TY - JOUR ID - 76278 TI - دستِ نامرئی: ارتباطِ میانِ صدای بازیگر و دینامیکِ درونی JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - خطیبی, مهناز AU - دلخواه, مسعود AD - بازیگری/دانشکده هنر و معماری/دانشگاه تربیت مدرس/تهران/ ایران AD - استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 25 IS - 1 SP - 63 EP - 70 KW - دینامیک درونی KW - صدا و بیانِ بازیگر KW - وحدت بدن و صدا KW - کشف صدا KW - دینامیک بازیگر DO - 10.22059/jfadram.2020.259290.615217 N2 - این پژوهش، جُستاری در بابِ چگونگیِ شکل‌گیریِ صدای انسان، در ارتباط با نیروهای مؤثر بر حرکت‌های جسمانی است که با بهره‌گیری از دستاوردهای علوم مرتبط و نیز آموزه‌های تئاتری و مقایسه تطبیقی با تعدادی کتاب و سایت مراکزِ مطرحِ صدا در دنیا، فراهم آمده و در چند کارگاه‌ِ ویژه، نتایجِ عینیِ دریافت‌ها مشاهده گردیده‌ است؛ صدای بازیگر که ابزارِ حرفه‌ای‌ِ او نیز هست، نیازمند تربیت و مراقبت است، اما نه به ‌تنهایی، چرا که با دیگر عناصرِ حیاتیِ او، ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ «حواس، افکار، بدن، صدا» ترکیبی چهارگانه می‌سازند که حذفِ هر بخش از این ترکیب و یا آشفتگی در کارکردِشان، کارِ بازیگر را با مشکل روبرو خواهد ساخت؛ برآیندِ این کاوش، ضرورتِ بازنگری در این ارتباطِ جدایی‌ناپذیر میان بدن-گفتار است و نشان‌می‌دهد تمرین‌های نادرست در کلاس‌های عمومیِ «فنِ بیان» یا «صداسازی» چگونه سببِ آسیب‌رساندن به اندامِ ظریفِ آوایی و روانِ هنرجویان می‌شوند؛ فرآیندِ "پرورشِ صدا" زمان‌بر، پایان‌ناپذیر و نیازمند آگاهی و شناختِ دوطرفه‌ی بازیگر-مربی است؛ ضروری است درک شود، هر هنرجو براساسِ ویژگی‌های متفاوتِ شخصی، صدایی منحصر‌ به‌ فرد دارد و باید به جست و جوی تمرین‌هایی مناسب خود بپردازد تا برای دستیابی به تواناییِ خلقِ شخصیت‌های متفاوت، با پرهیز از صداسازیِ مصنوعی- ابتدا با شناختِ وضعیت خود، سپس وضعیتِ نقش- صدای مناسب را در طول تمرین کشف و بازآفرینی نماید.   UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_76278.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_76278_d7705608c2c3c5ef1922671da755ba43.pdf ER -