2024-03-29T09:31:04Z
https://jfadram.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10359
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
رویکرد هارمونیک مرتضی حنانه با نگاهی بر قطعه "بزرگداشت فردوسی"( علمی- پژوهشی)
محمد رضا
تفضلی
حسین
قنبری احمدآباد
ایمان
فخر
بیگمان رویکرد هارمونیک مرتضی حنانه در استفاده از مدهای موسیقی دستگاهی و پدیدآوردن زبانی نو درخور تامل است. هدف این پژوهش بررسی رویکرد هارمونیک حنانه در اثر "بزرگداشت فردوسی" بوده و فرض بر آن است که هارمونی اثر یا به تعبیر آهنگساز هارمونی زوج، برگرفته از موسیقی دستگاهی ایران باشد. این نوشته در ابتدا به روش توصیفی تحلیلی به مدهای مورد استفاده و رابطهی آن با رویکرد هارمونیک میپردازد. رویکرد هارمونیک حنانه نوعی پلیمدالیته در جهت تقویت فواصل ساختاری و شاخص دستگاه است که آهنگساز ریشه آن را در اهمیت فواصل چهارم درست در موسیقی ایران میداند. برای نمونه در این اثر با بکارگیری همزمان شور می و دشتی متعلق به آن (دشتی سی)، نتهای می و سی اساس بیشتر آکوردهای قطعه را تشکیل میدهند و آهنگساز نتهایی به عنوان متبدلات به این فاصله میافزاید. گزینش فاصله متغیر مذکور (متبدل) بهگونهای است که تاثیر مد مورد نظر را و نیز تاثیر میکروتن را بصورت همزمان تداعی کند. برای مثال، آکورد مورد استفاده در ابتدای قطعه متشکل از می-سی (ثوابت) و فا است که همزمانی می و فا تداعیکننده فا سری است. پس از بررسی نمونهها میتوان نتیجه گرفت در رویکرد حنانه، هارمونیها، غالبا غیرتیرس و مبتنی بر مدهای ایرانی است و در پلی مدالیته در درون یک دستگاه ریشه دارد.
بزرگداشت فردوسی
هارمونی زوج
پلی مدالیته
مد
2020
06
21
5
13
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79090_2173d06efac14f8f8ffbb78206377811.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
مفهوم بدن در پرفورمنس آرت بر اساس نظریات ژیل دلوز( علمی- پژوهشی)
پویا
پورکسمایی
احمد
نادعلیان
محسن
مراثی
بدن یکی از مولفههای اساسی اثر در پرفورمنس آرت است. بدن در اندیشه دلوز مفهومی گسترده داشته و بدن شهری و اجتماعی را نیز شامل میشود. در این مقاله با استفاده از نظریات ژیل دلوز درباره بدن بدون اندام، به تحلیل ۶ اثر شناخته شده پرفورمنس آرت پرداخته شد تا رویکرد آنها به بدن و رابطه آن با اجتماع مورد تحلیل قرار بگیرند. هنرمند در پرفورمنس آرت چه رویکردی به بدن برای بیان مسائل اجتماعی دارد؟ سوال اصلی تحقیق است. روش پژوهش حاضر که پژوهشی کیفی محسوب میشود؛ توصیفی- تحلیلی بوده و در آن از روش نمونهگیری نظری استفاده شده است. روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای است. نتایج تحقیق نشان داد که: ۱- در این شاخه هنری هدف، دعوت مخاطب به بازاندیشی در باره مفهوم بدن به معنای جسمانی یا اجتماعی و بازاندیشی در خود و مسائل اجتماعی در راستای ساختن بدنی بدون اندام است. 2- هنرمند گاهی با قرار دادن بدن خود در آستانه حداکثری یا حداقلی و گاهی با تلاش برای ساختن بدن بدون اندامی از ب
پرفورمنس آرت
بدن
ژیل دلوز
بدن بدون اندام
صیرورت
درونماندگاری
2020
06
21
15
24
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79091_4e0f95c29dcf72abffbd51ba5bbc184e.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
الگویی کاربردی برای تفسیر در نوازندگی موسیقی کلاسیک( علمی- پژوهشی)
آذین
موحد
هنر نوازندگی همواره در طول تاریخ با چالشی بزرگ روبرو بوده است. بیان یک قطعه ی موسیقی چگونه شکل میگیرد و آیا مفاهیم مشخصی برای تفسیر موسیقی وجود دارد؟ این نوشتار به ارائه ی الگویی کاربردی برای تفسیر موسیقی می پردازد و با معرفی رویکردی کاربردی در استفاده از مصالح موجود در قطعات، روشی تازه را برای درک و دریافت موسیقی و تشویق نوازندگان به یافتن معانی پنهان در لابلای نت ها ارائه میکند. این الگو طی مطالعه آرای اندیشمندان اثرگزار در حوزه ی موزیکولوژی و روانشناسی موسیقی، و با تبدیل و انطباق یافته های فلسفی و نظری آنان با مفاهیم کاربردی در موسیقی، و با استفاده از تجربیات شخصی، به تبیین ارکان شکل دهنده در تفسیر موسیقی پرداخته و سه لایه ی موسیقیایی تحت عناوین لایه ی ساختار، لایه ی زیبایی شناسی و لایه ی حرک و پویایی را معرفی کرده و عناصر شکلدهنده ی هریک را با مثال هایی از قطعات رپرتوار فلوت توضیح داده است. با استفاده از این الگو، نوازندگان میتوانند شناخت خود را از قطعات موسیقی تقویت کرده و با درک بهتر از مصالحی که قالب قطعه در اختیار دارند، از آزمون و خطا در فراگیری قطعات پرهیز و تمرینات خود را با آگاهی بیشتر به سمت اجراهای معنی دار با بیانی شیوا هدایت کنند.
بیان موسیقی
تفسیر موسیقی
نوازندگی موسیقی کلاسیک
لایه های تفسیر
2020
06
21
25
36
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79092_9253555f9e6ebb5e83401cde37a51e81.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
بازنمود جلوه های اساطیری پری در سینما براساس نظریة زبرمتنیت (بررسی موردی: مجموعة تلویزیونی آب پریا)( علمی- پژوهشی)
زهرا
رضائی
حامد
نوروزی
ابراهیم
محمدی
«آب پریا» سریالی است بر پایة مضامین اساطیری و افسانهای که با تکیه بر نقش «پری» و تعامل آن با «انسان»، وضعیت نامناسب طبیعت ایران را میکاود. در این پژوهش به بررسی تحولاتی پرداختهایم که در روند تبدیل پدیدۀ اسطورهای پری به تصویری سینمایی و در نتیجه تغییر خویشکاریهای آن رخ میدهد. برای نیل به این هدف از نظریۀ زبرمتنیت ژنت بهره بردهایم و تراگونگیها (سبکی و مضمونی)، تقلیلها و تشدیدهای زیرمتن (اساطیر و افسانههای مرتبط با پریان) را نسبت به زبرمتن (تصویر پریان در سریال) سنجیدهایم. با این هدف، فیلمنامۀ سریال با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. در نهایت، روشن شد که مهمترین شخصیت این سریال، آب پری، همچنان نمودی اساطیری و سه پری دیگر بیشتر نمودی افسانهای یافتهاند. تراگونگی سبکی تحت تأثیر تغییر رسانه یا مدیا بوده است؛ اما تراگونگی مضمونی بیشتر در راستای تحول شخصیت پری و تعامل او با انسان رخ دادهاست. تقلیلها در زمینۀ اساطیر آفرینش و نزول درجة ایزدان و امشاسپندان بوده است که در قالب پریان نمودار میگردند؛ اما تشدیدها بیشتر در راستای هدف سریال (تأکید بر اهمیت حفظ محیط زیست و بهویژه آب) و با افزودن شخصیتهای مرتبط با طبیعت انجام شده است.
پری
سریال آب پریا
تراگونگی سبکی
تراگونگی مضمونی
تقلیل
تشدید
2020
06
21
37
44
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79093_f18107398b88eec0a5f22b662ca00da2.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
کارکردهای چندگانهی ساز کرنا در آئینهای مذهبی و سوگواری منطقهی شرق گیلان( علمی- پژوهشی)
مریم
قره سو
نرگس
ذاکر جعفری
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کرنای گیلان و کارکردهای چندگانهی آن در آئینهای شرق گیلان است. امروزه حضور کرنای گیلان با مجموعهای از کنشهای ذهنی، اعتقادی و تاریخی همراه است. در این مقاله با استفاده از گفتمانی بینامتنی تلاش شده است این کنشها با خوانشی نو واکاوی شده و کارکردها و مفاهیم چندلایهی این ساز شناسایی، دستهبندی و تحلیل شوند. مسئلهی اصلی پژوهش حاضر تمرکز بر کارکردهای مختلف این ساز در بخشهای اعتقادی ـ اجتماعی، نمادین، سخنگویی و کارکرد صوتی است. در کارکرد اعتقادی، این ساز صرفاً ابزاری موسیقایی نیست، بلکه دارای جنبههای اعتقادی و اجتماعی از جمله مشارکت در تشکلهای دینی، استمرار آیینی مذهبی و برآورده کردن نذر و حاجتِ افراد است. عملکرد سخنگویی کرنای گیلان در اجرای قالبهای ریتمیکِ اشعار ابیات قابل تبیین است. از کارکردهای نمادین آن میتوان به مفاهیمی چون مردانگی، قدرت، رساندن پیام به مکانی غیرمادی، نمادهای مکانی و زمانی اشاره کرد. از ورای این کارکردهای چندگانه نشان داده میشود که چگونه یک ابزار تولید صدا در طی تاریخ با حفظ استعارههای کارکردی خود ماندگار شده و با سازگاری با بافتِ اجرایی جدید، بقای خود را تضمین کرده است. تحقیق حاضر به شیوهی کیفی و گردآوری اطلاعات متکی بر پژوهشهای میدانی و کتابخانهای بوده است.
کرنای گیلان
آئینهای گیلان
آیینهای سوگواری
سازشناسی
مراسم محرّم
موسیقی گیلان
2020
06
21
45
57
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79094_1d4ac651437b9539e22b9d66fe9e726a.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
بازشناسی ویژگیهای مرکزی موسیقی ایرانی به عنوان عناصر هویتساز در این سنت( علمی- پژوهشی)
سپهر
سراجی
ساسان
فاطمی
کارگان مرتبط با سنت موسیقی کلاسیک ایرانی، حاوی آثار موسیقایی متنوعی است که نسبتهای متفاوتی با ردیف به عنوان کارگان مرجعِ این سنت دارند. از سوی دیگر، با وجود فرآیندهای دگرگونیِ رویداده در حیات موسیقایی صد و پنجاه سال گذشته، قاعدتا وجود عناصر مشخصی وجه ایرانی بودن یک اثر را تامین کرده و نزدیکی آن را به هستۀ مرکزی سنت موسیقایی نشان میدهد. بنابر نظر نتل این عناصر در یک فرهنگ موسیقایی میبایست دارای سه ویژگی باشند: تکثر در بستر سنت، تأکید اهل فن و مقاومت در برابر تغییر. روش تحقیق در مطالعۀ حاضر بدین صورت است که شاخصترین مفاهیم قابل قرارگیری در زمرۀ ویژگیهای مرکزی موسیقی کلاسیک ایرانی، بر اساس سه ویژگی مذکور بررسی شده و از طریق استقرا در منابع مکتوب و همچنین مصاحبه با داریوش طلایی و عبدالمجید کیانی، شخصیتهای مرجع سنت موسیقایی استخراج شدهاست. نتیجتا پنج دسته از ویژگیها بهدست آمده است که عبارتاند از: ساختار و تنوع مدال، گام بالقوه و فواصل، بیان موسیقایی، ریتم و ویژگیهای گونهشناختی. در نهایت با نگاهی به وجوه اشتراک و تفارق میان ویژگیهای هویتی موسیقی ایرانی و فرهنگهای همخانوادۀ این سنت، سعی میکند به این پرسش بهطور کاربردیتری پاسخ دهد که هویت موسیقایی چه شاخصههایی دارد.
موسیقی کلاسیک ایرانی
هویت
ویژگیهای مرکزی
عناصر هویتساز
2020
06
21
57
66
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79095_7252e57933496046beb7c96b18ad4eb0.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
منابع و سرچشمه های سازنده حرکت در تئاتر گارجنیدزه( علمی- پژوهشی)
سید رضا
موسوی
اسماعیل
شفیعی
ولادیمیر استانیوسکی از کارگردانان سرشناس سالهای اخیر، مؤسس و کارگردان هنری کمپانی تئاتر گارجنیدزه لهستان است که اجراهای وی مورد توجه بسیاری ازهنرمندان و پژوهشگران سراسر جهان قرار گرفته است . بزعم بسیاری از نظریه پردازان و پژوهشگران حوزه تئاتر از جمله پال آلین ، اهمیت آثار استانیوسکی بیش ازهرچیز در حرکات بازیگران و فرمهای حرکتی آن نهفته است . شناخت عوامل سازنده و ریشهها و سرچشمههای شکل دهنده حرکات بازیگران گارجنیدزه میتواند به دانش بازیگران و کارگردانان و طراحان حرکات نمایشی بیفزاید و منجر به افزایش کیفیت آثار نمایشی گردد. براساس بررسی انجام شده، درزمینه موضوع این مقاله ، هیچ پژوهشی ثبت نشده است. سوال مقاله حاضر عبارت است از: تئاتر گارجنیدزه مواد خام و اولیه حرکات خود را از کجا و چه چیزهایی تهیه میکند ؟ روش این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و دادهها از طریق منابع کتابخانهای و پایگاههای معتبراینترنتی جمعآوری شده است. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش میتوان به " هیرونومیا " و " ژستیکولیت" یونانی ، " ساماودا"ی هندی ، رفتار سرخپوستان " تاراموهارا"ی مکزیکی و زبان بدن کولیهای لهستانی بعنوان بخشی ازسرچشمههای سازنده حرکات تئاتراستانیوسکی اشاره نمود . کلید واژهها : بدن ، حرکت ، هیرونومیا ، تئاتر استانیوسکی ، گارجنیدزه ، لمس فاصله
کلید واژهها : بدن
حرکت
هیرونومیا
تئاتر استانیوسکی
گارجنیدزه
لمس فاصله
2020
06
21
67
76
https://jfadram.ut.ac.ir/article_76617_a731128c8742b20f75bdf9641d9ed888.pdf
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2228-6012
1399
25
2
وقوع امر مضاعف درجاندار انگاری اشیا بی جان در تئاتر عروسکی و بررسی آن در داستان مرد شنی اثر هوفمان( علمی- پژوهشی)
شیدا
لطفی
پوپک
عظیم پور تبریزی
شیوا
مسعودی
چکیده امر مضاعف به خصلتی پارادوکسی اطلاق می شود که ابژه در آن واحد جاذبه و دافعه ایجاد می کند و یک جور تنافر در قوای شناخت پدید می آورد و ممکن است به طرزی ناراحت کننده خود را نشان دهد و در حالی که ممکن است آشنا به نظر برسد غریبه نیز جلوه می کند هدف از مطالعه حاضر چگونگی پدید آمدن امر مضاعف در آثار عروسکی است که تسریع کننده ی ارتباط سه جانبه عروسک ، بازی دهنده و تماشاگر و برای باور به زنده بودن در طول اجرا است . به همین منظور در ابتدا به نظریه دریافت که به مواجه مخاطب با اثرهنری و درک و تفسیر آن برای رسیدن به نوعی شناخت وضع شده پرداخته می شود و در ادامه با تکیه بر نظریه دوبینی که فرآیند تخیل تماشاگر برای زنده انگاری اشیا و عروسک ها بر روی صحنه را مورد مکاشفه قرار می دهد وقوع امر مضاعف تبیین می شود .روش تحقیق توصیفی ، تحلیلی ، کتب و مقالات خارجی و داخلی و استفاده از منابع کتابخانه ای است . در این مطالعه با در نظر گرفتن معانی امر مضاعف و با نگاهی به داستان مرد شنی اثر هوفمان و چگونگی وقوع امر مضاعف به بررسی آن در حوزه تئاتر عروسکی پرداخته می شود
واژه های کلیدی : عروسک
بازی دهنده
امر مضاعف
مخاطب
دو بینی
نظریه دریافت
2020
06
21
77
85
https://jfadram.ut.ac.ir/article_79097_87923844308a296c8d44fd74e0ff0728.pdf