دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2676-7422
26
2
2021
06
22
بازتاب سرمشق «شهسوار ایمان» کی یرکه گور در شخصیت «براند» اثر هنریک ایبسن
5
12
FA
مریم
ایرانمنش
نمایش، هنرهای نمایشی و موسیقی. تهران. تهران. ایران
mym173@yahoo.com
علی
مرادخانی
گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد تهران شمال. تهران. ایران
dr.moradkhani@yahoo.com
عطاالله
کوپال
0000-0002-2395-2894
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج،دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج. ایران.
atakoopal2000@yahoo.com
10.22059/jfadram.2021.305161.615440
این مقاله بر این فرض است که مصادیقی از شخصیتهایی که فلاسفه برای تبیین اندیشه های خود تشریح میکنند را می توان در دنیای درام یافت. سورن کی یرکه گور، پدر فلسفه های اگزیستانس و متفکر دینی، ابراهیم (ع) را به عنوان شهسوار ایمان و انسان نمونة سپهر دینی معرفی میکند. ابراهیم (ع)، مصداق بیرونی شخصیت سرمشقیِ کی یرکه گور است که تمامی مراتب و درجات ایمان را به جان آزموده و به واسطة آن به رستگاری حقیقی رسیده است. هنریک ایبسن با خلق براند، شخصیتی نمادین را در جهان درام به تصویر میکشد که دارای همان ویژگی های شهسوار ایمان کی یرکه گور است. براند کشیشی است که به واسطة ایمان به خداوند و تسلیم در برابر او، به رغم از دست دادن تمام ثروت دنیوی، تعلقات معنوی خود در این جهان فانی را نیز به ملسخ میبرد و در راه خداوند قربانی میکند تا به رستگاری حقیقی و قرب الهی نائل آید. بنابراین پرسش اصلی مقاله این است که چگونه میتوان در دنیای درام مصداقی برای شهسوار ایمان کی یرکه گور یافت؟ در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با گردآوری اسناد کتابخانه ای، اشتراکات شخصیت براند و شهسوار ایمان کی یرکه گور بررسی میشود و در نهایت مقاله به این نتیجه میرسد که قهرمان آرمانی ایبسن همچون شهسوار ایمان کی یرکه گور است.
براند,ایبسن,شهسوار ایمان,کییرکهگور,مرگ
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82085.html
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82085_f72ef5dc572a67a8537b4e7ba2e116a6.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2676-7422
26
2
2021
06
22
مکانمندی و زمانمندی در فیلم فروشنده بر اساس آرای هایدگر در هستی و زمان
13
24
FA
فریده
آفرین
0000-0001-6299-968X
استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان
farideh.afarin@gmail.com
10.22059/jfadram.2021.294965.615395
هدف مقاله این است که از نحوه طرح مفاهیم هایدگر در «هستی و زمان» درباره زمان و مکان استفاده کرده و بر اساس آن روایت فیلم فروشنده را با توجه به یافتحالِ شخصیتها مطالعه کنیم. دو مفهومِ زمانمندی و مکانمندی با رویکرد اگزیستانسیال به جهان تعریف میشوند. یافتحالهای دازاین نبض رابطه او با حالهای جهان را تنظیم میکند و رابطهها و چیزها را به مثابه چیزی و یا چیز دیگری عیان میکند. یافتحالهای دازاین مبنای عمل اوست، عملی که خودفهمی دازاین در آن مستتر است. نتیجه نگاه هایدگری به فروشنده اصغر فرهادی اینکه دراین فیلم خانه و فروشنده پیر یعنی دو امرِ وابسته به سازوکار سرمایهداری، موجب از هم پاشیدن کلیت جهان هرروزه عماد و رعنا معرفی کرد. دیدن این روابط بر اساس یافتحالها و حال، به صورت چیزی یا چیز دیگری، تعیینکننده مکان و زمان و آشکارکننده روایت است. یافتحالها و حالهایی که پیوست به روابط تصویری به وجود میآید، علاوه بر پدیدار کردن انواع مکانمندی یعنی دوری و نزدیکی، موقعیت-فضا و فضای اگزیستانسیال انواع هستندهها، انواع زمانمندی اکنون، گذشته و آینده مربوط به آنها را تعیین میکند. عملکرد عماد نشان میدهد چگونه نسبتها و یافتحالهای مبتنی بر روابط، یا روابط تصویری در اگزیستانس او را چون یک روشنفکر متوسط حال و نیز نیمهعصیانگرِ انتقامجو پدیدار میکند.
زمانمندی,مکانمندی,فروشنده,دازاین,هایدگر
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82083.html
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82083_94cec91757cb25185c6d337091c58298.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2676-7422
26
2
2021
06
22
بررسی تأثیر ظرفیت سالنهای مجموعهی تئاترشهر تهران بر تغییر درآمد آنها از سال 1390 تا 1396 با تکیه بر نظریات ویلیام بامول
25
34
FA
مهدی
حامد سقایان
0009-0004-1006-0338
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
saghaian2002@yahoo.com
بهادر
امیرشاه کرمی
گروه کارگردانی و بازیگری دانشگاه تربیت مدرس
bahadorshk@gmail.com
10.22059/jfadram.2021.317315.615512
خصوصی سازیِ تئاتر منجر به ورود تعداد زیادی سالن جدید از سال ۱۳۸۸ تا سال 1396 به بازار تئاتر هنری تهران و افزایش رقابت شد. در این پژوهش بر اساس نظریه شکاف بهره وری بامول، دلایل تغییر میزان درآمدِ سالن های تئاتر تهران و به طور خاص، مجموعه تئاتر شهر مورد بررسی قرار میگیرد. طبق این نظریه تمامی سالنهای تئاتر با مسئله کاهش درآمد نسبت به هزینه، درگذر زمان روبرو هستند. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده است ضمن بررسی پنج سالن مجموعه تئاتر شهر، به این سؤال پاسخ گفته میشود که چگونه تماشاخانه های بزرگترِ این مجموعه با تمرکز بر شیوه های درآمدزایی و افزایشِ فروش بلیت، تماشاخانه های کوچکتر را با معضلات اقتصادی روبرو ساخته اند؟ مسئله ای که در پژوهش های اقتصادی پیرامون تئاتر تهران تاکنون مغفول بوده است. فرضیه اصلی در این مقاله آن است که به علت افزایش رقابت در بازار تئاتر، درآمد تماشاخانه های کوچکتر تئاتر شهر، کاهش و درآمد تماشاخانههای بزرگتر، افزایش یافته و این فاصله درآمدی همچنان در حال افزایش است. در نتیجه گیری مقاله تأکید میشود که براساس آمار، با توجه به عدم افزایش بهره وری تئاتر در شهر تهران، تماشاخانه های مجموعه تئاتر شهر، قادر به جبران کاهش درآمد و افزایش هزینه ها نبوده اند.
اقتصاد تئاتر,تئاتر هنری,تئاتر شهر,بازار تئاتر,ویلیام بامول,نظریه شکاف بهره وری
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82086.html
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82086_8e7fec447b8056ce2e23ed920486963d.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2676-7422
26
2
2021
06
22
تحلیل فرایند اقتباس در فیلم (پری) داریوش مهرجویی (با استفاده از الگوی روایت شناسی کنشی گریماس و الگوی تحلیل ساختاری فیلم بوردول)
35
46
FA
فاطمه
رادنیا
کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری د انشگاه شیراز
aydaraadniya191090@gmail.com
فتح الله
زارع خلیلی
استادیار هیئت علمی دانشکده هنر معماری دانشگاه شیراز
zarekhalili@shirazu.ac.ir
فریبا
غروی منجیلی
هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
faribagharavi@shirazu.ac.ir
اشکان
رحمانی
هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
rahmani.ashkan@shirazu.ac.ir
10.22059/jfadram.2021.308146.615458
اقتباس هنری را میتوان با بررسی دقیق عناصر روایتی داستان و مطالعه تکنیکی اثر هنری مورد مطالعه قرار داد. در مباحث جدید نقد هنری و ادبی، روایتشناسی مختص به ادبیات نیست و ردیابی عناصر روایی در باقی رشتههای هنری، از جمله فیلمسازی کارآمد است. داریوش مهرجویی دارای نقش پررنگی در سینمای اقتباسی ایران است و از میان آثارش، فیلم پری از وجوهی درخشان است.مطالعه چگونگی بومیسازی طی فرایند اقتباس سینمایی از منبع به اثر اقتباسی از جمله اهدافی است که پژوهش به دنبال آن صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی است. به روش کتابخانهای و با رویکرد گفتمانرشتهای(اقتباسی) انجام گرفته است. این پژوهش با استفاده از الگوی کنشی گریماس، عناصر روایی و با استفاده از الگوی تحلیل ساختاری فیلم بوردول، عناصر سینمایی در فیلم پری را مورد مطالعه قرار میدهد. نتایج نشان میدهد که منابع و اثر اقتباسی، همگی قابلیت انطباق بر الگوی روایت شناسی گریماس را دارند و نیزمیتوان اپیزودهای بدست آمده از مطالعه الگوی روایت شناسی داستانها را محور مطالعه سینمایی قرار داد. فیلمساز در عناصر تکنیکی نیز از مواردی استفاده کرده است که به فراخور موقعیت و در مناسبت با فرهنگ ایرانی آن را خلق کرده است.
اقتباس سینمایی,فیلم پری,داریوش مهرجویی,روایت شناسیگریماس,بوردول
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82141.html
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82141_e81fa9f7a51b0f0fb17a45d26f47d16a.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2676-7422
26
2
2021
06
22
سنجش نسبت ضربهای ریتم 8/6 در رِنگهای موسیقی دستگاهی ایران (1284 – 1357ش.)
47
54
FA
محمدرضا
شرایلی
کارشناسیارشد موسیقیشناسی (اتنوموزیکولوژی)، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
mrsharayeli@yahoo.com
ساسان
فاطمی
0009-0007-7959-6802
استاد، دانشکده هنرهای نمایش و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
sasanfatemi358@gmail.com
10.22059/jfadram.2021.295807.615401
رِنگها به عنوان گونهای شناخته شده از موسیقی موزون دستگاهی ایران اغلب با ریتم معمول 8/6 در منابع مکتوب موسیقی ثبت و ضبط شدهاند. در تئوری موسیقی غربی کسر میزان 8/6 جزء ریتمهای ترکیبی دوضربی است که هر ضرب آن قابل قسمت بر سه است. تساوی کشش دو ضرب اصلی در هر میزان از مشخصات ذاتی این ریتم غربی است که در نتنویسی موسیقی نظری معاصر ایران هم اغلب مورد پذیرش قرار گرفته است اما نمونه اجراهای ضبطشده از این گونهی موسیقایی از صدواندی سال پیش به این طرف نشان از ماهیتی منعطف و غیرمتساوی در اجرای رِنگهای موسیقی دستگاهی ایران دارد. از حدود پنجاه سال پیش موسیقیدانانی به بیان این تفاوت در نگارش و اجرای ریتم 8/6 ایرانی پرداخته و برخی نیز پیشنهادهایی برای نوع نگارش غیرمتساوی ضربانهای اصلی آن ارائه دادهاند. این پژوهش ضمن مرور آرای متفاوت گذشتگان تا تازهترین ایدههای نظری، با تحلیل رایانهای نمونههای صوتی از نخستین دورهی ضبط موسیقی ایرانی در 1284ش. تا نمونههایی از دههی 1350ش. میزان تفاوت دقیق زمانی میان کششهای ضرب اول و دوم را استخراج کرده و نشان میدهد این ریتمِ منعطف قابلیت اجرای دو ضربِ مساوی به نسبت 50% تا دو ضرب نامساوی به نسبت 62.5% به 37.5% را داراست.
رِنگ,ریتم 8/6,موسیقی دستگاهی ایران,نتنویسی موسیقی ایرانی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82084.html
https://jfadram.ut.ac.ir/article_82084_8e6e8e005d96df000ac17aa6f2906638.pdf
دانشگاه تهران
دانشکدگان هنرهای زیبا
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی
2228-6012
2676-7422
26
2
2021
06
22
نگاهی به ظرفیتهای آهنگسازی در فرم بسیط، با توجه به تعاریف موجود در رسالات مکتب منتظمیه
55
65
FA
امیرحسن
امین شریفی
عضو هیات علمی گروه نوازندگی موسیقی ایرانی دانشگاه هنر
amirhasan.aminsharifi@gmail.com
10.22059/jfadram.2021.317775.615517
پرسش اصلی این نوشتار این است که ساختارِ فرمالِ ((بسیط)) به عنوان یکی از فرمهای موسیقی قدیم ایران چه خصوصیاتی دارد. هدف از طرح این پرسش ارائه ی راهکارهایی برای احیا و به کارگیری مجدد این قالب در آهنگسازی دوره ی معاصر موسیقی ایران است. در این رهگذر، ابتدا از میان مختصات تشریح شده توسط عبدالقادر مراغی و سپس با رجوع به آثار نویسندگان پس از وی، امکانات ساختار بسیط شناسایی و تشریح، و اشتراکات و تناقض های موجود در آن استخراج و دسته بندی شده است. در قدم بعدی با استناد به خصایص به دست آمده، قواعد فرمال و محتوایی ساختِ بسیط ارائه شده است. سپس با اشاره به خاصیت انعطاف پذیری موجود در بسیط، به انشعابات موجود در این قالب اشاره شده و سرانجام انواع شش گانه ای از قالب بسیط در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. در بخشی از مقاله ی حاضر برای روشن شدن تفاوتهای محتوایی هر یک از بخشهای بسیط به بررسی انواع کلامِ مورد استفاده در ساخت این فرم پرداخته شده است. در بخش دیگری از این مقاله با بررسی کارکردهای متنوع اعاده ی سرخانه، قدمهایی کاربردی تر در چگونگی ساخت بسیط برداشته شده و دستور العملی از ساخت بسیط در اختیار خوانندگان قرار گرفته است و سرانجام برای حل تناقضات موجود بین تعاریف مختلف راه حل هایی پیشنهاد شده است.
"بسیط","قول","غزل","فرم در تاریخ موسیقی ایران","فرم در موسیقی مکتب منتظمیه"
https://jfadram.ut.ac.ir/article_83394.html
https://jfadram.ut.ac.ir/article_83394_51d387b61d81537e0e1cdd9969f799fe.pdf