TY - JOUR ID - 84180 TI - سیر تحول انیمه‌های پر زد و خورد ژاپنی از تزوکا تاکنون در فرم بصری JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - حسنائی, محمد رضا AU - دهستانی, امیر محمد AU - مومنی ایرد موسی, سپهر AD - دانشگاه هنر AD - مدیر گروه کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر AD - 'گروه انیمیشن دانشگاه هنر Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 26 IS - 3 SP - 25 EP - 31 KW - انیمیشن KW - انیمه KW - پر زد و خورد KW - دکوپاژ KW - متحرک‌سازی KW - تزوکا DO - 10.22059/jfadram.2021.316692.615510 N2 - این مقاله در پی آن است تا با مطالعه‌ی رویه‌ی ساخت و نکات مؤثر بر صحنه‌های پر زد و خورد (اکشن) در انیمه‌های ژاپنی بتواند به ساختاری قابل‌ارائه برای الگو برداری و بازتولید صحنه‌های پر زد و خورد در انواع دیگر انیمیشن‌ دست یابد. انیمه‌های ژاپنی با روش منحصربه‌فرد خود در به تصویرکشیدن صحنه‌های پر زد و خورد، سال‌هاست که به مرجع خوبی برای الهام‌گیری توسط بسیاری از تولیدات بین‌المللی تبدیل شده‌اند.مقاله با مطالعه تاریخچه شکل‌گیری انیمه‌ها از دوران تزوکا (به‌عنوان خالق انیمه)‌ تا دوران حاضر، به بررسی مسیرهای مختلف تحول‌ در عناصر متحرک‌سازی و عوامل مؤثر در صحنه‌های پر زد و خورد ‌می‌پردازد، سپس به بررسی تعدادی از آثار برتر در بین انیمه‌ها در ژانر پر زد و خورد پرداخته تا بتوان ساختارهای بکار رفته در این آثار را بازیابی نمود.این مقاله به صورت تاریخی تحلیلی به بررسی و شناسایی اصول و مبانی موجود در شکل‌گیری صحنه‌های پر زد و خورد در انیمه‌های ژاپنی بخصوص در روش‌های متحرک‌سازی، نحوه دکوپاژ و حرکت دوربین، فضاسازی و تأثیر پسزمینه و پیشزمینه در آن‌ها پرداخت. نتایج مقاله بیانگر این است‌که از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر صحنه‌های پر زد و خورد انیمه‌ها نحوه متحرک‌سازی محدود، حرکت دوربین و افکت‌های تصویری می‌باشد. UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_84180.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_84180_62045775e7f1a8e0093b21b0761d3090.pdf ER -