
عبدالقادر مراغی (1370)، شرح ادوار (با متن ادوار و زوائدالفوائد)، به اهتمام تقی بینش، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
عبدالقادر مراغی (1388)، ساز مرصع غایبی، نغمه ی رود: نشان ها و سازنامه های عبدالقادر بن غیبی حافظ مراغی، به کوشش سید محمد تقی حسینی، انتشارات سوره مهر، تهران.
عبدالقادر مراغی (نسخه خطی)، ساز قطعات چینی بترتیب اصل و فرع ، IR-Tm,832، کتابخانه ملک، تهران.
فارابی، ابونصر محمدبن محمد بن طرخان ( 1375)، الموسیقی الکبیر، ترجمه آذرتاش آذرنوش، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
قطب الدین شیرازی (1324)، دره التاج لغره الدباج، شرکت سهامی چاپ رنگین، تهران.
کاشانی، حسن (1371)، کنزالتحف، سه رساله فارسی در موسیقی، به اهتمام تقی بینش، مرکز نشر دانشگاه، تهران.
گتات، محمود (1384)، جایگاه صفی الدین در عالم موسیقی، مجموعه مقالات همایش بین المللی صفی الدین ارموی، به کوشش احمد صدری، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
محمدبن عبدالعزیر مراغی، نسخه خطی، مقاصدالادوار، cod. 3649، کتابخانه نور عثمانی ، استانبول.
مولانا، خسرو (1377)، اهمیت انتقال پذیری گام بالقوه در سازهای زهی دستان دار، فصلنامه هنر، دوره جدید، شماره 35، بهار، صص 192 ـ 176.
مولانا مبارکشاه (1388)، شرح مولانا مبارکشاه بر ادوار، ترجمه: سلمان سالک، انتشارات آوای مهربانی، تهران.