2024-03-29T16:28:25Z
https://jfadram.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2453
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
تحلیل رواییِ فانتزی در فیلم سینمایی آقای هالو
احسان
آقابابایی
مهدی
ادیبی
جمال
محمدی
سوژههای انسانی، فانتزیهایی را برای خود میسازند تا موقعیت خیالی خود را در ساختار اجتماعی نشان دهند. این فانتزیها در روایت فیلمهای سینمایی بازتولید میشوند. علاوه بر این آپاراتوس سینما از طریق ایدئولوژی مخاطب را به روایت فیلم میدوزد. هدف مقالهی حاضر آن است که فانتزی و ایدئولوژی موجود در روایت فیلم آقای هالو را تفسیر کند. بدین منظور چارچوب مفهومیای ملهم از نظریههای «ژاک لکان» درباره فانتزی و «ارنست لاکلائو» «شنتال موفه» درباره ایدئولوژی و چارچوب روشی متأثر از نظریه تحلیل روایی «دیوید بوردول»، تحلیل روایی ایدئولوژی «مایک کورمک» و مفهوم نگاه خیره از «اسلاوی ژیژک» منظومهی روشی این مقاله را تشکیل می دهند. یافتههای مقاله نشان میدهد سوژهی فیلم، یعنی شخصیت آقای هالو، فانتزیای را در مقابل دیگری بزرگ روستا برمیسازد که این فانتزی، نه داراییِ خود او بلکه فانتزیِ دیگری بزرگ روستا است که در پایان منجر به بازگشت سوژه به روستا و پذیرش قوانین آن میشود. ایدئولوژی ضدشهرگراییِ فیلم که مقاومتی در مقابل ایدئولوژی شهرگرایی در دههی چهل ایران است، جایگاه دیگری بزرگ را در فیلم به جای روستا برای سوژه اشغال میکند و از این طریق فانتزیِ سوژه که در واقع یک فانتزیِ ایدئولوژیک است، مخاطب را به روایت فیلم میدوزد.
ایدئولوژی
دیگری بزرگ
سوژه
فانتزی
میل
2012
03
20
5
16
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24365_3fb254de7191cb6d4947cbe070343b96.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
مطالعهی تطبیقی آیین زار در ایران و سودان
سعید
زاویه
مهدی
اصل مرز
مقالهی حاضر، تحقیقی است تطبیقی بین مراسم زار در جنوب ایران (استان هرمزگان) و شرق آفریقا (سودان) که به روش توصیفی- اکتشافی و با استفاده از تکنیکهای کتابخانهای و مطالعات میدانی انجام یافته است. در میان بومیان این منطقه اعتقاد بر این است که بیماریهای انسان به دلیل بادها یا هواهای شیطانیای است که در بدن آدمی رسوخ کرده و او را دچار کسالتهای روحی و جسمی میکنند. بنابراین میتوان با مراسم مخصوصی این بادها را آرام کرد و بیماری را از بین برد. مراسم زار دارای موسیقیای ریتمیک بر پایهی سازهای کوبهای است. موسیقی خلسهآوری که با اجرای آن و مجموعه اعمالی دیگر از جمله مراسم قربانی، درمان بیمار را موجب میشود. از آنجا که به لحاظ دیرینه شناسی، ریشههای آیین زار از آفریقای شرقی سرچشمه میگیرد و در گذر زمان در مناطقی از خاورمیانه و بهویژه کشورهای حاشیهی خلیج فارس و دریای سرخ گسترش یافته، این پژوهش در پی آن است تا با بررسی و مطالعهی نقاط اشتراک و افتراق این آیین در آفریقا (سودان) و ایران (هرمزگان) به روند تغییر در دو حوزهی ساختاری (شکلی و محتوایی) و موسیقایی بپردازد.
آیین زار
باد
بیماری روحی
ساز کوبهای
موسیقی نواحی
2012
03
20
17
26
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24366_fda9a6df2d14e2e03a7cb4996b99d0b3.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
انعکاس ملیگرایی در ادبیات نمایشی روزگار پهلوی اول
محسن
زمانی
فرهاد
ناظرزاده
کاوش در باب ملیگرایی در ادبیات نمایشی ایران، ما را با دو برههی مشخص در تاریخ یکصدوپنجاه سالهی خود مواجه میکند، یکی روزگار پهلوی اول و دیگری دوران جنگ ایران و عراق که در ادبیات نمایشی آن دوران- و حتی تاکنون- با عنوان تئاتر دفاع مقدس آثار زیادی را به خود اختصاص داده است. اما رویکرد کلی این تحقیق، بررسی و شناخت نهضت شعوبیه - نخستین جنبش ناسیونالیسم ایرانی- به عنوان مقدمه و آبشخوری تاریخی برای جریان ناسیونالیسم روزگار پهلوی اول است که در ادبیات نمایشی این دوران هم انعکاسی تام و تمام یافته است. نهضت شعوبیه از آن جهت برای این نوشته حایز اهمیت است که نه تنها به نوعی نقطهی آغاز ملیگرایی به شکل یک نهضت سازمانیافته در این سرزمین است، بلکه آتش زیر خاکستر آن در دورهی پهلوی اول هم، دیگر بار زبانه میکشد و در ادبیات نمایشی آن دوران هم جلوهگری میکند. از طرفی، اشتراکاتی میان نهضت شعوبیه با ناسیونالیسم ظهوریافته در ادبیات نمایشی روزگار رضاشاه نیز وجود دارد. ملیگرایی در ادبیات نمایشی این دوره، تا حد زیادی از الگوهای جبهههای ادبی و علمی- فرهنگی نهضت شعوبیه الگوبرداری و پیروی کرده است. این پژوهش نشان میدهد که الگوهای تفکر و مبارزه نهضت شعوبیه- جز در مواردی اندک- شباهتهای کلانی با الگوهای تفکر و مبارزهی ناسیونالیسم عصر پهلوی اول دارد.
ادبیات نمایشی
رضاشاه
شعوبیه
ملیگرایی
ناسیونالیسم
2012
03
20
27
36
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24367_71a05aa5d14cd00468033868e036b405.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
نمایش دینی: پژوهشی پیرامون لزوم معاصرسازی فرم و نقد هرمنوتیکی محتوا
مجید
سرسنگی
منصور
پارسایی
در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، انواعی از نمایشهای دینی پدید آمدهاند که ریشهها و مایههایی دیرینه دارند و حتی تعدادی از آنها آیینیاند؛ از سویی دیگر، با گذشت زمان و عبور از دورانهای رنسانس، مدرنیسم تا دوران پستمدرنیسم، تئاتر دینی نیز مانند سینمای دینی، جایگاهی مهم و مفید در سطوح مختلف جامعه داشته و تماشاگران فراوانی یافته است. شاخصهها و ابعاد دوران مدرنیسم و پستمدرنیسم به جامعه، فرهنگ و هنر ایران نیز بسط یافتهاند و با انواع سنتی و غیرسنتی تئاتر دینی ایران مواجه گردیدهاند و بعضاً جاذبهها و حتی موجودیت آن را به چالش کشیدهاند. در این پژوهش براساس منابع مکتوب گوناگون - ضمن توجه به جایگاه تئاتر دینی در دوران معاصر- بر ضرورت بازاندیشی و نقد در جنبهها و عناصر فرمی (تکنیکی) و محتوایی تأکید شده است؛ و همچنین ضروری دانسته شده که عناصر فرمی آن با مفهوم "معاصرسازی" متحول و بدیع گردند و عناصر محتوایی آن براساس "رویکرد هرمنوتیکی" تحلیل و بازنگری شوند. جای یادآوری است رویکرد هرمنوتیکیِ برگزیده، براساس شش تعریف جدید از هرمنوتیک است که استاد نامدار این گفتمان ریچارد.ا.پالمر (1968) عنوان نموده و برای نقد فرم (شکل) از مفهوم "معاصرسازی" ساختة یان کات (1964) استفاده شده است.
تئاتر دینی
محتوا و فرم
معاصرسازی
نقد هرمنوتیکی
2012
03
20
37
45
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24368_e9da9eb39495c99fbe36e05c7045277a.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
طرح ایراد بر نظریه جاذبه در اصوات موسیقایی
فرشاد
شیخی
فرهاد
شیخی
در این مقاله به بررسی نظریه جاذبه مطرح شده توسط جناب آقای "شریف لطفی" پرداخته شده، که در کتابی با عنوان "روش نوین مبانی اجرای موسیقی" به چاپ رسیده است. شایان ذکر است که کتاب مذکور برگزیده بیست و یکمین دوره کتاب سال در جمهوری اسلامی ایران نیز می باشد. در ابتدا ایرادهای وارده به نظریه مذکور با توجه به قوانین ومحاسبات علمی، مطرح خواهد شد. سپس با توجه به توضیحات داده شده درمییابیم، که نسبت بسامدی صداها در این کتاب نسبت به یکدیگر در (نظریه جاذبه) صحیح نیست. بنابراین به منظور محاسبه فاصله های موسیقایی متشکل از اصوات طبیعی که برای تشکیل گام ماژور (مد یُنی یَن) در میان اصوات هارمونیک ها وجود دارد، نظریه اصلاحی مطابق با اصول علمی مطرح می شود که مبنای آن فاصله های ملایم کامل مانند فاصله اُکتاو، پنجم درست و چهارم درست که از خوش صداترین فاصلههای موسیقایی هستند، است تا با استفاده از نسبت بسامدی آنها ، و مقدار فاصلههای دیگر مانند پردههای بزرگ،کوچک و بزرگتر و نیم پرده های بزرگ و کوچک و ..... با استفاده از این نظریه به گونه علمی محاسبه شوند.
جاذبه
شریف لطفی
محاسبات علمی
نسبت بسامدی
نظریه
2012
03
20
47
58
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24369_ae1d5c20b0f8d7f8855e89b028ff93cf.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
معنابخشی عبادی نور طبیعی در فضاهای معماری دو فیلم "نور زمستانی"برگمن و "پری" مهرجویی
ندا
ضیاءبخش
مصطفی
مختاباد امرئی
نور طبیعی پدیده ای است که منشاء اصلی آن خورشید و ستارگان می باشد. فلاسفه و دانشمندان بر این اعتقادند که نور روحانی و معنوی علاوه جنبه مادی خود، در بعد معنوی نیز، به دلیل خاصیتی غیرفیزیکی به عنوان نوعی رابط معنوی میان خدا و انسان محسوب می گردد. در این مقاله که روش تحقیق در آن از نوع توصیفی- تحلیلی و تطبیقی می باشد، ضمن تحلیل نحوه استفاده از نور طبیعی در معماری دو فیلم "نور زمستانی" ساخته برگمن و "پری" ساخته مهرجویی، معنابخشی عبادی نور در این فیلم ها مورد بررسی قرار می گیرد. پری، فیلمی ایرانی و بر پایه مکتب اشراق و سلوک عرفان شرقی، داستان دختری دانشجو است که در مرتبه طی طریق می باشد. فیلم نور زمستانی نیز، منبعث از اندیشه دینی و انسانی غربی، داستان کشیشی است که پس از مرگ همسرش که بسیار به او علاقهمند بوده است، دچار تردید در ایمان خود میشود. آنچه محور اصلی این مقاله را شامل میشود، استفاده از نور طبیعی به عنوان یک عنصر معنوی در معنابخشی به فضاهای معماری این دو فیلم میباشد که در این فضاها، انسان با نمادهای ناپیدا و پدیدههای متفاوت، از جمله نور معنا مییابد.
سینما
معماری
معنابخشی عبادی
نور طبیعی
2012
03
20
59
71
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24370_3948a093a0d76af77c2943ceb74eb05d.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1391
3
42
بررسی نقش عناصر بیان نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان با رویکرد نمایش درمانی
سیدحبیب اله
لزگی
شیما
منفردی
این مقاله به بررسی نقش عناصر بیان نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان، با رویکرد تئاتر درمانی پرداخته است. در ابتدا تعریفی از هنر تئاتر ارائه میدهد و بعد از آن به تشریح عناصر بیان نمایشی میپردازد. سپس با توجه به اینکه تئاتر کودک و نوجوان به دلیل نوع مخاطب خاص آن از جهات بسیاری میتواند مورد بررسی قرار گیرد، به ویژگیهای این گروه سنی اشاره میکند. براین اساس مفاهیم، روشها و ساختار تئاتر کودک و نوجوان را ذکر مینماید و سپس به بررسی تئاتر درمانی به عنوان گونهای خلاق از هنردرمانی میپردازد و عناصر بیان نمایشی ویژه تئاتر کودک و نوجوان در تئاتر درمانی را تحلیل میکند و به این نتیجه میرسد که در تئاتردرمانی برای کودک و نوجوان، عناصر بیان نمایشی، نقش مؤثری را ایفا میکنند. اصلیترین سوال مقاله، بررسی تأثیر عناصر در تئاتر کودک و نوجوان است که براساس آن فرضیه موثر بودن عناصر نمایشی بر این نوع تئاتر با رویکرد درمانی شکل گرفته و نتیجهگیری شده که در تئاتر درمانی با کودک و نوجوان، عناصر نمایشی نقش موثری را ایفا میکند و استفاده از این روش برای درمان این نوع مخاطب خاص، مناسب تشخیص داده شد.
تئاتردرمانی
تئاتر کودک و نوجوان
عناصر بیان نمایشی
کودک و نوجوان
2012
03
20
71
79
https://jfadram.ut.ac.ir/article_24371_b62a0056b28fc5e5736128f9ed7c1307.pdf