استم، رابرت. الکساندرا راننگو(1390) راهنمایی بر ادبیات و فیلم، ترجمه داود طبایی عقدایی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
بالاش، بلا (1376) تئوری فیلم-خصوصیت و رشد هنری جدید، ترجمه کامران ناظر عمو، انتشارات دانشگاه هنر،تهران.
دلوز، ژیل(1390) حرکت-تصویر سینما۱، ترجمه مازیار اسلامی، انتشارات مینوی خرد، تهران.
لوئی بودری، ژان(1381) اثرات ایدئولوژیکی ابزار اصلی سینما، ترجمه امید نیک فرجام، فارابی، شماره 45.
هیوارد، هیوارد(1381) مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه فتاح محمدی، نشر هزارهی سوم، تهران.
Gunning, Tom (2020), ‘Nothing Will Have Taken Place- Except Place’: The Unsettling Nature of Camera Movement, Screen Space Reconfigured, Published by: Amsterdam University Press, pp. 263-281.
Hediger, Vinzenz (2018), Can We Have the Cave and Leave It Too? On the Meaning of Cinema as Technology, Technology and Film Scholarship, Published by: Amsterdam University Press, pp. 213-238.
Turquety, Benoit (2018), On Viewfinders, Video Assist Systems, and Tape Splicers: Questioning the History of Techniques and Technology in Cinema, Technology and Film Scholarship, Published by: Amsterdam University Press, pp. 239-259.