TY - JOUR ID - 87513 TI - بررسی تطبیقی سیستم‌های کوک در موسیقی ایرانی در آرای نظریه‌پردازان معاصر JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - قنبری احمدآباد, حسین AU - هنرمند, امین AU - اسعدی, هومان AD - دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 27 IS - 2 SP - 37 EP - 48 KW - سیستم‌های کوک KW - موسیقی ایرانی KW - آکوستیک KW - ریزپرده‌ DO - 10.22059/jfadram.2022.313991.615493 N2 - این نوشته ابعاد مختلف نظریات کوک در موسیقی دستگاهی ایران را از نگاه پژوهشگران معاصر (پس از سال 1332) جمع­بندی و با یکدیگر مقایسه می­کند و به دلایل تکثر آرا می­پردازد. پرداختن به مقولة کوک در دوران کنونی در تولید سمپل­های صوتی، طراحی ساز و نیز بحث­های پیرامون چندصدایی ضرورت دارد. پژوهشگران کوک در موسیقی ایرانی دلایل انحراف­ها از یک سیستم کوک نظیر کوک درست یا فیثاغوری را سیستماتیک بحث نکرده­اند. لذا پرسش­ اساسی پژوهش بدین شرح است که نحوة اندازه­گیری ریزپرده­ها و مبنای نظریات چه بوده و با یکدیگر چه اختلافی دارند؟ در گام دوم، چه ملاحظاتی را در زمینه کوک باید در نظر داشت؟ بدین منظور در ابتدا به چالش­های کوک در موسیقی ایرانی می­پردازیم و در مرحلة بعد نظریات را بررسی می­کنیم و اختلافات را می­سنجیم. روش تحقیق در ابتدا از نوع کتابخانه­ای است و در منابع نظریات و فواصل بر مبنای یک معیار عددی سنت طبقه­بندی و نقصان­های هر یک از مدعیات بررسی می­شوند. در انتها جدول مقایسه جهت ورودی نرم­افزار و میزان انحراف به دست آمده است. همچنین برخی از مهمترین دلایل انحراف به شرح زیر مشخص شده­اند: الف) ملاحظات آکوستیکی و سایکوآکوستیکی ب) عدم کفایت جامعة آماری ج) مکتب­های آموزشی د) ملاحظات تاریخی UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_87513.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_87513_c891ca6c4a8eb00a624b95f4fffbafdc.pdf ER -