سعیدی، سعیده. (۱۴۰۱). زندگی در پاورقی: تجربه زیستهی اتباع افغانستانی در نهاد آموزش ایران. تهران: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی. عصر ایران. (1397، 27 مرداد). گروه راک افغان اریکین در ایران؛ لذت شنیدن موسیقی در کارگاه نجاری.
https://www.asriran.com/fa/news/627349/
فراهانی، هوشنگ. (۱۳۹۵). موسیقی اقوام مهاجر رومانو در روستای قشلاق شهریار و روستای زرگر قزوین [پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر]. تهران.
فرازمند، پرنگ. (۱۳۹۸). موسیقی مهاجران کُرد ایرانی مقیم سوئد: روند فرهنگپذیری کُردهای ایرانی مقیم سوئد و تأثیر موسیقی آنها بر موسیقی کُردهای ساکن ایران [پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته اتنوموزیکولوژی، دانشگاه هنر]. تهران...
مددی، عبدالوهاب. (۱۳۹۰). سرگذشت موسیقی معاصر افغانستان (۱۲۴۲ تا ۱۳۷۰ ه.ش). تهران: نشر عرفان.
مریام، آلن. (۱۳۹۶). انسانشناسی موسیقی (مریم قرسو، مترجم). تهران: نشر ماهور. (چاپ اثر اصلی ۱۹۶۴)
نوری، حسن. (کارگردان و تهیه کننده). 1398. تارهای ممنوعه [فیلم مستند]. 71 دقیقه.
Appadurai, A. (1996). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization. Minneapolis, MN: University of Minnesota PressBaily, J. (2006). War, exile, and the music of Afghanistan. London, UK: Routledge.
Asr-e Iran. (2018, August 18). Afghan rock band Erican in Iran; the pleasure of listening to music in a carpentry workshop [Gorooh-e rak-e afghan Erican dar Iran; lezzat-e shenidan-e musiqqi dar kargah-e najjari].
https://www.asriran.com/fa/news/627349/
Cook, N. (1998). Music: A very short introduction. Oxford, UK: Oxford University Press.
Farahani, H. (2016). The music of Romani migrant communities in Qeshlaq Shahriyar and Zargar Villages, Qazvin [Musiqi-ye Aqvam-e Mohajer-e Romani dar Roostaye Qeshlaq-e Shahriyar va Roostaye Zargar Qazvin] [Master’s thesis, Department of Ethnomusicology, University of Art Tehran]. Tehran. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9987ac7934556ecd235189c4ca197154 (In Persian)
Farazmand, P. (2019). The music of Iranian Kurdish migrants in Sweden: The process of acculturation and the influence of their music on the Kurds living in Iran [Musiqi-ye Mohajeran-e Kord-e Irani Moghime Sued: Ravand-e Farhangpaziri va Ta’sir-e Musiqi-ye Anan bar Musiqi Kordhaye Saken Iran] [Master’s thesis, Department of Ethnomusicology, University of Art Tehran]. Tehran. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/bcb92be786be9e01752d8172bab83441(In Persian)
Folkestad, G. (2002). National identity and music. In D. J. Hargreaves, D. Miell, & R. A. R. MacDonald (Eds.), Handbook of musical identities (pp. 151–162). Oxford, UK: Oxford University Press.
Keshani, M. J., & Bashir, H. (2019). Intercultural communication of Afghans residing in Iran with Iranians based on co-cultural theory [Ertabat-e Mian-Farhangi-ye Afghanhaye Moghim-e Iran ba Iranian bar Mabna-ye Nazariye-ye Ham-Farhangi]. Intercultural Studies, 14(41), 9–30. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/922179 (In Persian)
Lotfabadi, M. (2013). A theoretical reading of the concept of identity [Bazkhani-ye Nazari-ye Mafhom-e Hoviyat]. Kheradnameh, 10, 53–66. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/922179/ (In Persian)
Guoqing, Ma. (2012). Globalization: Production of culture and cultural identity — Ethnic group, local society and transnational cultural circle. In D. Zhenglai (Ed.), Globalization and localization: The Chinese perspective (pp. 205–224). Singapore: World Scientific. (In Persian)
Madadi, A. (2011). The story of contemporary music of Afghanistan (1863–1991) [Sargozasht-e Musiqi Mo‘aser-e Afghanistan (1242 ta 1370 H.S.)]. Tehran, Iran: Erfan Publishing. (In Persian)
Merriam, A. (2017). Anthropology of Music [Ensanshenasi-ye Musiqi] (M. Ghasrou, Trans.). Tehran, Iran: Mahour Publishing. (Orginal work published 1964) (In Persian)
Myers, H. (2003). Fieldwork [Kar-e Meydani] (F. Feyz-Bakhsh, Trans.). Mahour Quarterly Journal, 20, 103–132. https://www.magiran.com/volume/5815 (Orginal work published 1992) (In Persian)
Nouri, H. (Director & Producer). (2019). Tarhā-ye mamnūʿeh [Forbidden Strings] [Documentary film]. 71 min.
Rice, T. (2017). Reflection on music and identity in ethnomusicology. In T. Rice (Ed.), Modeling ethnomusicology (pp. 139–160). Oxford, UK: Oxford University Press.
Saeedi, S. (2022). Life in the margins: The lived experience of Afghan nationals in Iran’s educational institution [Zendegi dar Pavaraghi: Tajrobeh-e Ziste-ye Atba’ Afghanistan dar Nahad-e Amoozesh-e Iran]. Tehran, Iran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian)
Stokes, M. (1994). Ethnicity, identity and music: The musical construction of place. Oxford, UK: Berg.
Tomlinson, J. (2012). Globalization and cultural identity. In G. Ritzer (Ed.), Encyclopedia of globalization (Vol. 1, pp. 269–277). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Toynbee, J., & Dueck, B. (2011). Migrating music. London, UK: Routledge.