TY - JOUR ID - 69003 TI - تأثیر مشاوره‌ی گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی الیس، بر اضطراب اجرایی نوازندگان نوآموز JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - فخر, ایمان AU - معصومی, غلامرضا AD - هیت علمی دانشگاه هنر AD - دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی ساز جهانی پردیس فارابی دانشگاه هنر Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 23 IS - 4 SP - 29 EP - 36 KW - اضطراب اجرایی KW - نوازندگان نو آموز KW - مشاوره گروهی KW - شیوه‌ی عقلانی-عاطفی الیس DO - 10.22059/jfadram.2018.69003 N2 - هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان اثربخشی مشاوره‌ی گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی الیس، بر اضطراب اجرایی نوازندگان نوآموز موسیقی جهانی در اجرای صحنه‌ای است که مبتنی بر روش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام می‌پذیرد. جامعه آماری مشتمل بر 60 نفر از نوازندگان آموزشگاه‌های موسیقی شهر کرج است که بصورت غیر تصادفی انتخاب و به‌طور تصادفی به دوگروه مطالعه و گواه تقسیم شدند. در گام نخست، برای هر دو گروه، پیش‌آزمون بصورت برگزاری اجرای اول در یک بافت عمومی صورت پذیرفت و در مرحله بعد آزمودنی‌ها، پرسشنامه اضطراب صفت-حالت اسپیلبرگر تکمیل کردند. در گام بعد گروه مورد مطالعه به مدت هشت جلسه تحت آموزش‌های عقلانی-عاطفی به صورت گروهی قرار گرفته و در پایان آموزش، پس‌آزمون برای هر دو گروه انجام ‌می‌شود. تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار spss و با آزمون t-مستقل و دیگر شاخص‌های آمار توصیفی صورت پذیرفته است. نتایج تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد تفاوت میانگین نمرات اضطراب حالتی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی‌داری کاهش یافته (p <0.05) و مشاوره‌ی گروهی به شیوه عقلانی-عاطفی برکاهش اضطراب اجرایی نوازندگان اثر معنی‌دار مثبتی دارد. با توجه به یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت گنجاندن آموزش‌های عقلانی-عاطفی در فرآیند آموزش نوازندگی راهگشا است. UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_69003.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_69003_a06ede714850f872621bb3d39b6618bd.pdf ER -