TY - JOUR ID - 22591 TI - موضوع شناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی ( تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی ) JO - نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی JA - JFADRAM LA - fa SN - 2228-6012 AU - نیکجو, مهدی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 39 SP - 87 EP - 95 KW - دستگاه KW - ردیف KW - غنا KW - کلام KW - موسیقی KW - وصف ملازم DO - N2 - یکی از مباحث مهم و در عین حال مبهم در علم فقه مسئله‌ی موسیقی است که براساس تقسیم موسیقی به دو نوع سازی و آوازی، مساله‌ی حرمت و عدم حرمت خوانندگی ذیل مبحث غنا و موضوع نوازندگی تحت عنوان لهو و لعب مورد نظر قرار می-گیرد. در این پژوهش آنچه مد نظر قرار گرفته است خوانندگی می باشد. در این میان، موضوع شناسی توسط کارشناس (عرف خاص، موسیقیدان) به جهت کشف حکم فقهی از اهمیت وافری برخوردار است. در بحث غنا ما با دو نظریه کلی مواجه هستیم: 1- حرمت به وصف ملازم 2- حرمت به ذاته در این پژوهش با تحلیل نظریه‌ی حرمت غنا به عنوان ملازم و نظری اجمالی به تعاریف واژه های مرتبط با موسیقی ایرانی به این نتیجه رسیده ایم که ردیف های آوازی به مثابه قالب هایی هستند برای اجرای صحیح آواز که بسته به نوع شعر (محتوا) مورد استفاده درآن، از پستی یا والایی برخودار وخود کیفت صوت به ذاته حرمتی به همراه ندارد. به عبارت دیگر از این قالب که به شیوه بسیار منطقی نظام بندی (ردیف) شده اند هم می‌توان استفاده صحیح و نیز نادرستی داشت. این برداشت دقیقا منطبق بر نظریه‌ی حرمت به عنوان ملازم (رای مرحوم فیض کاشانی) می‌باشد. UR - https://jfadram.ut.ac.ir/article_22591.html L1 - https://jfadram.ut.ac.ir/article_22591_480a00d77c85220084ba7f99816a4bc2.pdf ER -