ابن منجم، یحیی ابن علی (1388)، رساله فی الموسیقی، محمد تقی حسینی، فرهنگستان هنر، چاپ اول، تهران.
ارموی، صفی الدین (1380)، الادوار فی الموسیقی (ترجمه فارسی به انضمام متن عربی)، آریو رستمی، میراث مکتوب، تهران.
ارموی، صفی الدین (1385)، ترجمه فارسی الرساله الشرفیه فی النسب التالیفیه، بابک خضرایی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
ایبرهم، جرالد (1390)، تاریخ مختصر موسیقی آکسفورد، ترجمه ناتالی چوبینه، چاپ دوم، موسسه فرهنگی- هنری ماهور، تهران.
الکندی، یغوب (1965)، رساله فی اللحون و النغم، قاهره.
بخاری، مبارکشاه (1392)، ترجمه شرح مبارکشاه بخاری بر ادوار ارموی در علم موسیقی، به کوشش سیدعبدالله انوار، فرهنگستان هنر، تهران.
بوعلی سینا (1956)، کتاب الشفا (ج 3: الریاضیات: جوامع علم الموسیقی)، تصحیح زکریا یوسف و دیگران، نشر وزاره التربیه و التعلیم، المطبعه الامیریه، قاهره.
بنائی، علی بن محمد معمار (1386)، رساله در موسیقی، به کوشش داریوش صفوت و تقی بینش، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
بینش، تقی (1371)، سه رساله در موسیقی (موسیقی دانشنامه علائی، موسیقی رسائل اخوان الصفا، کنزالتحف)، مرکز دانشگاهی، تهران.
بلخاری، حسن (1388)، هندسه خیال و زیبایی (پژوهشی در آرای اخوان الصفا درباره حکمت هنر و زیبایی)، فرهنگستان هنر، تهران.
بوکه اوبهی، علیشاه بن حاجی (1390)، مقدمه الاصول، به کوشش سید محمدتقی حسینی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
جامی، عبدالرحمان بن احمد (1379)، بهارستان و رسائل جامی (مشتمل بر رساله های: موسیقی، عروض، قافیه، چهل حدیث، نائیه، لوامع، شرح تائیه، لوایح وسررشته)، به کوشش اعلاخان افصح زاد، محمد جان عمراف و ابوبکر ظهورالدین، میراث مکتوب با همکاری مرکز مطالعات ایرانی، تهران.
حنانه، مرتضی (1389)، گام های گمشده، چاپ چهارم، انتشارات سروش، تهران.
دانش پژوه، محمد تقی (1390)، فهرست آثار خطی در موسیقی، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
درویشی، محمدرضا(1379)، موسیقی و خلسه ( ذکرهای مراسم گواتی بلوچستان)، انتشارات ماهور، تهران.
رحمانیان، آرین (1390)، فلاسفه و موسیقی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
راهگانی، روح انگیز (1377)، تاریخ موسیقی ایران، چاپ اول، انتشارات پیشرو، تهران.
زاده محمدی، علی (1391)، موسیقی شهودی و شیدایی ایران، چاپ اول، انتشارات شباهنگ، تهران.
شیرازی، علامه قطب الدین محمودبن ضیاالدین مسعود (1387)، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، به کوشش نصرالله ناصح پور، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
طلایی، داریوش (1391)، گزیده مقالات همایش بین المللی عبدالقادر مراغی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
علیجانیها، فاطمه (1392)، تدبیر سماع در طب سنتی ایران با تاکید بر دیدگاه ابوزیدبلخی، فصلنامه تاریخ پزشکی، سال پنجم، شماره 14، ص166.
فارابی، ابونصر محمدبن محمدبن طرخان (1375)، کتاب موسیقی کبیر، به کوشش آذرتاش آذرنوش، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
فخرالدینی، فرهاد (1392)، تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران، چاپ اول، انتشارات معین، تهران.
فنتن، شارل (1385)، رساله در بیان موسیقی شرقی و مقایسه آن با موسیقی اروپایی، ترجمه ساسان فاطمی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
مرادی، منصور (1389)، موسیقی درمانی در ترکمن صحرا (پرخوانی)، نشریه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 48، صص 187-222 .
مراغی، عبدالقادر (1388)، جامع الالحان، به کوشش بابک خضرائی، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
مراغی، عبدالقادربن غیبی حافظ (1977)، مقاصد الالحان، به کوشش تقی بینش، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
میرعلی نقی، سیدعلی رضا (1379)، موسیقی در رساله علم النبض، هنر و معماری، شماره 44، صص 148-142.
ناظم پور، مجید (1391)، کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه، چاپ دوم، نشر ساوالان، تهران.
نسیمی (1385)، نسیم طرب، به کوشش امیرحسین پورجوادی، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
یوسف، ضیاالدین (1390)، رساله موسیقی موسوم به کلیات یوسفی، به کوشش بابک خضرائی، چاپ اول، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران.
Al-Kindi, Abu Yusuf Ya'qub Ishaq (1932), Risalah fi Tartib al-Naghm al Dallat 'ala Taba'i', staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz zu Berlin, No 5530.
Bengtsson, S. L & Ullen, F (2006), Dissociation between melodic and rhythmic processing during piano performance from musical scores, Neurolmage, 30, 272-284.
Bernardi, L; Porta, C & Sleight, P (2005), Cardiovascular, cerebrovascular, and respirarory changes induced be different types of music in musicians and non-musicians: the importance of silence, Heart, 92. 445-452.
Blood, A. J; Zatorre, R. J; Bermudez, P & Evans, A. C (1999), Emotional responses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain regions, Nature Neuroscience, 2, 382-387.
Farmer, H. G (1943), Sa'adyah Gaon on the Influence of Music,???????? Londers.
Farmer, H. G (1955-56), Al-kindi on the 'Ethos' of Rhythm, color and Perfume, Transaction of the Glasgow University Oriental Society 16.
Farmer, Henry George (1925), The Influence of Music: From Arabic Sources, Proceedings of the Musical Association, 52nd Session, pp. 89–124.
Flores-Gutierrez, E. O; Diaz, J. L; Barrios, F. A; Favila-Humara, R. f; Guevara, M .A; Rio-Porttilla, Y& Corsi-Cabrera, M (2007), Metabolic and electric brain ptterns during pleasant and unpleasant emotions induced by music masterpieces, International Journal of Psychophysiology, 65, 69-84.
Gomez, p & Danuser, B (2007), Relationship Between Musical Structure and Psychophysiological Measures of Emotion, Emotion, 7, 377-387.
Guignard, Michel (1972), Musique, Honneur et Plaisir au Sahara, Paris.
Husain, G; Thompson, W. F & Schellenberg, E. G (2002), Effects of musical tempo and mode on arousal, mood, and spatial abilities, Music Perception, 20, 151-171.
Jarvis, j (1988), Guided Imagery and Music (GIM) as a primary psychotherapeutuic approach, Music Therapy Perspective, 5, 69-72.
Koelsch, s (2005), Investigating Emotion with Music Neuroscientific Approaches, Annals of the New York Acadamy of Sciences, 1060, 412-418.
Koelsch, S; Fritz, T. V; Cramon, D. Y; Muller, K & Friederici, A. D (2006), Investigating Emotion With Music: An fMRI Study, Human Brain Mapping, 27, 239-250.
Norris, H.T (1968), Shinqiti Literature and Song, ??????????Oxford.
Pallesen, K. J; Brattico, E; Bailey, C; Korvenoja, A; Koivisto, J; Gjedde, A & Carlson, S (2005), Emotion processing of major, minor, and dissonant chords: a functional magnetic resonance imaging study, Annals of the NewYork Academy of Scinces, 1060, 450-453.
Platel, H; Baron, J. C; Desgrandes, B; Bernard, F. F & Eustache, F (2003), Semantic and episodic memory of music are subserved by distinct neurl netwoek, Neurolmage, 20, 229-256.
Suzuki, M; Okamura, N; Kwachi, Y & Tashiro, M (2008), Discrete cortical regions associated with the musical beauty of major and minor chords. Cognitive, Affective, Behavioral Neuroscince, 8, 126-131.
_ http://fa.wikipedia.org