TY - JOUR ID - 64890 TI - طراحی بسته‌های گردشگری موسیقی JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - آزاده فر, محمدرضا AD - دانشیار دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 23 IS - 1 SP - 77 EP - 86 KW - اقتصاد بدون نفت KW - اقتصاد فرهنگ KW - اقتصاد موسیقی KW - اقتصاد هنر KW - گردشگری رویداد KW - گردشگری موسیقی DO - 10.22059/jfadram.2017.216057.614987 N2 - رویدادها از جاذبه‏های مهم گردشگری‌اند. گردشگری رویداد، علاوه‌بر تأثیرات اقتصادی، در جنبه‏های دیگر حیات اجتماعی و فرهنگی مردمان میهمان و میزبان اهمیت بسیاری دارد. رویدادهای فرهنگی، از جمله اجرای موسیقی، در جای‏جای کشور وجود دارد. برای اینکه این اماکنِ اجرایی به مقصد گردشگری تبدیل شود و میهمانان مشتاق را به خود جلب کند، ضروری است رویدادهای موسیقی مدیریت شود و فضاهای موسیقی به جاذبه‏های گردشگری مبدل شود. طراحی گردشگری رویداد، از هر نوعی که باشد، به سه بُعد اصلی وابسته است: 1. مکان؛ 2. زمان؛ 3. مخاطب. تجزیه ‏و تحلیل این سه مؤلفه در طراحی محتوای بستۀ گردشگری موسیقی نقش تعیین‏کننده‏ای خواهد داشت. برخی فعالیت‏های قابل‏استفاده در سبد گردشگری موسیقی عبارت‏اند از: دیدار گردشگران با خوانندگان و آهنگ‌سازان خاص و گروه‏های موسیقی؛ شرکت در کنسرت‏ها؛ بازدید از مکان‌های ساختِ ساز و سازندگانِ ساز؛ دیدار از زادگاه، محل زندگی، و مقبرة موسیقی‏دانان؛ بازدیدِ موزه‏های موسیقی و خانۀ موسیقی‌دانان قدیمی؛ آشنایی با خاطرات هنرمندان موسیقی؛ آشنایی با موسیقی و رقص محلی؛ و کسب مهارت‏های جدید در نواختن موسیقی بومی یا مشارکت در حرکات موزون گروهی. برای جلب گردشگر بیشتر، به داشته‏های موجود نباید بسنده کرد و باید اتفاقات موسیقایی را به شکل طراحی‏شده برای گردشگران ارائه کرد. این شیوه از صنعتِ جلب گردشگرـ از نظر زمان، مکان، فرم، و محتوای برنامه‌ـ به طراحان امکان کنترل بیشتری را می‏دهد. UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_64890.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_64890_90b3675a646031952930810e22531dcb.pdf ER -