2024-03-28T20:56:38Z
https://jfadram.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10581
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
4
افزایش میزان باورپذیری در انیمیشنهای سه بعدی رایانهای با تمرکز بر انتقال احساس از طریق صورت کاراکتر
محمد رضا
حسنائی
سلمان
سیاوشی
هدف اصلی این مقاله مطالعه عوامل موثر در باورپذیری چهره در انیمیشنهای سه بعدی رایانهایست. برای بررسی این موضوع، اهمیت چهره از چهار دیدگاه چهرهخوانی و زبان چهره ، زبان بدن و جایگاه چهره در آن، سهم چهره در ارتباط و نیز سهم حس بینایی مخاطب مورد بحث قرار گرفته است. مفهوم باورپذیری در انیمیشنهای سه بعدی رایانهای و در پس آن، باورپذیری چهره، مقوله دیگری است که بر اساس دیدگاه کوری و کانیا تحت عنوان واقع نمایی تصویر متحرک مورد بررسی قرار خواهد. در این مقاله بر مبنای مفاهیم یاد شده، تلاش میشود تا راهکارهایی برای ارتقای باورپذیری چهره در انیمیشنها ارائه گردد. مقاله حاضر هم چنین مفهوم دره غریب نمایی که اساسیترین چالش باورپذیری چهره در انیمیشنهای سه بعدی رایانهایست، را مورد بررسی قرار خواهد داد. این بررسی، فرصتی را فراهم میکند تا بر اساس آن، به راهکارهایی عملی برای خلق چهرههایی باورپذیر دست یافته شود. در پایان، بازیگری در انیمیشن به عنوان عنصری مهم در انتقال احساسات به مخاطب، مورد کنکاش قرار گرفته و تلاش میشود تا روشهایی از بازیگری ارائه گردد که به افزایش میزان باورپذیری چهره کمک نماید. مطابق نتایج مقاله چهره انسانها، جایگاه ویژهای در زبان بدن و باورپذیر ساختن کاراکترهای انیمیشنی سهبعدی دارند.
چهره خوانی
باورپذیری
انیمیشن سه بعدی رایانهای
درهی غریب نمایی
بازیگری
2020
12
21
5
16
https://jfadram.ut.ac.ir/article_80732_1483a8a9d6b785e8b30c62f39bb71e61.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
4
مطالعه تطبیقی نظریه واقعگرایی فیلم با حادواقعیت ژان بودریار
احسان
علیرضایی
علی
مرادخانی
فرزان
سجودی
ماهیت متمایز تصویر در عکاسی و سینما که نتیجه فرآیند مکانیکی تولید آن است از آغاز باعث پیوند ناگسستنی این دو رسانه با واقعیت و چگونگی بازنمایی آن گردید. نظریه واقعگرایی فیلم با تاکید بر همین ویژگی توسط اندیشمندانی نظیر آندره بازن شکلگرفت. این رویکرد با ظهور فنآوری دیجیتال که اساسا بر مبنای تشکیک در این پیوند وجودی بنا شده با چالش جدی مواجه شد و نظریهپردازان پستمدرن از جمله ژان بودریار خوانش تازهای از نقش رسانههای جدید در بازنمایی واقعیت عرضه کردند. بر این اساس مقاله حاضر با هدف تبیین فرآیند دگرگونی بعد زیباییشناختی واقعیت و بازنمایی آن پس از به وجود آمدن امکان ثبت و بازتولید تکنولوژیک تصاویر در سینما به تحلیل این دو نظریه پرداخته است. پژوهش تطبیقی پیشرو که با استناد به منابع معتبر و روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته، درصدد است تا نشان دهد، اگرچه نظریه واقعگرایی فیلم تمام توجه خود را معطوف به بازنمایی واقعیت در سینما کرده بود اما همچنان در چارچوب بازنمایی کلاسیک بر مبنای اصل ارجاع تصاویر به مصداق بیرونی باقی مانده است؛ لیکن ژان بودریار با تبیین حادواقعیت و نظم جدید وانمودهها زمینه را برای تفسیرهای تازهای از بازتولید واقعیت در وضعیت پستمدرن فراهم کرده است.
"واقعگرایی"
" آندره بازن"
" پستمدرنیسم"
"حادواقعیت"
"ژان بودریار"
2020
12
21
17
23
https://jfadram.ut.ac.ir/article_80733_f391816a5f1cc286777b12e05921a49d.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
4
بازنگری بر تناظر میان پردهی سینما و آینهی ژاک لکان با توجه به ماهیت تصویر سینمایی
شهابالدین
عادل
معصومه
گنجه ای
مشابه دانستن آینه ی ژاک لکان با پردهی سینما یکی از محوریترین نگرههای نقد روانکاوانهی فیلم را رقم زد. کاربرد تمثیل آینه برای لکان این بود که او از طریق جدایی عینی میان نوزاد و تصویر او در آینه، انشقاق میان وجود فینفسه(امر خیالی ناخودآگاه) و وجود برای دیگری(هویت اجتماعی خودآگاه) را تبیین میکرد. اما کاربرد تناظر میان آینه و پردهی سینما نزد نظریهپردازان این بود که آنها جدایی ماهیت بیننده(ساحت واقع) از هویت بیرونی(هویت تماشاگر سینمابودن) را دستمایه میساختند تا نشان دهند که ساختارهای دیگری بزرگ(دستگاه سینمایی) چطور به هویت سوژهها شکل میدهند یا اینکه سوژهها چطور در برابر این امر مقاومت میکنند. جستار پیش رو در نظر دارد تا از طریق بازنگری بر فرایند رویت تصویر سینمایی، یکبار دیگر به گسست سوبژکتیو لکانی میان امر درونی و امر بیرونی بپردازد و شیوههایی را بنماید که از طریق آنها میتوان عدم وجود این گسست را از خود مدل نتیجه گرفت. به این منظور، دربحث از تصویر سینمایی ه دو انگاشت هستی شناسانه اشاره میشود که آن را از تصویر آینه مجزا می سازد. بنابه فرض نورنگاشت بودن تصویر و تابیدن از پرتوافکنی در پشت سر بیننده، هستی مستقلی به تصویر آینه میبخشد که فرایند رویت آن را به شیوه ی متفاوتی از تصویر آینه رقم می زند.
“آینه”
"روانکاوی"
"سینما"
"تصویر"
"گسست"
2020
12
21
25
32
https://jfadram.ut.ac.ir/article_77855_163c1f82c5006597e9ae42271ec0500b.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
4
تأثیر سکوت بر دقتِ تشخیص زیروبمی موسیقیدانان
ایمان
فخر
امین
هنرمند
توانایی ادراک و تشخیص زیروبمی، در فرآیند درک موسیقی اصلی بنیادی است و بسیاری از کاوشها در پی یافتن عواملی مؤثر جهت بهبودِ دقت این توانایی هستند. تاکنون اثرات متفاوتی از سکوت در بازههای زمانی گوناگون، بر توانایی تشخیص زیر و بمی انسان شناسایی شده است. مطالعه تحلیلی- توصیفی حاضر در پی یافتن تأثیر قرار دادن سکوت در بازهای خاص، بین محرکهای صوتی، بر دقتِ تشخیص زیر و بمی است؛ در این کاوش، تأثیر عوامل مختلف روانی و فیزیکی بر تشخیص زیروبمی تا حد امکان حذف و سپس اثر بخشی دیرندهای گوناگونِ سکوت در بازه 500 تا2000 میلی ثانیه بر دقتِ تشخیص زیر و بمی موسیقیدانان ارزیابی شد. به منظور بررسی تأثیر سکوت بر تشخیص زیر و بمی، مقادیر مختلفی از تضادها (5، 10، 25 و 50 سِنت) استفاده شد. نتایج نشان داد که قرار گرفتن سکوت بین محرکها با دیرندهای 500، 1000 و 2000 میلی ثانیه، دقتِ توانایی تشخیص تضاد زیر و بمی را، در دامنه بسامدی 25/523 هِرتز و شدت صوتی در حدود 5/72 دسیبِل، در موسیقیدانان بهبود میبخشد (05/0P < ). چنین اثری را میتوان از منظر فیزیولوژیک با ساز و کار گوش داخلی در فرآیند شنوایی و از دیدگاه روانشناختی با عملکرد حافظه در فرآیند درک و داوری در مورد اصوات، توضیح داد.
تشخیص زیرایی
ادراک
سکوت
موسیقیدانان
2020
12
21
33
40
https://jfadram.ut.ac.ir/article_80803_a34ca292879fe6e07cd9e3ba0bfd9e09.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
4
تجسم مفهوم بدن های رام فوکو در عروسک ( با بررسی موردی اپرای عروسکی نخی )
شیوا
مسعودی
مفاهیم علوم اجتماعی روشی برای تفسیر و تاویل آثار هنری هستند. این آثار در پرتو خوانش پذیری با این مفاهیم ژرفا می یابند و با جامعه معاصر می شوند. مفهوم بدن های رام فوکو برخاسته ازنظریه ی دانش- قدرت که به روش های انضباطی برای بهبود و افزایش کیفیت و کمیت کار می پردازد، انسان را به بدن رام فرومی کاهد و این جایی است که عروسک می تواند تجسم شکلی آن باشد که به تدریج از مرحله ی ساخت تا جان بخشی بدنی مطیع تحت فرمان و رام برای اجرای نمایش می شود. عروسک نخی که به لحاظ شکلی یکی از پیچیده ترین گونه های عروسک و به لحاظ معنایی یکی از نمادین ترین آن هاست و انسان نمایانه ترین جلوه اش در اپرای عروسکی نخی است، تجسم مشخصی از بدن رام هست. انضباط حاکم بر تولید یک اپرای عروسکی نخی، مراحلی مشابه انصباط فوکو در سربازخانه و کارگاه می سازد و عروسک نخی را به مثابه بدن رام معرفی می سازد. این تجسم شکلی برای این شیوه ی اجرایی دلالت هایی معنایی می سازد که هنرمند عروسکی با به کار گیری آن ها می تواند خوانشی عروسکی بر اساس متون مرتبط از این مفهوم بسازد و به اثری منسجم هم سو با معنای بالقوه ی آن دست یابد
" عروسک"
" بدن های رام"
" فوکو"
" اپرای عروسکی نخی"
2020
12
21
41
47
https://jfadram.ut.ac.ir/article_80814_f497b9f7c692fc911c8a8e1dc2763cfc.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
4
بررسی یک نمونه از روایت گری در تاریخ موسیقی ایران (مطالعه ی موردی: اعدام استادان موسیقی دربارِ امیرانشاه و فرار عبدالقادر مراغی)
سید حسین
میثمی
چکیده موضوع این مقاله بررسی روایتهای واقعهای در موسیقی دوران تیموری است. روایتگری یکی از مباحث مهم در علم و فلسفۀ تاریخ است. در روایتگری نوع و مؤلفههای آن اهمیت دارد. در منابع تاریخی روایتهای متعددی از وقایع مرتبط با موسیقی میتوان مشاهده کرد. یکی از این وقایع به مجازات و فرار استادان موسیقی دربار امیرانشاه (پسر سوم تیمور) مرتبط میشود که روایتهای گوناگونی پیرامون آن مطرح شده است. هدف از این مقاله بررسی تنوع روایتها و درک نسبی واقعۀ مذکور است. روش تحقیق مبتنی بر مقایسۀ تحلیلی روایتها است. سوء رفتار امیرانشاه و مقصر جلوه دادن استادان موسیقی دو جنبۀ مهم این روایتها است. در کُل دو گروه روایت وجود دارد که در روایتهای گروه نخست به مجازات استادان موسیقی برمیگردد و در گروه دوّم روایتها بیشتر تأکید بر فرار و نجات عبدالقادر مراغی است. مهمترین نتایج عبارتند از: تیمور برای توجیه سوء رفتار امیرانشاه استادان موسیقی را مقصر جلوه داده است. در روایتهای نخست سخنی از عبدالقادر نیست. در راویتهای گروه دوم نوعی خلط میان واقعۀ مجازات استادان و فرار عبدالقادر مشاهده میشود. فرار عبدالقادر از روی احتیاط بوده، در زمان مقتضی به دربار برگشته، با توسل به آیهای از قرآن خود را از خطر احتمالی رهایی بخشده است.
روایت گری در تاریخ
تیمور
میرانشاه
دار زدن استادان موسیقی
عبدالقادر مراغی
2020
12
21
49
54
https://jfadram.ut.ac.ir/article_80815_805bd63f730996fa240be4eb225593bc.pdf