آرنهایم، رودلف (1386). هنر و ادراک بصری؛ روانشناسی چشم خالق، (مجید اخگر، مترجم). تهران: نشر سمت. (چاپ اصلی اثر 1954)
آیزمن، لئاتریس (1396). روانشناسی کاربردی رنگها (پنتون) (چاپ هفتم) (روحالله زمزمه، مترجم). تهران: نشر سیمرغ. (چاپ اصلی اثر 2017)
ایتن، یوهانس (1396). هنر رنگ، چاپ دوازدهم. (عربعلی شروه، مترجم)، تهران: نشر یساولی. (چاپ اصلی اثر 1973)
ایراندوست، محمد هادی (1389). عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن، چاپ دوم. تهران، نشر سوره مهر.
خیراندیش، محمد (1401). آرت بوک انیمیشن پسردلفینی، تهران، نشر پینما.
شومر، گری؛ الکساندر، کیت و سالیوان، کارن (1401). ایدههایی برای انیمیشن کوتاه (چاپ ششم) (تورج سلحشور، مترجم)، تهران: نشر آبان. (چاپ اصلی اثر 2008)
کوی، چیآن (1379). چهرهخوانی: کلیدی برای تشخیص سریع هویت اشخاص (شراره شیرودی مترجم). تهران: نشر نسیم دانش. (چاپ اصلی اثر 1976)
میرزائی، حامد؛ محمدزاده، مهدی و صفورا، محمدعلی (1403). تحلیل سرمایۀ فرهنگی و شکلگیری هویت در انیمیشنهای شگفتانگیزان، وال- ای و راتاتویی، براساس نظریۀ «سرمایۀ فرهنگی» پیر بوردیو. پیکره، 13(37)،40-57 https://doi.org/10.22055/pyk.2024.19267 Allen, M. A., Lucas, J. P., Chung, M., Rayess, H. M., & Zuliani, G. (2021). Nasal analysis of classic animated movie villains versus hero counterparts. Facial Plastic Surgery, 37(3), 348–353.
https://doi.org/10.1055/s-0040-1716885
Arnheim, R. (1386). Art and visual perception: A psychology of the creative eye [Honar va Edrak-e Basari; Ravanshenasi-ye Cheshm-e Khalegh] (M. Akhgar, Trans.). SAMT Publishing. (Original work published 1954) (in Persian)
Culhane, John(1992). Disney's Aladdin: the making of an animated film, Disney Editions, ISBN 9781562827571.https://literaryterms.net/
Eiseman, L. (2017). The complete color harmony: Pantone edition (R. Zamzameh, Trans.; 7th ed.). Simorgh Publishing. (Original work published 2017) (in Persian)
Irandoust, M. H. (1389). Elements of attraction in animated cinema [Anaser-e Jazabiat dar Cinemaye Animation] (2nd ed.). Soureh Mehr Publishing. (in Persian)
Itten, J. (1396). The Art of Color [Honar-e Rang] (12th ed.; A. Sharveh, Trans.). Yasavoli Publishing. (Original work published 1973) (in Persian)
Jonason, P. K., Webster, G. D., Schmitt, D. P., Li, N. P., & Crysel, L. (2012). The antihero in popular culture: A life history theory of the Dark Triad. Review of General Psychology, 16(2), 192–199.
https://doi.org/10.1037/a0027914
Kheirandish, M. (2022). The Dolphin Boy animation art book. Peinama Publishing. (in Persian)
Kjeldgaard-Christiansen, J., & Schmidt, S. H. (2019). Disney’s shifting visions of villainy from the 1990s to the 2010s: A biocultural analysis. Evolutionary Studies in Imaginative Culture, 3(2), 1–16.
https://doi.org/10.26613/esic.3.2.140
Koei, C. (2000). Face reading: A key to rapid personal identification [Chehreh-khani: Kelidi baraye tashkhis-e sari-e hoviat-e ashkhass] (S. Shiroudi, Trans.). Nasim-e Danesh Publishing. (Original work published 1976) (in Persian) LightsCameraAction. (2019, March 10). Coco (2017) – The making of/behind the scenes [Video]. YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=7sXcn6mMb2Q
Mirzaei, H., Mohammadzadeh, M., & Safoura, M. A. (2024). Analysis of cultural capital and identity formation in the animations The Incredibles, WALL-E, and Ratatouille based on Pierre Bourdieu’s theory of cultural capital [Tahlil-e sarmaaye-ye farhangi va shekl-giri-ye hoviyyat dar animation-haye Shegeftangizān, Vāl-i va Rātātuyi bar asas-e nazariye-ye sarmaaye-ye farhangi-ye Pierre Bourdieu]. Peykareh, 13(37), 40–57.
https://doi.org/10.22055/pyk.2024.19267
Shumer, G., Alexander, K., & Sullivan, K. (2022). Ideas for short animation (6th ed.) [Idehaayi baraye animation-e kootah (chap-e sheshom)] (T. Salhshoor, Trans.). Tehran: Nashr-e Aban. (Original work published 2008) (in Persian)
Unkrich, L., & Molina, A. (2017). The art of Coco [Honar-e Coco].
Chronicle Books LLC. ISBN: 1452164061. https://www.chroniclebooks.com/products/the-art-of-coco Villains Fandom. (n.d.). Villains Wiki [Villains Wiki]. Fandom.
https://www.villains.fandom.com
Zhao, Y., & Park, S. W. (2020). Analysis of villain characters in animation: Focusing on the characteristics of animation characters in the U.S. and China [Tahlil-e karakter-haye manfi dar animation: Tamarkoz bar vizhegi-haye karakter-haye animation dar U.S. va Chin]. Journal of Information Technology Applications & Management, 27(6), 1–14. https://doi.org/10.21219/jitam.2020.27.6.001