TY - JOUR ID - 60739 TI - جستاری بر سازماندهی فواصل و رویکرد دُدِکافنیک در موسیقی دمیتری شستاکویچ JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - قنبری احمد آباد, حسین AU - تفضلی, محمدرضا AD - کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران AD - عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 22 IS - 1 SP - 35 EP - 40 KW - انسجام KW - شستاکویچ KW - دُدِکافنی KW - سازماندهی فاصله‌ای DO - 10.22059/jfadram.2017.60739 N2 - در این نوشتار تلاش بر آن است تا سازماندهی فاصله­ای و انسجام در موسیقی دمیتری شستاکویچ مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور، این پژوهش با روش تحقیق تحلیلی ابتدا به بررسی موتیف­های شاخص  همچون DSCH  و SASCHA (ساشا) می­پردازد؛ چرا که این موتیف­ها نماینده کیفیت صدادهی در آثار آهنگساز هستند. در تحقیقات پیشین به نحوه­ی پیدایش  DSCH و نیز کاربرد مستقیم آن بگونه­ای شایسته پرداخته شده است؛ اما تمرکز این مقاله، بر استفاده غیرمستقیم یا تلویحی این موتیف­ها، از جمله تاثیر آن بر آلتراسیون مدها و نوع فواصل مورد استفاده در سری است. در واقع بررسی استفاده غیرمستقیم از این موتیف، نشان­دهنده­ی کیفیت صدادهی خاص در آثار مختلف آهنگساز است. علاوه بر استفاده مستقیم از موتیف "ساشا"، می­توان فواصل مورد تاکید و شاخص در آن و حضور سلول 5-3 را (بعنوان زیرمجموعه آن) در آثار متاخر شستاکویچ مشاهده کرد. پس از بررسی آثار شستاکویچ می­توان نتیجه گرفت، سازماندهی فواصل چه تاثیری در ایجاد انسجام در قطعات دارند. در واقع، او با آوردن عناصر آتونال و دُدِکافنیک در موسیقی تنال خود، نه تنها موجب از هم گسیختگی زبان موسیقایی­ خود نمی­شود، بلکه با سازماندهی فاصله­ای، زبانی شخصی و یکپارچه را در موسیقی خود ایجاد می­کند.  UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_60739.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_60739_4ce11892856ce368a88c5095a38b2fa1.pdf ER -