2024-03-29T11:47:44Z
https://jfadram.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4724
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
لوت-سوییت شمارة ١ یوهان سباستین باخ، و چهار ویرایش آن برای گیتار
مجید
امانی
چکیده این مقاله چهار نسخة مختلف و معتبر از تنظیم لوت-سوییت ب.و.ف ٩٩٦ در می مینور اثر یوهان سباستین باخ (1750-1685) بر روی گیتار را بررسی می کند. ضمن معرفی اثر، از لحاظ نوع برخورد هر یک از نسخه ها، آنها را نخست مورد ارزیابی کلی قرار می دهیم و در صورت نیاز با وارد شدن به جزئیات، مقایسه ای را در زمینه های مختلف، از قبیل کوک، انگشت گذاری ها، محدودة صوتی، بهره گیری از مصالح سازی و احیانا سایر موارد انجام میگیرد. هدف، ارائة فاکتورهایی ست برای تشخیص منطقی و اصیل از قطعات موسیقی دوران گذشته که احیاناً نیاز به بازنگری برای سازهای امروزی دارند، و در نتیجه رسیدن به اجرایی با همین خصایص. هر چند در این راه گاه با تناقضاتی رو به رو هستیم که اساساً اصالت کار را زیر سؤال می برند. نسخه های مورد بحث به ترتیب زمان انتشار عبارتند از تنظیم های هینس تویخرت، منتشر شده به سال ١٩٧٩ میلادی، جولیان بریم، منتشر شده به سال ١٩٨١، روجرو کیه زا، تاریخ انتشار ١٩٩١ و فرانک کونس که در سال ٢٠٠٢ منتشر شده است.
واژه های کلیدی
یوهان سباستین باخ
لوت-سوییت شمارة 1
تنظیم
نسخه(ادیسیون)
گیتار
2013
06
22
5
14
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36427_174e237c82c2603852ee253b16ace32f.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
بررسی فرم و هارمونیِ قطعهی نینوا
رامین
روشندل
چکیده هدف این مقاله، بررسی فرم و هارمونی در قطعهی نینوا اثر حسین علیزاده است. برای تجزیه و تحلیل فرمِ نینوا، ابتدا فرم کلّی هر قسمت بررسی شده است و پس از آن به طبقهبندیِ جملهها یا انگارههای ریتمیک و ملودیک هر قسمت به صورت جداگانه پرداختهایم. به علاوه، در صورت انطباق فرم قسمتهای مختلف با یکی از فرمهای کلاسیک، این انطباق بررسی شده است و سپس جملهها، واریاسیون آنها و انگارههای ملودیک و ریتمیک به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته و تقسیمبندی شدهاند. در ضمن، این انگارهها در صورتی که با موتیفهای موجود در ردیف تشابهی عینی یا با اندکی تغییر داشتهاند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. همچنین چگونگی استفادة آهنگساز از ترکیبهای مختلف موتیفهای ذکرشده در اثر، مورد مطالعه قرار گرفته است. در بررسی هارمونی، با در نظر گرفتن محدودة ملودیک هر گوشه در مُدِ آن دستگاه و با استفاده از پلانهای تُنالِ به دست آمده از چندین قسمت از اثر، به چگونگی انتخاب هارمونی اثر و همچنین موارد استفاده از آکوردهایی که بر اساس فواصل سوم(هارمونی تیرس) یا چهارم(کوارتال) هستند، میپردازیم. همچنین خواهیم دید که آهنگساز در طول اثر، یک آکورد را به تناوب مورد استفاده قرار داده است و این آکورد، به نوعی نقش فرود به محدودة درآمد دستگاه نوا را ایفا میکند.
واژههای کلیدی
انگارههای ردیف
دگرههای انگارههای ردیف
هارمونی کوارتال
هارمونی تیرس
2013
06
22
15
22
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36428_b23d8d1aba4c92b56681fc80850c1af6.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
بررسی تطبیقی درجهبندی سنتی با خواص آکوستیکی حقیقی چوب گردو جهت سنتورسازی*
سیده زهرا
شریفی سوسری
کامبیز
پورطهماسی
آیدا
س¬گلپایگانی
ایریس
برمود
چکیده سالهاست که چوب گردو به عنوان بهترین چوب و تنها منبع شناخته شده برای ساخت سنتور به کار میرود. با وجود اینکه سازندگان ساز بنا بر تجارب شخصی، دیدگاههای متفاوت و مشخصی در رابطه با خواص و کاربرد این چوب برای ساخت ساز دارند، تا به حال به طور علمی در اینباره کاری انجام نشده است. بنابراین در این تحقیق نمونههای چوب گردوی سنتورسازی با درجهبندیهای سنتی مختلف، از کارگاه دو استاد سازنده ساز جمعآوری و خواص صوتی واقعی آنها آزمون و مقایسه شد. چوب گردو خواص کلی سازهای زهی مضرابی را نشان داد: مدول ویژه بالا و ضریب میرایی نسبتاً کمتر. نمونههای با درجههای بالاتر دانسیته و مدول یانگ بالاتری داشتند. در تمام نمونهها، رابطهی کاهشی استاندارد میان ضریب میرایی و مدول ویژه مشاهده شد. نتایج آزمونهای صوتی، درجهبندی تجربی اساتید را تأیید کرد: دادههای درجات بالا و پایین با هم اختلاف مشخصی را داشتند اما خط مرزی درجات میانی مبهمتر بود و اهمیت برش، طرح صفحه رویی و رنگ در درجهبندی سنتی را خاطر نشان کرد. تیمارهای سنتی بر بهتر شدن ویژگیهای چوب نهایی اثر مثبتی داشتند: تیمار بخاردهی خصوصیات نمونه را به نمونهی با بالاترین درجه نزدیک کرد، همچنین چوب پیرتر خواص ارتعاشی مناسبتری را نشان داد.
واژههای کلیدی
چوب گردو
سنتور
خواص صوتی
میرایی
تیمار بخار
2013
06
22
23
32
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36429_c3dbf745cd3a667521f139554f542208.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
بررسی متقابل ساختار ذهنی آهسته گام در فضای معماری و سینما از منظر ژاک لاکان
فرشاد
مفاخر
مصطفی
مختاباد امرئی
غلامعلی
افروز
چکیده توجه به نیازهای روحی و فکری آهسته گام ها که همان عقبماندگان ذهنی هستند، همیشه جزء لاینفک طراحی برای آهسته گامها بوده است. این پژوهش به تحلیل فضاهای معماری فیلم دودسکادن ساخته سال 1970 به کارگردانی کوروساوا میپردازد و بر مبنای سه نظم بنیادین ژاک لاکان: امر خیالی، نمادین و واقعی از منظر آهسته گامی به نام روکوچان به تحلیل فضاهای معماری صحنه های این فیلم میپردازد. به عنوان روشی مناسب جهت ایجاد ارتباط بین آنچه روکوچان تصور می کند و نمادهایی که در ذهن افراد جامعهاش بوجود میآید. کوروساوا بر اساس ذهن بیمار و دیوانه و عقبمانده زاغه نشینان از منظر سه نظم بنیادین لاکانی امر واقعی، خیالین و نمادین را با واقعیتهایی که در جامعه کوچک زاغهنشینی در فقر و هراس و مرگ هستند را با تقابل روکوچان و جامعهاش در سرتاسر فیلم در فضاهای خاص معماری به تصویر میکشد. روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیلی، توصیفی با ترکیبی از روش تحقیق کمی (از تئوری به نمونه)و روش تحقیق کیفی (از نمونه به تئوری) است.کوروساوا در ارائه فضاهای معماری بر اساس سه نظم بنیادین، امر خیالی، نمادین و واقعی عموماً موفق عمل نموده بجز بخش هایی که به امر خیالی مربوط می شود، که بصورت تصنعی شکل گرفته است.
واژه های کلیدی
معماری
دودسکادن
ژاک لاکان
سه نظم بنیادین
آهسته گام
2013
06
22
33
44
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36430_818c3c2ebbc9b9477be8b44976397440.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
بازی و اهمیت آن در نمایش
سیاوش
آقازاده مسرور
نغمه
ثمینی
چکیده برخلاف اوایل قرن بیستم که غالب نظریات، ریشههای نمایش را تنها در آیینهای اولیه میجستند و برپایة همین استدلال سعی در تحلیل متون و اتفاقات صحنهای داشتند، امروزه پدیدة نمایش در توازی با دیگر ژانرهای اجرایی- از جمله بازی- و براساس ارتباطشان با هم مورد بازنگری قرار میگیرد و نظریات مبتنی بر خاستگاه برای آن، کمابیش اعتبار اولیة خود را از دست دادهاند. آزمودن نمایش و متون نمایشی در سایة بازی، بهعنوان یکی از ژانرهای موازی با نمایش، نیازمند شناخت کامل این پدیده و تسلط بر اشکال، حالات و مفاهیم و معانی مرتبط با آنها است. این شناخت نهتنها میتواند یاریرسان فهم بیشتر متون و اتفاقهای صحنهای کلاسیک باشد، بلکه از رهیافت آن میشود به فرمهای جدید و پیچیدهتری- مثل بازی مبهم- رسید که راهگشای شناخت، تبیین و تدوین متون و اتفاقات تئاتری نو خواهند بود. این مقاله نیز بر آن است تا با مقدمهای درباب رابطة بازی و نمایش، وارد بحث اختصاصی بازی شده و سپس با بررسی نظریات یوهان هویزینگا روی نمایشنامة بازرس آنتونی شفر،با تمرکز بر شکل خاص بازی مبهم، این نظریات را در هنگام اجرا شناسایی کند، ابعاد جدیدی از این نظریات کشف کرده ونیز پیشنهاداتی برای تحلیل و تدوین متون پیش رو قراردهد.
واژههای کلیدی:
تئاتر و بازی
بازی و فرهنگ
ساختار بازی
بازی مبهم
حالات بازی
2013
06
22
45
54
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36431_522acedfc1cd0f2b50df35f8a5ffba20.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
تحلیلی بر اندیشه خلق فضا در صحنهپردازی جوزف اسووبودا
حمید
صنیعی پور
جلیل
خلیل آذر
جابر
دانش
چکیده امروزه در فرآیند خلق فضای نمایش، تکنیکها و شیوههای اجرایی و به تبع آن طراحی صحنه، تحولی شگرف ایجاد شده است. در آثار و نمایشنامههای مدرن، فضای حاکم بیش از همه جلب توجه میکند و از این رو، طراحان صحنه از تکنولوژیها و فنآوریهای نوین برای خلق فضا استفاده میکنند. در این عرصه میتوان از پیشگامان برجستهای از جمله آپیا، کریگ، میرهولد و به ویژه از جوزف اسووبودا نام برد. بهره وافر اسووبودا از پیشرفتهای تکنیکی و توجه به کیفیات خاص فضای نمایش، ویژگیهای متمایزی را در طراحیهای صحنه وی بوجود آورده که این پژوهش، با هدف تبیین ساختار، مولفههای آفرینش فضا و شیوههای خلاقه وی، در پی پاسخ به این پرسش است که: بُن اندیشه اسووبودا در خلق فضا دارای چه عناصر، الگوها و مشخصاتی است؟ روش تحقیق مبتنی بر رویکرد توصیفی- تحلیلی بوده و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شده است. مقاله حاضر ضمن تبیین کلیات پژوهش و مروری بر زندگی هنری و ابداعات اسووبودا، به تحلیل شالوده اندیشه خلق فضایی وی پرداخته است. آنچه از این کنکاش بر میآید، انگاره حفظ اصالت تئاتر با تاکید بر پویایی و تنوع بصری و پیوند آن با دانش معماری و نیز تداعی این اصالت در خلق فضا و تعامل آن با تماشاگر تئاتر است.
واژههای کلیدی
خلق فضا
صحنهپردازی مدرن
جوزف اسووبودا
حرکت و پویایی
تنوع بصری
2013
06
22
55
68
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36446_02aeec886384ba64150feb1c87607988.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1392
18
1(بهار و تابستان1392)
خوانش پسامدرنیستی اسطوره در مرگ یزدگرد
ابراهیم
محمدی
مریم
افشار
چکیده اسطوره، با آدمی زاده شده، تغییر و تحول پیدا کرده و در پیکره داستان ها و حکایات و همراه با آثار هنری و ادبی تداوم یافته است. نمیتوان حضور اساطیر را در فرهنگ، ادبیات و هنر، از جمله هنرهای نمایشی –که از روزگار آیسخولوس، اوریپید و آریستوفانس تا سینمای روزگار ما با اسطوره پیوند استواری دارند- و نیز در گونهها و مکتبهای مختلف ادبی و هنری نادیده گرفت. رویکرد جدی به روایتهای اسطورهای، یکی از مؤلفههای اصلی ادبیات و هنر پسامدرنیستی نیز هست، اما با استفاده روایتهای کلاسیک و حتی مدرنیستی متفاوت است. نگارندگان کوشیدهاند در این نوشتار با تحلیل ساخت و محتوا و تبیین ویژگیهای محتوایی- ساختاری فیلم مرگ یزدگرد، ساخته بهرام بیضایی، با تکیه بر مؤلفههای پسامدرنیستی موجود، کاربست اسطوره را در فیلم نشان دهند و تبیین کنند که این اثر، دارای مؤلفههایی از قبیل "تناقض، بیانسجامی، بینامتنیت، و نگاه پستمدرن به اسطوره" است. نگاه ویژه به اسطوره (دگرگونی اسطوره، دگردیسی اسطوره قهرمان و تقدسزدایی از اسطوره به کمک نقیضه) و بازتاب ویژه آن در مرگ یزدگرد، بیش از دیگر مؤلفههای روایت پسامدرنیستی به چشم میآید.
واژههای کلیدی
پسامدرنیسم
دگردیسی اسطوره قهرمان
تقدسزدایی از اسطوره
سینمای ایران
مرگ یزدگرد
بهرام بیضایی
2013
06
22
69
77
https://jfadram.ut.ac.ir/article_36447_b100cbf00d2fa1a1f4cc2e1465408469.pdf