Music Theses Topics and Methodologies by Graduate Students of Classical Music Performance in Iran's Governmental Universities from 2009-2019

Document Type : Research Paper

Authors

1 Music faculty, Tehran university of Art

2 Faculty Member, Faculty of Music, University of Art, Tehran, Iran.

3 Music Faculty Member- University of Art

4 Ferdows Higher Education Institute

Abstract

Graduate students' theses have always been a valuable reference source for studies conducted in scientific and academic circles. The current study reviews the topics under study in 126 graduate theses of students studying performance of western classical music instruments in two state-run universities in Iran, namely the Faculty of Music at University of Art; and the Department of Music, Faculty of Fine Arts at University of Tehran in a time span of ten years covering the 2009-2019 period. This study aims to analyze the following topics: 1-The classification of thesis titles and subjects, 2- Topics from the most popular topics to those that were the least addressed, 3-Types of research methods adopted, and 4- Most frequently-used key words.
Amongst the chief goals of the current study was a thematic study of areas addressed in the theses in order to evaluate the research findings therein and pave the way for further studies. Although this study is new in the field of music theses, similar studies with the focus on topics and methodologies in academic theses in other majors, often included fields of humanities, art research and various technical and engineering fields have formerly been carried out in Iran's universities. The methodology employed in this paper is a library based study to collect information through a descriptive-analytical method and the theses under study were ultimately grouped under five major categories: Music Performance, Music Education, Musical Instruments (performance and technical skills), Musicology, and others. In addition to the thematic analysis of the theses, the abstracts and key-words of the theses were also studied.
The study showed that the majority of the theses under study were those which conducted a formal or harmonic analysis of repertoire pieces in the practical part of the graduation project of the student in question, second to this, came theses which addressed Musical Instruments Training, Music Interpretations and Performance.
It is noteworthy that the majority of the theses which dealt with Music Analysis were those completed prior to the year 2011, which reflects a change in the outlook of universities to music research. It is also interesting to note that the topics pertaining to Music Education, Pedagogy, Practical Tips on Practicing pieces, became more prevalent in the more recent theses. Conversely, few theses tackled issues such as Stage Anxiety, Practice harms and physical injuries related to playing an instrument, Performance Planning and Preparations, or Historical Studies in Music or in the development of a certain musical instrument, etc. Taking into consideration the importance of such less-addressed topics in the field of performance, it would be advisable to carry out more studies and research in such fields.
The most frequently-used key-words in the theses under study were: Performance, Sonata, Technique, Education, Johann Sebastian Bach, Concerto, Piano, Baroque, Violin, and Pedal. There have been instances of key-words which appeared only once in the theses, words such as Anxiety (Stage fright), Physical Practice Harms, Breathing, Intonation (sound production). The methodology adopted in the theses according to frequency from most to least employed come into the following order: descriptive, descriptive analytical, experimental.

Keywords


آرام‌فر، همایون(1392). بررسی رویکرد مُدال، فُرمال و هارمونیک سه آهنگساز ایرانی در سه قطعۀ پیانویی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
ابراهیمی یگانه، هستی(1393). آنالیز سونات موتزارت K.333: همراه با نگاهی مختصر به سونات در قرن هفدهم و هجدهم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
ابوالقاسم، بهنام(1392). مقایسه دو کنسرتوی پیانو در دو دوره کلاسیک و رومانتیک: لودویگ وان بتهوون(کنسرتو پیانو در سی بمل ماژور) و ادوارد گریگ (کنسرتو پیانو در لامینور، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
ارجمند، آیلین(1390). تحریر‌های آزاد ایتالیایی و شیوه‌ دستان‌نگاره فرانسوی در آثار جان داولند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
اسدنژاد، ندا(1394). بررسی پارامترهای آرشه‌کشی در آموزش آکادمیک ویلن؛ مطالعه‌ی موردی: سرعت آرشه، نقطه‌ی آرشه‌گذاری، وزن آرشه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
اکبری، پگاه(1395). بررسی میزان شیوع و علل اختلالات عضلانی اسکلتی اندام فوقانی در دانشجویان رشته موسیقی گرایش نوازندگی پیانو دانشگاه‌های تهران سال 1393، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
اورمز، نازنین(1397). مطالعۀ شیوه‌های آموزشی خلاقیت‌ محور موسیقی به کودکان (مورد مطالعاتی:کودکان دورۀ سنی 5 تا 7 سال. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
برزی، محمود(1388). تکامل ساز ابوا از گذشته تا امروز(ساختمان و تکنیک‌ها) ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
بلوری، روزبه(1395)، قابلیت های تکنیکی گیتار در اجرای مایه‌ها و ریزپرده‌های موسیقی ایرانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
پنبه‌ِیان، کامران(1394). مقایسه کمپاس‌های موسیقی فلامنکو با ادوار ایقاعی موسیقی قدیم ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی ، دانشگاه هنر.
ترکیان، میثم(1393). پداگوگی تولید صدا در نوازندگی ساز ویولن در آموزش موسیقی دورۀ دانشگاهی ایران (1392-1357)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
جلایی، سهراب(1397). تحلیل سوئیت شماره 5 باخ با نگاهی به مساله رتوریک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
جلیلی، افشین(1392). بررسی آثار و دست نوشته‌های هکتور ویلالوبوس (12 اتود وی) و مقایسه آنها با نسخه‌های چاپی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
جهانی‌راد، آرش(1396). مطالعه تطبیقی شیوه‌های نوازندگی (جان ویلیامز و دیوید راسل) از نگاه علم حرکت شناسی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
چالی، ایمان(1393). برنامه‌ریزی و طرح اجرا برای اجرای صحنه‌ای مطالعه موردی ساز گیتار، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
حاتمی، مجید(1395). مقایسه تفسیر نوازندگان بزرگ ویلن از آثار باخ در قرن بیستم Sonata No.1 in G Minor for Violin Solo, Adagio & Presto. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
حجت‌نیا، حجت(1395). شیوه نامه آموزش مقدماتی ساز کلارینت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
حدیدی، حامد(1397). میزان تحقق اهداف نویسنده در شیوه نامه آموزش گیتار به کودکان ایرانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
حسنی‌مهربان، مریم(1392). بررسی تکنیک‌های گسترش‌یافته پیانو توسط برخی از آهنگسازان نیمه دوم قرن بیستم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
حسین‌زاده، شبنم(1394). بررسی عناصر تفسیر در نوازندگی کنسرتوهای فلوت موتزارت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
حیدری‌چالی، احمد(1394). تدوین تمرین‌هایی کاربردی برای بهبود تکنیک نوازندگان کنترباس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
خاموشی، نوشین(1394). معرفی متدهای مطرح در آموزش پیانو برای کودکان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
خیابانی، فرناز(1391). ویژگی‌های ساختاری و زیبایی‌شناختی موسیقی آگهی‌های برتر تجاری تلویزیون، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی ، دانشگاه هنر .
دادزن، مهتاب(1393). آنالیز سونات موتزارت K. 457 (پیشنه فرم سونات) ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
رخش‌بهار، سیمین(1396). تحلیل و تفسیر سوییت شماره 995 اثر یوهان سباستین باخ از منظر آموزشی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
رشیدیان، سارا(1397). بررسی تاثیر شیوه‌های مبتنی بر آموزش بداهه‌پردازی بر کاهش استرس نوآموزان موسیقی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
رضاپور، منصور(1394)، بررسی سیر پیشرفت تکنیکی نوازندگی کلارینت در آثار موتزارت، برامس، بارتوک و ریم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
رنجبری صوفیان، وجیه(1395). تحلیل محتوای موضوعی و‌ روش‌شناختی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی رشتۀ علوم تربیتی دانشگاه تبریز در فاصله سالهای 1376-1395 (از بدو تاسیس تا حال). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پردیس خودگردان دانشگاه تبریز.
زنگنه‌نژاد شهری، آتنا(1389). تجزیه و تحلیل سوییت شمارۀ 3 باخ و بررسی تفاوت‌های اجرایی آن در ویولنسل با ویولا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
سپهربند، سینا(1392). مقایسه، تحلیل و بررسی تطبیقی سویت‌های فرانسوی وسویت‌های انگلیسی (یوهان سباستین باخ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
سنجری، سمیه(1394). ارائۀ الگوی آموزشی ساز گیتار با توجه به عناصر بومی برای کودکان ایرانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
سیدین، یاشار(1393). بررسی آموزش پدال‌گیری در نوازندگی پیانو. ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
شکوهی، شاهرخ(1396). مقایسه و بررسی دو روش آموزش پیانو از مکاتب روس و آلمان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
صالح پور، حامد(1395). ساخت قطعه ای در دو موومان برای ویلن، گیتار و ویلنسل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
صفایی، بهاره(1394). بررسی تکنیک‌های گسترش‌یافته ویولن در منتخبی از آثار لوچیانو بریو و گئورگی لیگتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
عبداالهی، حسین(1395). بررسی قطعه Joueurs de Flute از آلبرت روسل و ارائه راه‌کارهای اجرایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
صوابی اصفهانی، امیر(1390). بررسی تکنیک‌های نوین پدال‌گیری در پیانو و کاربرد آن در راپسودی شماره 2 اپوس 79 یوهان برامس، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
عریضاوی، صالح(1389). تحلیل موضوعی ساختاری چکیده پایان‌نامه‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
عقبایی، اشکان(1393). بررسی تکنیک‌های دست راست و تاثیر آن در تولید صدای گیتار کلاسیک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
عیدانی، مجید(1396). سنجش کارآمدی متدهای غیر ایرانی گیتارکلاسیک متناسب با زمینه‌های فرهنگی موجود. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
غریبی محمدحسین(1393). بررسی کارکرد ویلنسل در رپرتوار برنامه گل‌ها در دهه 1340، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
غفاری، امین(1395). شیوه‌های تمرین کنسرتو ویلن خاچاطوریان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
غلامی، مریم(1395). آنالیز اجرایی سونات ویولا اثر د. شوستاکویچ اُپوس 147. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
فانی، سیمین(1393). بررسی تزیینات در دورۀ باروک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
فخارزاده، ملاحت(1393). نقش موسیقی پس‌زمینه در رضایتمندی مشتریان در آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی ، دانشگاه هنر .
فرتاش، حمید(1396). تحلیل آموزشی کنسرتو ویلن شماره 3 کامیل سن سانس در سی مینور اپوس 61. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
فرد خالقی، مسعود(1397). نقش ذهن ناخودآگاه در کنترل اضطراب در اجرای صحنه‌ای موسیقی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
فرزین، پویان(1393). زینت‌های موسیقی باروک فرانسوی از منظر هوتتر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
قمرصورت، غزل(1394). نقش موسیقی پس‌زمینه در افزایش بازدهی کارخانه‌های صنایع سبک در خارج شهر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی ، دانشگاه هنر .
کوهستانی، بابک(1392). آنالیز و تبیین شیوۀ تدریس کنسرتو ویولن چایکوفسکی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
کیایی، حسین(1395). بررسی تکنیک‌های گسترش‌یافته ترومپت از (1900-2000)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
متوسلی داراب، علیرضا(1397). نحوۀ ساخت و پرداخت زَبانه فاگوت در سیستم هِکِل با اشاره به زَبانه در سازهای ایرانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
محمدی، محمدامین(1393). تحلیل موضوعی و روش شناسی پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد پژوهش هنر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری اردکان، دانشگاه علم و هنر.
محمدی، کیمیا(1392). بررسی و مقایسه متد آموزشی پیانو Michael Aaron با متد آموزش پیانوی اروپا Fritz. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
محمدیان، امیرحسین(1395). بررسی تکنیک‌های معاصر ساز فاگوت(مطالعه موردی مولتی فونیک‌ها)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
محمدی‌فر، جبرئیل(1396). تحلیل محتوای موضوعی و روش‌ شناسی پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌‌های تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1396. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
مشتاقی، الناز(1395). الگوهای تثبیت شده بلاغتِ اجرا (رِتوریک) در نوازندگیِ پیانو: مطالعه موردیِ فوگِ BWV.870 اثر یوهان سباستیان باخ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر تهران.
ململی دشتگلی، ابراهیم (1396). عملکرد پدال دامپر در نوازندگی پیانو و بررسی نحوه پدال‌گیری در مارش خاکسپاری شوپن اپوس72 شماره 2، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
مومن‌زاده، آزیتا(1393). نقش موسیقی بر رضایتمندی مشتری در رستوران‌های تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
مهدی‌زاده، شرمین(1391). بررسی تحلیلی و مقایسه‌ای اجرای دو پیانیست صاحب سبک از اتود اپوس ده شماره نه شوپن در فا مینور). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
نبی‌زاده، بهرنگ(1397). مطالعه تطبیقی شیوه‌های آموزشی پیانو (نمونه موردی دنیای کوچک، بیر). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
نظر، آرش(1393). بررسی عناصر تفسیر در سه سونات فلوت یوهان سباستین باخ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
نیازی، سعید( 1395). بررسی تکنیک های نوین ساکسفون در نیمۀ دوم قرن بیستم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر.
واعظ‌قمصری، پریسا(1390)، بررسی آسیب‌های احتمالی ناشی از نوازندگی ویلن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر .
هادی‌سهی، نیلوفر(1397). بررسی و مقایسه کنسرتو‌های پیشکسوت ویولا در اوایل قرن ۲۰، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
یونسی سینکی، رها(1394). مفهوم سونات در قطعات کلاسیک و آنالیز سونات 12 (اُپوس 26) بتهوون، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.