TY - JOUR ID - 51692 TI - الگوی مناسب آموزش مهارت‏های "تفکر نقادانه" در نمایش‏های سنتی عروسکی ایرانی (با تکیه بر خیمه شب بازی) JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - شفیعی, اسماعیل AU - یزدی, نرگس AD - استادیار گروه نمایش، دانشکدة سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران AD - عضو هیئت علمی گروه نمایش، دانشکدة سینما-تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 19 IS - 2(پاییز و زمستان 1393) SP - 41 EP - 52 KW - واژه های کلیدی تفکر نقادانه KW - نمایش عروسکی KW - خیمه شب بازی KW - مبارک KW - آموزش کودکان DO - 10.22059/jfadram.2014.51692 N2 - چکیده صاحبنظران، پیدایش "تفکر نقادانه" را در میان آموزه‏های سقراط دانسته و روش سوال پرسیدنش را معروف‏ترین استراتژی "تفکر نقادانه" می‏دانند. تفکری که مهارت‏های اصلی آن عبارتند از مهارت‏های شناختی شامل: تعبیر، تحلیل، ارزیابی، دریافت معانی ضمنی، توضیح و خود تنظیمی و مهارت‏های دیگری از جمله: طبقه بندی، آشکارسازی معنا، بررسی ایده‏ها و ده‏ها مهارت دیگر در شمار مهارت‏های فرعی آن بشمار می‏رود. همچنین صاحبنظران حوزة آموزش بر وارد کردن مواد درسی مرتبط با آموزش مهارت‏های "تفکر نقادانه" در برنامة درسی کودکان تاکید می‏ورزند. از سوی دیگر، استفاده از نمایش عروسکی برای آموزش به کودکان همواره هواخواهانی داشته است. بنابر اعتقاد آنان، نمایش عروسکی تاثیر مهمی در توسعة آموزش کودکان دارد. با توجه به این موارد و با انگیزة بکارگیری سرمایه‏های فرهنگی - هنری و ملی در  زمینه آموزش مهارت‏های "تفکر نقادانه" به کودکان، این مقاله بر آن است مشخص نماید: کدامیک از کاراکترها و تیپ‏های شخصیتی نمایش‏های عروسکی سنتی ایرانی می‏تواند به عنوان یک کاراکتر "الگو"، مهارت‏های مورد نظر "تفکر نقادانه"را در کودکان پرورش داده و نهادینه نماید؟ این  پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و  با استفاده از منابع کتابخانه‏ای و پایگاه‏های معتبر اینترنتی انجام یافته است. مهم­ترین دستاورد این پژوهش، تطبیق یکی از معروف­ترین کاراکترهای نمایش‏های سنتی عروسکی ایرانی  با "الگوی" مورد نیاز جهت آموزش مهارت‏های "تفکر نقادانه" به کودکان است.   UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_51692.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_51692_c6880d9d9ffe9ee976af8e8facc39aef.pdf ER -