TY - JOUR ID - 80732 TI - افزایش میزان باورپذیری در انیمیشن‌های سه بعدی رایانه‌ای با تمرکز بر انتقال احساس از طریق صورت کاراکتر JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - حسنائی, محمد رضا AU - سیاوشی, سلمان AD - دانشگاه هنر AD - دانشگاه هنر تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 25 IS - 4 SP - 5 EP - 16 KW - چهره خوانی KW - باورپذیری KW - انیمیشن سه بعدی رایانه‌ای KW - دره‌ی غریب نمایی KW - بازیگری DO - 10.22059/jfadram.2020.298077.615411 N2 - هدف اصلی این مقاله مطالعه عوامل موثر در باورپذیری چهره در انیمیشن‌های سه بعدی رایانه‌ایست. برای بررسی این موضوع، اهمیت چهره از چهار دیدگاه چهره‌خوانی و زبان چهره ، زبان بدن و جایگاه چهره در آن، سهم چهره در ارتباط و نیز سهم حس بینایی مخاطب مورد بحث قرار گرفته است. مفهوم باورپذیری در انیمیشن‌های سه بعدی رایانه‌ای و در پس آن، باورپذیری چهره، مقوله‌ دیگری است که بر اساس دیدگاه کوری و کانیا تحت عنوان واقع نمایی تصویر متحرک مورد بررسی قرار خواهد. در این مقاله بر مبنای مفاهیم یاد شده، تلاش می‌شود تا راهکارهایی برای ارتقای باورپذیری چهره در انیمیشن‌ها ارائه گردد. مقاله حاضر هم چنین مفهوم دره غریب نمایی که اساسی‌ترین چالش باورپذیری چهره در انیمیشن‌های سه بعدی رایانه‌ایست، را مورد بررسی قرار خواهد داد. این بررسی، فرصتی را فراهم می‌کند تا بر اساس آن، به راهکارهایی عملی برای خلق چهره‌هایی باورپذیر دست یافته شود. در پایان، بازیگری در انیمیشن به عنوان عنصری مهم در انتقال احساسات به مخاطب، مورد کنکاش قرار گرفته و تلاش می‌شود تا روش‌هایی از بازیگری ارائه گردد که به افزایش میزان باورپذیری چهره کمک نماید. مطابق نتایج مقاله چهره انسان‌ها، جایگاه ویژه‌ای در زبان بدن و باورپذیر ساختن کاراکترهای انیمیشنی سه‎‌بعدی دارند. UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_80732.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_80732_1483a8a9d6b785e8b30c62f39bb71e61.pdf ER -