TY - JOUR ID - 84894 TI - استخراج ظرفیتهای بالقوه آهنگسازی با رجوع به ساختار فرمال دو تصنیف ثبت شده توسط عبدالقادر مراغی JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - امین شریفی, امیرحسن AD - عضو هیات علمی گروه نوازندگی موسیقی ایرانی دانشگاه هنر Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 26 IS - 4 SP - 29 EP - 40 KW - اقسامِ تصانیف KW - عمل KW - کار KW - ریخته KW - الفاظ نقرات DO - 10.22059/jfadram.2021.325299.615572 N2 - این مقاله تلاشی است در جهت رسیدن به تعریفی نسبتاً دقیق و جامع از ساختار ((عمل))یکی از مهمترین قالب­های فرمال موسیقی قدیم ایران. برای رسیدن به این هدف ابتدا تمامی تعاریف موجود از ((عمل)) در رسالات مکتب منتظمیه را بررسی و  با یکدیگر قیاس شده است. سپس با مشخص شدن مختصات ساختاری و محتوایی خاصِ عمل، انواع ششگانه­ایی از این قالب با کمک فرمول­هایی به ثبت رسیده است.­ در قدم بعدی انشعابات برآمده از  ((عمل)) را که با نام­های ((کار)) و ((ریخته)) در رسالات ثبت شده­اند مورد بررسی قرار گرفته است. در این رهگذر ساختار و محتوای دو تصنیف ثبت شده در رسالات جامع­الالحان و مقاصدالالحان عبدالقادر مراغی در قیاس با مختصات ثبت شده از قالب ((عمل)) در رسالات، بررسی شده و ساختار و محتوای تصنیف مذکور  یکی از انواع ((عمل)) تشخیص داده­ شده است. از این ­رو با تحلیل این تصنیف­ها نمونه­ایی عینی از روش ساخت قطعاتِ با کلام موسیقی قدیم ایران به طور عام و یک نمونه از قالب ((عمل))  به طور خاص مورد واکاوی قرار گرفته است. با اتکا به نتایج به دست آمده در این مقاله روشی کاربردی از ساخت قالب عمل و انشعابات آن در اختیار آهنگسازان موسیقی ایرانی قرار گرفته که می­تواند در خلق قطعات آوازی موسیقی کلاسیک امروز ایران مورد استفاده واقع شود. UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_84894.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_84894_67405b60a41de5699c930d3f76d5226f.pdf ER -